Kungen av Oxelösund

Av Pettersson

Generalkonsul Percy Sebastian Tham var kungen av Oxelösund.

1895 etablerade sig Percy i Oxelösund under firman Percy Tham. Med sin väldiga energi och ”vassa armbågar” dominerade snart Percy Tham hamnen och konkurrerade ut sina rivaler. Grängesbergs malmexport över Oxelösund ökade efter hand och firma Percy Tham hade god förtjänst på lastning, skeppsklarering o dyl.

Percy Tham verkar ha varit en man som kunde njuta av livet tror Pettersson som hoppas att roddarna fick bra betalt år 1901 när det begav sig.

…nog finns det mål och mening i vår färd – men det är vägen, som är mödan värd…Karin Boye

KommenteraAvbryt svar