Pettersson och chefredaktören

JOURNALISTIK. Igår skrev jag en kommentar i Södermanlands Nyheter på en insändare som klagade på NYA SN som kom för ett halvår sedan.

Det är lite skoj att chefredaktören på SN ger sig tid att kommendera mina enkla alster, mindre skoj är att kommentarerna på chefredaktörens egen blogg inte publiceras. Vill Carstorp inte ha debatt? På sitt senaste inlägg har han publicerat en kommentar, den är från förre vd:en på SN och Carstorps kompis. Mina och andras kommentarer publiceras inte.

Vill ni läsa en del av allt det som chefredaktören censurerar bort utan förklaring så läs Ocensurerat 

2014-02-26_0854

Nåväl, Carstorp fortsätter att bygga förtroende på sitt sätt, genom att vilseleda, ljuga och censurera.

I Nya SN som hade premiär i höstas har utlovade satsningar inte infriats. Chefredaktören bedyrar att det blivit fler sidor med lokalt material men man behöver inte vara hjärnkirurg för att för att konstatera att SN smyger in allt mer samproducerat material från Eskilstuna och Katrineholm på såväl nyhets- som familjesidorna.  Chefredaktören tycker tydligen att det som händer i Eskilstuna ska räknas som lokalt trots att det inte berör SN:s spridningsområde.

Ett annat exempel är att kulturen i SN. Den har fått ökat utrymme vilket borde gynna lokal kultur men kultursidorna domineras av inköpt material. Trots att chefredaktörens fru som av en händelse är kulturchef.

I lördagsbilagan har gjorts en minskning i antalet sidor, erkänner chefredaktören, och detta för att satsa på fördjupande reportage, förklarar han.

Pettersson har svårt att förstå den logiken – fördjupande reportage kräver mindre antal sidor!!! Det i en lördagsbilaga som var tänkt för fördjupande reportage. Inte blir det enklare att begripa sig på Carstorps förklaring till “justeringen” till ett mindre antal sidor än utlovat när även tidningens ungdomsmaterial flyttas över till lördagsbilagan.

Förklaringen är naturligtvis att SN saknar resurser,  såväl personellt som ekonomiskt, att producera det man skröt över vid premiären av Nya SN för ett halvår sedan. Det är som bekant lätt att gapa över för mycket.

Att läsarna inte låter sig luras av Carstorps svammel visar TS-redovisningen (upplagesiffrorna) svart på vitt. Upplagan sjunker som en sten och har så gjort senaste fem åren. Läsarna vill inte ha en länstidning utan en lokaltidning. Det vet självklart även chefredaktör Carstorp som dock är förvandlad till en lam anka sedan alla beslut rörande SN flyttats till husse och ägaren i Eskilstuna.

Under alla år av nedgång för SN har chefredaktören vägrat kommentera upplageraset. Nu lyfter han försiktigt huvudet han i alla år stoppat i sanden och pekar på positiva siffror för hushållstäckning och räckvidd. Gratulerar till detta, men Carstorps ”nästan 65 %” ligger i verkligheten betydligt närmare 60 %.

Bäst hushållstäckning har dock gratistidningar som kommer i alla hushålls brevlådor. Carstorp tycker vidare inte att det spelar någon roll via vilken plattform (papperstidning, webb, SN-teve o.s.v.) läsarna tar del av SN. Det är inte säkert att ägarna är av samma åsikt.  Det är ändå annonserna i papperstidningen som svarar för 70-80 procent av intäkterna. Och vem vill annonsera i en tidning som läsarna år efter år gör tummen ned för?

Det finns trots allt papperstidningar som ökat i upplaga under 2013. De anger i korthet följande framgångsrecept:

  1. Kraftigt sänkt abonnemangspris
  2. Fokus på lokalt material.

Morgontidningar som tappat stort i upplaga anger i korthet som orsak till nedgången:

  1. Bantning av personal
  2. Nedlagda lokalredaktioner.

Detta som ett litet tips till chefredaktör och ansvarige utgivare på Södermanlands Nyheter, Göran Carstorp.

4 thoughts on “Pettersson och chefredaktören

  1. Klockren analys Pettersson. Kan bara instämma i det du skriver.

    Det är ju lite sorgligt och pinsamt att chefredaktören G.C inte svarar på inläggen på hans egen blogg. Själv har jag väntat på ett svar sedan den 21 februari. Vet inte om G.C läser sin egen blogg och tidning ? Eller är granskningen problemet ?

    Petterssons läser han . Så jag lägger upp mitt inlägg till honom här igen. Så kan han kommentera det på denna sida.

    ” Peter Skoglund

    21 februari, 2014 kl. 17:16

    Din kommentar inväntar granskning.

    Hej Göran .

    Som chefredaktör för centertidningen SN är det nog inte kul att ni 2013 tappade 300 prenumeranter.

    Hur ser trenden ut för jan-feb 2014 ? Fortsätter tappet då , Göran ?

    Du skriver att er upplaga idag är 23 300 exemplar. Detta låter ju hyfsat. Fast då ska vi kanske vara ärliga och säga att av dessa är det 18 500 som är fullprisprenumeranter. Vilket kanske inte då ser lika bra ut.

    Vad kommer du och din tidning göra för att vända utvecklingen ? Jag tror nog att läsarna fortfarande väntar på mer lokala nyheter och en mer tillgänglig tidning på nätet. Samt att man tillåter en mer frispråkig och demokratisk debatt.

    Med vänliga hälsningar från Det Vackra Oxelösund , där vi ökar invånarantalet , vilket även borde gynna en lokaltidning i östra Sörmland.

    Länk till TS http://www.ts.se/mediefakta-upplagor/dagspress/?Aregion=05

    • Peter, 99:an hade förhandsmoderering på sin blogg även tidigare när alla andra inlägg var öppna. Jag är säker på att han modererar och håller koll själv i stället för att sköta sitt jobb som chefredaktör och utveckla tidningen.

      En lokaltidning har en viktig funktion att fylla i samhället. Därför är det viktigt att SN bedriver undersökande journalistik och granskar den lokala makten samt är ett forum i samhällsdebatten.

      Så är det inte längre, några reagerar genom att säga upp SN men fler borde protestera.

      Idag fokuserar SN:s ledning på att bygga ett varumärke genom att kallas sig Mediehuset SN, göra amatörmässig webb-TV och försöka fungera som eventarrangör osv.

      Det står naturligtvis SN fritt att låta tidningsverksamheten tyna bort och att upplagan stadigt sjunker i takt med detta är ju föga förvånande. Läsarna är ju inte dumma. Viktigt att komma ihåg är att det är, och kommer att så vara under överskådlig tid, intäkterna från papperstidningen som finansierar byggandet av varumärket Mediehuset SN. Det är ledningen inklusive den lama ankan väl medvetna om, där av den nya inriktningen på bluddret om SNs goda hushållstäckning och räckvidd, vilket får ses som en självklarhet med tanke på att SN är en monopoltidning helt avsaknad av konkurrenter i spridningsområdet.

      Det finns för övrigt flera lokala monopoltidningar som kan visa upp lika fina och bättre siffror på den punkten.

      Återigen en lokaltidning kräver lokal journalistik, inte färdig köp spaltutfyllnad…

Kommentera