Skolproblem

FjärranÖsternRedaktionen

Gymnasieelever i Australien är upp till två år efter elever i Asien i läsning, matematik och naturvetenskap.  Lärarutbildning får skulden för det stora gapet.

En rapport, ” Att lära från de bästa skolsystemen i sydöstra Asien”, avslöjar att australiska gymnasieelever är mer än två år efter studenter i Shanghai i matematik och 15 månader efter i naturvetenskap.  Våra elever är efter eleverna i Shanghai med 13 månader i läsning och är också långt efter Korea, Hong Kong och Singapore på dessa områden .
Forskarna säger att trots en enorm ökning av utgifterna för utbildning – 44 procent under det senaste decenniet – har dessa pengar inte gjort någon nytta, eftersom man underlåtit att investera i att utbilda våra lärare bättre.

Stig Järrel som läraren Calligula i filmen Hets.


”Att vi är två år efter Shanghai är häpnadsväckande, det är verkligen en inte bra”, säger Dr Jensen.  Lärarna skall dock inte beskyllas, det är deras utbildning som inte håller måttet.

Dr Jensen säger att skolsystemet fått mer pengar men pengarna har använts till nya byggnader och skolor.   ”Vi spenderar en massa pengar … men vi spenderar på fel ställen. Vi borde spendera den på hur man bättre kan förbättra våra elevers lärande”, sade han.   USA och Storbritanniens elever klarar sig ändå sämre än Australien, med båda nästan tre år bakom Shanghais elever i matematik.

Herald Sun

FjärranÖsternRedaktionen antar att Svenska gymnasieelever skulle komma komma ungefär lika långt efter som Usa och Englands elever. Observera att det är de ”högpresterade” länderna China, Hong Kong, Syd Korea och Singapore man jämför med!   Enligt Richard Lynn ligger genomsnittligt IQ i Hong Kong på 107, i Syd Koren på 106 och i Kina och Singapore på 100. Australien hade framstått i en mycket positivare dager om man i stället jämfört med Malaysa, Indonesien,Pakistan eller annat valfritt muslimskt land.

I Sverige så försöker våra politiker (undrar var på IQ skalan de ligger?) rädda våra pensioner genom att importera illitterata getherdar och våldtäktsmän , våldsverkare o bedragare från länder där genomsnittligt IQ ligger mellan 68 – 85.

2 thoughts on “Skolproblem

  1. På min tid i skolan under gymnasietiden i slutet av 1960-talet så låg vi bland de allra främsta och ibland till och med först. Men så fanns nästan ingen arabisk muhammedan eller afrikansk neger i hela Sverige. Den imigration vi hade var arbetskraftsinvandring från våra närländer, som visserligen behövde lära sig svenska, men gjorde det på arbetsplatsen bland arbetskamraterna och att snabbt assimileras in i det svenska samhället låg både i invandrarnas och Sveriges intresse. Kulturerna fick man ha kvar, men man kunde också ta del av den svenska kulturen, den som Negerkungen 32:an påstår aldrig har funnits numera, men som fanns och delvis liknade de inflyttades kultur, men med en del särdrag. Midsommar firas t.ex. olika i Norge Sverige, Åland och Finland, men inte alls i Danmark.

KommenteraAvbryt svar