Han köpte ”rasistannonsen”

OPINIONSBILDNING.  ”Jag är förbannad för att man inte får säga sanningen i Sverige”. Det säger professor Karl-Olov Arnstberg som köpte annonsen omedelbart fick en rasiststämpel och intensiv twitterkampanj på sig efter publiceringen i söndagens Dagens Nyheter.

Annonsen, som skulle marknadsföra boken ”Invandring och mörkläggning” innehåller åtta textrader om invandring.

– Det har blivit en jädra massa mediereaktioner med radioinslag och allt möjligt, säger Karl-Olov Arnstberg.

Hade du räknat med reaktionerna? – Nej, jag var först väldigt överraskad att jag fick in annonser efter en lång tids diskussioner med DN. Men jag hade ingen aning om vilka reaktioner annonsen skulle få. Jag hade inte blivit mer överraskad om annonsen hade glidit förbi. Jag hade ingen som helst idé av konsekvenserna.

Bland annat statsvetaren Ulf Bjereld och Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein har reagerat mot annonsen.

Hur ser du på reaktionerna? – Journalister är konstiga som slår mot detta. Varför vill journalister som Helle Klein som slåss för yttrandefrihet slå mot fakta. Varför är det journalisterna selektiva bild av Sverige som ska gälla?

 Vad betyder reaktionerna för dig och boken? – Det är alltid tråkigt att få rasiststämpeln utsmetad över sig när man försöker föra en debatt som är viktig för Sverige. För boken betyder det att den säljer mer. Men någon förtjänst blir det ändå inte med tanke på annonsens kostnad.

 Vad kostade annonsen? – 115 000 kronor plus moms. De hade ett specialerbjudande för förstagångsannonsörer.

Hade ni försökt få in annonsen i andra tidningar inom DN? – Vi har inte provat i andra stora dagstidningar. Däremot finns en gratistidning, ’Buss på väg’, tror jag den heter. De tog den först, men sedan fick någon spader och den stoppades.

Hur anpassade ni annonsen efter DNs krav? – Vi ändrade den två gånger, men det var inte så att DN hade slagit ner på innehållet. Vi ville först ha annonsen i form av 13 frågor. Men Peter Wolodarski (DNs chefredaktör) tyckte det kunde förknippas med en nutidsorientering. Så vi gjorde om texten till åtta påståenden. DN har inte gjort något som jag är irriterad på, de har tydligt velat markera gränsen mellan redaktionellt och annons och att avsändaren ska vara väldigt tydlig.

 Är du kopplad till Sverigedemokraterna? – Nej, det är jag inte. Jag är en forskare som är förbannad över att man inte får säga sanningen i Sverige.

Dagens Opinion

-Pettersson ser att DN tog 115 000 plus moms för det som de borde berätta som journalister, men vi är inte knussliga…

2013-12-09_1150

17 thoughts on “Han köpte ”rasistannonsen”

  1. Helle Klein slåss inte för någon yttrandefrihet, korkad som
    hon är jobbar hon för att vi ska få Islam som religion, och
    att Svenska Kyrkan ska bli någon slags”Hang Araond ”
    till Islam.
    Så det är inte alls konstigt att just journalister reagerar, all
    sanning om vansinnet som sipprar ut till folket är ju en
    motvikt till journalisternas ljugande och undanhållande
    av fakta!

  2. Tyvärr, står där väl inget som jag inte redan visste, men man hoppas ju att fler får upp ögonen och inte längre vill betala för att utrotas! (Typ den galna flatan helle klein)

  3. Även negativ reklam är reklam….nu kommer många fler att läsa boken ån om man hade hållit tyst. Tack Helle Klein och alla andra för denna tjänst i folkupplysning.

    Bästa att köpa boken innan den tar slut…..

  4. Jättebra bok! Man läser och blir förbannad och frustrerad om vartannat för man upplever sig lurad som bara den. Ända sedan Palmes tid, dvs sedan mitten av 70-talet. Snacka om att svenskarna är förda bakom ljuset.

  5. Så går det när någon skriver sanningen. Det vänsternissarna inte förstår är att desto högre de skriker desto fler får tillgång till sanningen.

    • Ja hade man hållit tyst om denna annons,vore ju ingen skada skedd för dem.Nu avslöjar samtliga (undantag Sanna Rayman DN) hur naiva den svenska ”journalistkåren”är i grunden !
      Här kan man inte tala om överintelligenta skribenter… 😉

KommenteraAvbryt svar