”Door to Hell” är ett brinnande hål i marken utanför byn Darvaza i Turkmenistan. Hålet ligger mitt ute i Karakum-öknen, ett område som har stora tillgångar av olja och naturgas. ”Dörren till helvetet” bildades 1971 när sovjetiska geologer råkade borra igenom taket till en grotta fylld med naturgas. Marken kollapsade och det blev ett stort gapande hål med en diameter på 70 m. För att hindra de giftiga gaserna från att sprida sig bestämde sig geologerna för att tända eld på håligheten och låta den brinna tills allt bränsle var slut. Man trodde det skulle ta några dagar, men det brinner än idag. För en storleksjämförelse, notera människorna till höger vid hålet.

En klassiker ett av mina ”bokmärken” i Google Earth sedan start
(djävlar som jag fick leta)
Lite synd att man inte har tagit tillvara det som har pyst ut under alla dessa år
Lämplig avstjälpningsplats för diverse element.
Där behöver man inte tända en lägereld..