Eder fjärranÖsternRapportör har tittat lite på den för Sverige och Svenskt skolväsen mycket pinsamma PISA undersökningen som publicerades i veckan.
En sammanfattning kan laddas ned från Skolverket HÄR
I sann PK anda så gör man i den Svenska sammanfattningen vad man kan för att dölja vissa oönskade fakta! Siffrorna presenteras på ett sätt som gör att det ”negativa” inflytandet från vissa grupper inte direkt framgår utan man får göra en del enklare beräkningar själv.
Mattematik resultaten
De svenska resultaten har sjunkit från 494 poäng i PISA 2009 till 478 poäng i PISA 2012. Genomsnittet för OECD-länderna är 494 poäng. Alla andra nordiska länder når bättre resultat än Sverige.
På sid 18 i sammanfattningen hittas följande upplysningar
Enligt PISA-undersökningen är knappt nio
procent av Sveriges 15-åringar födda i Sverige med
utländsk bakgrund och drygt sex procent födda
utomlands med utländsk bakgrund.
I figur 7 visas skillnader i resultat i matematik,
dels mellan infödda elever och elever som är födda i
landet med utländsk bakgrund, dels mellan infödda
elever och elever som är födda utomlands med
utländsk bakgrund. För ett genomsnittligt OECDland
är resultatskillnaden i matematikresultat mellan
infödda elever och elever med utländsk bakgrund
födda i landet 33 poäng till de inföddas fördel.
Motsvarande skillnad mellan infödda och elever
med utländsk bakgrund födda utomlands är något
högre, 39 poäng. Båda skillnaderna är statistiskt
signifikanta. I Sverige är motsvarande skillnader i
matematik större, 45 respektive 80 poäng. Alltså
presterar elever med utländsk bakgrund födda i
Sverige 35 poäng bättre än elever med utländsk
bakgrund födda utomlands, vilket är en signifikant
skillnad.
(Något försök till förklaring varför de ”utlänningarna” i Sverige presterar sämre än ”utlänningarna” i andra länder görs (förstås) inte. )
Man låter oss alltså veta att eleverna i Sverige har 478 poäng i snitt
I siffrorna från sammanfattningens sid 18 finns uppgifter om att de elever som är födda i Sverige men med utländsk bakgrund är knappt 9%
Och att elever med utländsk bakgrund födda utomlands är drygt 6%
Man låter oss också veta att de ligger 45 respektive 80 poäng under Svenska elever.
Från dessa siffror kan man dock enkelt göra följande lilla beräkning
Svenskarna = 85% X (X= Svenska elevers resultat)
UfiS = 9% X-45
UfU = 6% X-80
Ekvationen blir då 478 = (0,85*X) + (X-045) * 0,09 + (X-80)* 0,06 è att X = 486,9
DVS Svenska eleverna har 486,9
De med utländsk bakgrund födda i Sverige har 486,9 -45 = 441,9
Eleverna med utländsk bakgrund födda utomlands har 486,9-80 = 406,9
Våra Nordiska grannländer hade:
Danmark 500
Norge 489
Island 493
Finland 519
Några andra länder:
Sydkorea 554
Japan 536
Chile 423
Mexiko 413
Enligt den fullständiga rapporten som kan laddas med HÄR anses man som ”matematiskt litterat” om man ligger över 420 poäng (sid 31) och att utförsbacken är brantast i Svea Rike (sid 64)
Deprimerande resultat!

[…] Tidigare har vi skrivit om ”utlandsföddas” situation i den Svenska skolan HÄR […]
”Utländsk bakgrund” kan betyda en sydostasiat med ett förväntat IQ > 100 eller en nordostafrikan med ett förväntat IQ < 70. http://robertlindsay.files.wordpress.com/2010/03/800px-iq_by_country-by-current-resident-majority.png
Ska man tro undersökningen så är det två områden i världen som utmärker sig, Sydostasien (Japan, Korea, Taiwan och Kina) och Centraleuropa (Sverige, Tyskland och Italien).
@ Argus:
Hade jag inte känt till ditt alias,skulle jag dömt ut dig som ”rasist”.
Det du skriver får ju under inga omständigheter komma i dagen här i Absurdistan.Vi är alla lika om kannibaler från Papa Guiana eller förståndshandikappade från Kondomien…Alla är vi lika enligt vårt kloka sakliga högsta råd i 7-klövern.
Det kommer mer i samma riktning
Nej rasist är jag inte, långt ifrån, utom möjligen när det gäller hundar. Däremot så tror jag att vi av naturen är anpassade för vissa latituder där människor från höga latituder som flyttar till lägre för hudcancer i ökad omfattning och där människor från lägre latituder som flyttar till högre riskerar D-vitamininsufficiens.
Däremot så är jag kulturist som anser att vissa kulturer är mycket bättre än andra speciellt sådana som blandar fascistoid ideologi med mytologi.
HEMSKT….och ifall nedgången bara berodde på etnicitet så fanns en förklaring i sämre grundutbildning från hemländer eller att man har det svårare pga etnicitet.
Tyvärr så har resultaten för alla sjunkit sedan 2003 så man skulle lätt kunna dra slutsatserna:
– man har inte lyckats ”höja” den grupp som vara lägre 2003 osv
– man har förändrat skolan så att alla synkront får sämre resultat
Speciellt de mål och ”mått och målvärden” för de nästan 100Miljarder som vi lägger på skolan har inte LARMAT och det är väl det värsta att man slänger ut 100Miljarder utan kontroll och uppföljning…
Någon annan sektor som pss har fått mycket pengar utan någon uppföljning och kontroll? Någon?
Det hemska är att det inte ens är partipolitiska ideologier och idéer som styr utan ren och skär ofårmåga och okunnighet.
Vanligt sunt förnuft hade gett mycket bättre resultat och hade man dessutom involverat riktig expertis så hade vi inte behövt rasa!
…och raset har pågått sedan 2003 i en ganska jämn nedgång……
Korrelation och/eller kausalitet??
Jaa definitivt finns en korrelation till den samhälleliga förändringen…
Man borde söka orsak och verkan samband också!