ÄLMHULT. Med orden ”hon ska inte se en judefilm” gjorde Älmhultspappan klart för läraren att den planerade filmvisningen inte var något för hans dotter.
– Hur kontrar jag ideologisk misshandel, undrar nu läraren i en debattartikel.
Händelsen utspelade sig på ett högstadium i kommunen. Tyskaläraren hade inför minnesdagen av Kristallnatten planerat att visa filmen Pojken i randig pyjamas för klassen, vilket föräldrarna informerats om på förhand.
Flickan såg enligt läraren fram emot att få se filmen fyra veckor före visningen. Men dagen före var situationen annorlunda:
”Flickan citerar de ord pappan använde i ett mycket irriterat mejl till mig. Hon vill inte se en ’judefilm’. Pappans ord låter än mer groteska, uttalade med hennes späda flickröst”, skriver läraren nu i en debattartikel.
Rektorn på skolan kontaktade då pappan som vidhöll att läraren förenklade verkligheten, hjärntvättade hans dotter och förringade andra folkmord i historien.
– Anledningen att jag fokuserar på Förintelsen är ju att jag är tyskalärare och rör mig i den regionen och det skeendet, säger läraren. – Övriga folkmord hoppas jag att andra SO-lärare tar upp, fortsätter han.
För att undvika en konflikt med pappan beslutade rektorn på skolan att flickan skulle slippa se filmen. Men hon deltog i efterföljande diskussioner och föreläsningar.
”Det kunde inte vare sig pappan eller någon annan klampa in på. Mitt demokratiuppdrag är tydligt, men jag kan inte tvinga på någon demokratiska värderingar, en sund människosyn och en tanke om alla människors lika värde. Det vore en odemokratisk handling i sig”, skriver läraren.
Nu, långt senare, väljer läraren alltså att föra upp ämnet för diskussion.
– Mitt syfte är inte att hänga ut någon men just detta tyckte jag var så graverande att jag ville lyfta det. Och på så vis visa vad vi har att kämpa mot. Det är inte bara elevernas grupptryck mot varandra som påverkar utan också föräldrarnas värderingar.
”Så hur motverkar jag en förälders destruktiva inflytande? Hur kontrar jag ideologisk misshandel? Så mycket enklare det vore om han i stället slagit henne”, skriver läraren.
– Hade jag fått indikationer på att pappan slagit henne hade man kunnat gå till socialen. Men i det här fallet – vart har man att gå, frågar han sig.
– Med debattartikeln vill jag visa hur det ser ut i skolan. Detta är en erfarenhet som jag hoppas att få av mina kollegor har men som jag inte tror är en engångsföreteelse.
-Pettersson undrar vad Mytens gäng säger om detta? Demokratiska värderingar och en sund människosyn är det brist på hos många, fast säger man detta är man rasist…
Fotnot: Pojken i randig pyjamas handlar om den oväntade vänskapen mellan två pojkar i andra världskrigets Europa. Den ene av dem är son till SS-officeren som kallas till tjänstgöring i koncentrationslägret Auschwitz och den andra är fånge i samma läger.

Problemen för dessa svenska propagandister,är väl att allt färre skolelever intresserar sig för Auschwitz. Tidigare ordandes skolresor för besök till denna hemska ort,men enligt rapport som nu föreligger från Polens turistorganisation,blir årligen besöken allt färre..
Möjligen har ryktet spridit sig,att en del gamla stenar och förrostade stängsel,inte är speciellt spännande för dessa ungdomar !!
Spelar ingen roll, i den nya läroplanen står det klart och tydligt att inte bara vilka minoriteter som skall diskuteras och lyftas fram. Utan även att förintelsen skall lyftas fram.
Att färre skolelever intresserar sig för att besöka Auschwitz kan bero på att idag finns det en väldig massa information på internet om de här lägren speciellt Auschwitz.
Därför den som är intresserad av det här ämnet, finns det väldigt mycket material att analysera och forska i som de själva kan göra.
Auschwitz drivs som ett museum idag.