Den svenska konfessionslösa skolan

Inger-Siv Mattsson har skickat oss ännu ett brev om missförhållanden i vårt land.

Nacka den 3 december 2012

  • Skolverket   v g diarieför och meddela dnr tack
  • Anna Ekström och Claes-Göran Aggebo, Skolinspektionen
  • Arbetsmarknadsdepartementet, integrationsminister Erik Ullenhag f k
  • Utbildningsdepartementet, utbildningsminister Jan Björklund  f k
  • Statsrådsberedningen, statsminister Fredrik Reinfeldt f k

Ämne: Den svenska konfessionslösa skolan

Den 25 november skrev Skolverkets GD Anna Ekström och undervisningsrådet Claes-Göran Aggebo  på DN Debatt under rubriken ”Gud får inte vara med när skolan samlas i kyrkan” om advent och debatten om skolans relation till kyrkan.

Med anledning av att det slås fast i skollagen att den svenska skolan är icke-konfessionell  – dvs att inga religiösa inslag som får förekomma –  undrar jag hur det kommer sig att muslimer av religiösa skäl särbehandlas i svenska skolor?

Bland annat

  • bereds muslimer tillfälle till bönestunder i skolan
  • har muslimska flickor rätt att bära slöja som är en religiös symbol i skolan
  • tar man hänsyn till muslimernas matvanor – halal – mm mm
  • skiljs flickor och pojkar i vissa skolor åt med skärmar under lektionerna
  • befrias muslimska flickor från att delta i gymnastik och simundervisning tillsammans med pojkar. Man tillåter könsuppdelade lektioner
  • befrias muslimska flickor sex- och samlevnadsundervisning p g a den rådande s k hederskulturen
  • sägs muslimer  befrias från sång- och musikundervisning
  • finns det förslag på att skolloven skall planeras så att de överensstämmer med muslimska högtider som eid-al-fitr[1]
  • tillåts konfessionella skolor som ”som överskrider gränserna och mer och mer ägnar sig åt religiös indoktrinering.”[2]   Skollagen tillåter m a o att muslimska elever stängs in i sekteristiska enklaver och avskärmas från omvärlden för att slippa konfronteras med andra värderingar än föräldrarnas.

Ett kraftfullt slag i luften

Enligt en doktorsavhandling  2009  uteblev en av fyra utlandsfödda flickor från delar av undervisningen. De förbjöds av sina föräldrar att delta i sex- och samlevnadsundervisningen samt i gymnastik och simning.

2009 föreslogs en ny skollag som skulle avskaffa rätten till befrielse från viss undervisning: ”alla elever, även invandrarflickor, har rätt till simundervisning, att delta i idrottslektioner och att tillgodogöra sig sex- och samlevnadsundervisningen.”

Att den nya lagen endast var ytterligare ett integrationspolitiskt kraftfullt slag i luften framgår av att skolan även fortsättningsvis bör använda gruppindelning eller andra organisatoriska eller pedagogiska åtgärder för att undvika att känsliga situationer  uppstår.” [3]  Möjligheten till befrielse från undervisning som annars är obligatorisk kan alltså ske om den upplevs som utmanande i elevens hem.

Det är märkligt att den påstått konfessionslösa svenska skolan tillåter att religiöst grundade värderingar och traditioner som starkt skiljer sig från det jämställda Sveriges styr undervisningen.. Den 1 juni 2001 intervjuades två beslöjade unga kvinnor i DN under rubriken ”Ta seden dit man kommer.”  Ubat Adan sade: ”vi är stolta över att vara muslimer. Det är inget samhället ska lägga sig i.” Båda skulle uppfostra sina barn till goda muslimer och föra vidare de traditioner som är viktiga för oss..” Bl a skulle barnen ” lära sig att mannen och kvinna har skilda rättigheter och skyldigheter i enlighet med det som förmedlas i Koranen.”

Har man valt att leva i Sverige skall man givetvis respektera vissa gemensamma värden. Religiösa vanföreställningar och främmande kulturer får inte användas för att negligera dessa värden.  Det handlar om föräldrar som av religiösa skäl till varje pris vill hålla sina barn borta från det öppna samhället och som inte under några omständigheter tillåter barnen att  delta i undervisning som strider mot deras medeltida värderingar. Hur många kostsamma integrationsprojekt etablissemanget än försöker genomföra.

Segregerande eftergifter – skilda lektioner

Dagen efter Björklunds och Sabunis artikel  den 31 maj 2009  intervjuades  Bashir Aman, rektor för Al-Azharskolan i Bromma i DN. Han berättade om ”förtvivlade flickor i Rinkeby som riskerade att inte få godkänt i idrott p g a att undervisningen inte var könsuppdelad”   Skolan  delade därför upp undervisningen i idrott med en manlig respektive kvinnlig idrottslärare.  Även undervisningen i simning skedde i könsseparerade grupper med motiveringen från en av eleverna att ”vi är muslimer och vår gud säger att män som inte tillhör vår familj inte får se våra kroppar.”

Enligt Mahmoud Aldebe, Sveriges muslimska förbund ”kan man inte tvinga av någon kläderna och ned i vattnet för at få G i betyg.”

Dylika eftergifter skapar givetvis ännu större segregering och en uppdelning i det för politikerna i alla andra sammanhang så förhatliga begreppet ”vi och dom.”

”Ansvariga” politiker är uppenbart helt blinda och döva för riskerna med att stänga in vissa elever i sekteristiska enklaver.

Kritikerna menar att högtidlighållandet av advent, Lucia och skolavslutningar i kyrkan ”hör till en svunnen tid.”  Märkligt då att inte religiösa symboler som slöja och särskilda bönerum i skolan inte anses ”tillhöra en svunnen tid.” Var finns logiken?

De politiskt korrekta talar gärna om att ”elever ska känna sig trygga för att inte bli utsatta för religiös påverkan.” Vad är skilda lektioner  och förbud mot att delta i viss undervisning om inte ”religiös påverkan”? Enligt skollagen skall skolan vara ”religiöst obunden och neutral.”

Hur ”religiöst obunden” och ”neutral” är skolan  när Skolinspektionen tillåter stora avvikelser av religiösa skäl?

I Göteborg krävde nyligen en judisk-ortodox familj att pojkar och flickor skulle slippa ha rast tillsammans.   När barnen p g a sin klädsel och speciella böneregler – bl a 30 böner per dag –  påstås utsättas för mobbning kräver föräldrar att barnen skall få skolundervisning i hemmet.

Enligt Skolinspektionen  är det även tillåtet med  yoga på skolschemat med ett tvångsmässigt upprepande av mantrat ”aum” – hinudismens heligaste ord för skapande och bevarande och som  står för gudarna Brahma, Vishnu och Shiva. Däremot får det inte förekomma bön, välsignelse och alltför religiösa psalmer vid adventsfirande och skolavslutningar. Skolinspektionens logik är sannerligen svår att förstå!

Abd Al Haqq Kielan m fl har länge krävt  en muslimsk högskola ”i syfte att sprida kunskap om islam i det svenska samhället och öka de religiösa kunskaperna hos Sveriges över 300 000 muslimer.”  I väntan på den islamiska högskolan ville Svenska islamiska akademien bedriva  fem- och tiopoängskurser i islam vid några av landets högskolor.  Med vetskap om hur lätt muslimerna får igenom sina krav är detta förmodligen genomfört idag.

En statligt finansierad imamutbildning har också länge diskuterats.  Varför kan man undra eftersom en statlig imamutbildning knappast överensstämmer med statens och skolans konfessionella neutralitet.

Det är uppenbarligen bara från kristendomen, svenska traditioner som ”O helga natt” och ”Stilla natt, heliga natt” samt svenskt kulturarv eleverna skall skyddas. Adventsfirande och skolavslutningar i kyrkan är uppenbarligen farligare än det kvinnoförtryck som utövas i såväl  muslimska förskolor som i svenska klassrum.

För några år sedan firades skolavslutningen i Rinkeby med en nerbränd skola och stenkastning mot polis och räddningstjänst – ambulans och brandkår!  En tillräckligt osvensk tradition för att vara ofarlig och acceptabel förmodar jag.

Adventsfirandet och skolavslutningar i kyrkan

Enligt Skolverkets tolkning av skollagen kan man vistas i kyrkan ”så länge ceremonierna inte innehåller inslag som bön, välsignelse eller trosbekännelse.” Enligt Clas-Göran Aggebo ”har man i år betonat det icke-konfessionella tydligare.”

I fjol ställde rektor Berit Cederborg, Sandåkraskolan i SKöndal in det traditionella adventsfirandet på inrådan av Skolverket, eftersom rektorn inte ville riskera att bli anmäld till Skolinspektionen.  Efter protester från föräldrar och elever genomfördes firandet. I år kommer ”barnen att  visa ett bildspel som de gjort om andra religioner.”[4]

Svenska elever tvingas äta halalslaktat kött i skolmatsalen

I sin artikel på DN Debatt skriver Anna Ekström och Claes-Göran Aggebo att ”det är stor skillnad på att få kunskap om andra religioner och att tvingas delta i religiös utövning.”

Hur går detta påstående ihop med att svenska elever tvingas äta halalmat i skolmatsalen? Detta tvång är givetvis i högsta grad en form av ”religiös utövning” och ”ett konfessionellt inslag” – och dessutom en mycket obehaglig ”religiös utövning” eftersom halalslakt utsätter de arma slaktdjuren för ett fruktansvärt lidande.

Den förment konfessionslösa svenska skolan serverar halalslaktat kött

Den 19 oktober skrev Lars Möller i Sydvästra Skånes Tidningar  att elever vid Landskrona praktiska gymnasium protesterar mot att tvingas att äta halalslaktat kött i skolmatsalen. Även Praktiska gymnasiet i Helsingborg anlitar en ny matleverantör Libanesisk Delikatess i stället för som tidigare Hotell Öresund.

Enligt föräldrar och elever har man inte informerats om den nya politiskt korrekta mathållningen. Först sedan en av elevernas föräldrar slagit larm gick rektor Palle Johansson ut med informationen om att den nya leverantören enbart tillhandahåller halalslaktat kött.

Rektor Johansson påstår att man gått ut med denna information redan tidigare men inga elever har fått vare sig skriftlig eller muntlig information.

Samtliga elever tidningen talat med framhåller främst djuretniska skäl till att de inte vill äta halalslaktat kött.

Griskött har enligt eleverna ö h t inte förekommit denna termin. Inte heller förra året serverades annat än nöt- eller fågelkött. Enligt en elev sade föreståndaren för skolbespisningen att ”vi serverar inte fläskkött.” När eleverna själva skulle välja mellan de tre rätter som dåvarande leverantören Hotell Öresund erbjöd fick de inte välja rätten med fläskkött. På frågan varför man valt att inte servera fläskkött svarade Wigelius med ett politiskt korrekt ”god dag yxskaft”: ” Skolans matsedlar visar på en varierad och väl sammansatt kost med varierat innehåll.”  Skolans matsedlar visar på en varierad och väl sammansatt kost med varierat innehåll” och ”att köttbullar innehåller 100 procent nötkött ser vi inte som ett problem.”

Tidningen har sökt Libanesisk Delikatess utan resultat.

De mest relevanta frågorna ställdes aldrig i artikeln men som jag förmodar att mottagarna av detta brev kan besvara: Varför skall icke-muslimska elever tvingas äta halalmat i svenska skolor som ju enligt Skolverket m fl instanser skall vara konfessionslösa?   Varför skall svenska elever tvingas anpassa sig till religiösa vanföreställningar, som dessutom innebär avancerat djurplågeri?

Avslutningsvis ett litet tips till Skolinspektionen m fl: förbjud Studentsången som ju hävdar att ”den ljusnande framtid är vår” eftersom det kan uppfattas som kränkande av såväl alla arbetslösa ungdomar och importerade analfabeter som av den politiska klass som skapat denna gigantiska  ungdomsarbetslöshet och  socio-ekonomiska utanförskap!

Inger-Siv Mattson, Nacka

[1] Per Ibacke (s) Alvesta

[2] Jan Björklund, Världen idag den 29 maj 2009

[3] Jan Björklund och Nyamko Sabuni på DN Debatt ”Slut med befrielse från skolans sexundervisning” den 31 maj 2009:

[4] DN den 26 november 2012

12 thoughts on “Den svenska konfessionslösa skolan

  1. Svenska elever tvingas äta halalslaktat kött i skolmatsalen.
    Detta tvång är givitvis i högsta grad en form av ”religiös utövning”eftersom halalslakt utsätter de arma slaktdjuren för ett fruktansvärt lidande.
    Jag tycker det är så fruktansvärt så det saknar ord för hur muslimer behandlar djur.
    Det måste bli ett totalstopp för dena slaktmetod.

  2. Andrej Dokic:
    Ack vore det enbart i ditt land som detta är allmänt känt…Sedan minst 30-40 år har jag upplevt sak samma över halva klotet !! Har skrivit det tidigare,men tål att upprepas.Själv nämnde jag mig ”Skandinav”,när jag någon gång blev tillfrågad om hemvist !! Troligen en självbevarelse,för att undgå bli uppfattad som en tönt !

    • I mitt hemland pratas det mycket om att nyckelpersoner inom politiken i Europa och så även Sverige faktiskt är mutade av SAudi Arabien för att göra lobbyverksamhet för islam i europa.

      Svenkar är inte korkade, men däremot löjligt naiva och uppskrämda. Tyvärr!

  3. Svenska kyrkan har skyddat många så kallade flyktingar med muslimsk bakgrund i kyrkorna. Sedan får de PUT och kan därmed inte vistas i en kyrka mer!

    • Cavatus – A Swedish citizen, born Stockholm more than half a century ago. Now living in the countryside about an hour away from the capital.
      Cavatus skriver:

      Som språngbräda till svensk bidragsförsörjning dög tydligen svenska kyrkan. Men sen … det formligen skriiiiker taqiyya om detta tillvägagångssätt!

      • De ljuger om allt. OM de någonsin mot förmodan skulle orka lära sig svenska så är ”sanning” det sista ord de lär sig stava till.

Lämna ett svar till BeritAvbryt svar