Muslimer delar ej vår värdegrund

I Saudiarabien har man rivit ned en skulptur av hästar som stod vid en rondell i staden Abu Arishyd  i provinsen Jazan efter att landets ”överstepräst” fördömt den som syndig.

Beslutet kom efter att stormuftin Abdul Aziz Al Shaikh skickat ett brev till guvernören i Jazan, där han krävde att ”skulpturerna ska tas bort eftersom de är en stor synd och är förbjudna enligt sharia (islamisk lag)” . Statyer av människor och djur är förbjudet enligt islam, eftersom de utgör en form av avgudadyrkan. Däremot tillåter den medeltida religionen konstverk föreställande växter och landskap.

Sheik faf

Sheikh Abdul Aziz Al-Sheikh

Häststaty demoleras.

LÄNK

FjärranÖsternRedaktionen undrar: Hur länge dröjer det innan någon representant för den ”fredliga och humana religionen” kräver att denna staty ”Humor” av KG Bejemark, föreställande vår ”nationalhumorist” Hasse Alfredsson  som tidigare fanns vid Berzelii Park, men nu är flyttad till  Södermalmstorg skall tas bort?

4 thoughts on “Muslimer delar ej vår värdegrund

  1. Vilken ful gubbe. Var den översta humoristen Hasse Alfredsson. 🙂 Han ser ju ut som en riktig stå-uppare, den ”gode” sheijken. Åsso har han ju ”onda ögat” , ser man ju.

  2. Påståendet att bildförbudet finns i Koranen är för övrigt missvisande. Islamforskare och de flesta muslimska lärde är eniga om att korantextens utsagor om Gud som den ende skaparen inte innebär ett uttalat bildförbud. Tanken om ett bildförbud utvecklades snarare först i olika hadithsamlingar, alltså berättelser om vad Muhammed och hans närmaste uttalat och hur de handlat. Berättelserna kan ses som kanoniska och fungerar ibland som utläggningar av Koranens många gånger svårbegripliga text. Bildförbudet inom Islam bör kanske ses i ljuset av att Islam med största sannolikhet startades som en jude-kristen sekt, och att man således tog med sig bildförbudet från judendomen.

    I dag uppfattas i allmänhet inte bildförbudet som något som gäller alla varelser, utan nästan enbart avbildningar av Muhammed eller andra framstående religiösa gestalter. I förhållande till bildförbudet har religiösa lärde argumenterat för att människan är Guds ställföreträdare på jorden och därmed kan skapa bilder. Det är en uppgift för människan som förvaltar jorden åt Gud. I de västerländska diskussionerna kring islams bildnormer påpekar man gärna att normerna begränsat muslimers konstnärliga uttryck.

    Bildförbudet är utan stöd i Koranen. Grenen shia förbjuder bilder som kultföremål, men är inte avsikten att tillbe bilden kan illustrationer av muhammed mycket väl förekomma. avsikten blir det primära. det avgör om bilden är tillåten eller inte. Sunnitisk sharia-rätt har däremot preciserat förbudet till att gälla bilder av levande varelser, varelser som bär en ruh, ”ande” eller ”själ”. Men förbudet har inte varit någon självklarhet ens inom sunnitisk tradition.

KommenteraAvbryt svar