Bärgning av Costa Concordia

Bärgningen av Costa Concordia blir världens mest avancerade räddningsaktion till en kostnad av 2,6 miljarder kronor.

Det var på natten den 13 januari 2012 som lyxkryssaren Costa Concordia med 3 780 passagerare och 1 100 besättningsmän gick på grund utanför ön Giglio i Toscana på den italienska västkusten.

30 personer omkom och två saknas fortfarande i olyckan. Bland dem som i januari har åtal att vänta finns den omdiskuterade kaptenenen Francesco Schettino, 51, som bland annat anklagas för att ha gjort en alltför våghalsig manöver och sedan, när katastrofen var ett faktum, ha lämnat fartyget i förtid och blivit döpt till kapten Ynkrygg, samt ytterligare åtta medansvariga från rederiet Costa Crociere.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Flera av passagerarna, av 12 olika nationaliteter, har stämt rederiet och den amerikanska huvudägaren Carnival Corporation på stora belopp. Sedan olycksdagen har lyxkryssaren med sina 13 däck legat till 65 procent under vattenytan i väntan på en bärgningsaktion som förefallit omöjlig.

Fartyget har hållits på plats med hjälp av vajrar för att inte ytterligare halka nedför sin avsats på havsbotten. 11 månader efter olyckan är planerna inför bärgningen nu på plats och förberedelserna har gått in i ett slutskede. Siffrorna och faktauppgifterna kring världshistoriens svåraste bärgning är hisnande:

200 ingenjörer har tillsammans uppfunnit en ny teknik för att tippa upp fartyget från sin nuvarande slagsida och få det att flyta igen.

Fartyget väger närmare 60 000 ton, är tre fotbollsplaner långt och därmed dubbelt så stort som Titanic.

Bara metallställningarna som ska förankras i havsbotten och som fartyget vid bärgningen förhoppningsvis ska lägga sig i väger vardera tre gånger så mycket som Eiffeltornet.

111 dykare från åtta olika länder arbetar i skift dygnet runt med att mäta, förankra och förbereda Costa Concordia för operationen som beräknas kosta motsvarande 2,6 miljarder kronor. Efter varje arbetspass på 45 minuter måste dykarna behandlas i tryckkammare.

Dykarna har tvingats genomgå en kurs i bergsbestigning för att kunna klättra längs fartygets sidor. Under arbetets gång har varje dykare ett räddningsteam om fem personer, beredda ifall fartyget plötsligt skulle ändra position och kränga till.

Enligt Nick Sloane, den sydafrikanske räddningsledaren, har bärgningsaktionen bara en enda chans.

Misslyckas man får man ta till plan B – att sakta såga itu fartyget på plats, ett arbete som skulle ta flera år och som man till varje pris försöker undvika inte minst av miljöskäl, för att inte rubba det nationalparksklassade områdets korallrev och unika djurliv.

Det största hotet mot projektet att lyfta kryssningsfartyget är vädret, med stormar som de närmaste månaderna riskerar att slita loss fartyget.

Om det stora teamet lyckas ska Costa Concordia stå upprätt igen till sommaren 2013 och sedan fraktas till ett varv på Sicilien där det sågas itu.

2 thoughts on “Bärgning av Costa Concordia

  1. Byt ut namnet ”Costa Concordia” mot Sverige, och befälhavarens namn, Francesco Schettino mot fredrik reinfeldt, så förstår vi bättre vad storhetsvansinne, medveten felnavigering, nonchalans och feghet kan ställa till med.

    Det lär inte räcka med 2,6 miljarder och 30 dödsoffer för att återställa vårt land till funktionsdugligt skick igen.

Lämna ett svar till Law of the landAvbryt svar