Första rymmningen på 22 år från ett Japanskt fängelse

FjärranÖsternRedaktionen

Japans första rymning från ett fängelse på 22 år.

En fånge som avtjänar 23 års fängelse för mordförsök är på flykt efter att ha flytt från ett fängelse i Hiroshima, klädd endast i vita underkläder.  Li Guolin tränade på  fängelsegården när han klädde av sig  fängelse uniform och använde en  byggnadsställning som var temporärt placerad jämte det fem meter höga staketet.  Säkerhetsvakterna  säger att  Guolin ”föll på sin bak och välte. Sen sprang han därifrån”.   Temperaturen var runt 4 grader C.

Fångar som rymmer är mycket ovanliga i Japan, där rättssystemet är stolt över sin effektivitet. Det är landets första flykt sedan 1990, då en ung grabb flydde ett ungdomsfängelse.   ”Vi är verkligen ledsen,” säger en tjänsteman på fängelset.
Kinesisk medborgaren, Guolin är dömd till 23 år för att ha  brytit sig in i ett hus och skjutit mot en polis.
LÄNK

KommenteraAvbryt svar