Tio svenskar omkomna i flygkrasch i Iran

UTRIKES. Det fanns svenskar ombord på flygplanet som kraschade i Iran, bekräftar flygbolaget Ukraine International Airlines enligt flera medier. Enligt Ukrainas utrikesdepartement ska det ha rört sig om tio svenskar, rapporterar Expressen

Svenska UD kan inte bekräfta uppgifterna om att svenskar befunnit sig ombord. – Vi kan säga i nuläget att vi känner till medieuppgifter att svenska medborgare ska vara bland de drabbade. Vi undersöker dessa uppgifter via vår ambassad på plats i Teheran, säger Diana Kudhaib, presskommunikatör på Utrikesdepartementet.

Totalt uppges 167 passagerare och nio besättningsmän ha befunnit på planet när det störtade strax efter att det lyft från Teherans internationella flygplats, på väg till Kiev och vidare till Stockhollm. Ingen rapporteras ha överlevt. Orsaken till olyckan uppges vara ett motorhaveri.

-Pettersson undrar om det var svenskar eller ”svenskar”, alltså iranier med svenska medborgarskap. Det är tragiskt vilket som, men många ”ensamkommande afghanska barn” som flytt för sina liv från Iran åker hem och hälsar på sina föräldrar och släkt i Iran så fort de fått uppehållstillstånd.

Steget efter

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

Sörmlands Sparbank Konto 8257-8 93 341 516-8 (olika banker har olika system), Sparbanken tillhör Swedbank och det femte siffran, 8:an, är speciellt för dem. 

Paypal garanterar att vi eller någon annan obehörig inte kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

 

16 thoughts on “Tio svenskar omkomna i flygkrasch i Iran

  1. Logiskt tänkande… vilken vettig svensk vill åka till teheran när de kan välja vilken annan stad som helst i världen? Skulle dessutom 10st svenskar välja samma? Nä…. det rör sig om ”svenskar”.
    Sedan utifrån deras liv i sverige så kanske det var tragiskt att de dog. Alla ”svenskar” är inte bidragsfuskande skitstövlar. Endel äger egna företag här och betalar skatt i sverige som vilken vanlig svensk som helst… och att förlora de som gör rätt för sig är synd…

    • Det kan teoretiskt vara diplomater eller affärsmän. Cirka 100 svenska företag är aktiva i Iran på något sätt. Omkring tio av dem är fysiskt aktiva med kontor i landet, däribland några av de största svenska bolagen som Scania, Ericsson och ABB, år 2017 var den svenska exporten till Iran drygt 4 miljarder men jag tror att den är betydligt lägre nu. Men i varje fall de större företagen försöker nog övervintra och underhålla den utrustning de tidigare sålt.

      • Vet inte hur det är idag men på min tid,var det få flygbolag som trafikerade Iran,och andra Arabstater.
        AllItalia o. Air France var två av dem som då flög till dessa länder ! Mycket möjligt att det är som Pettersson skriver,att en del svenska affärsmän väljer rutten över Kiew.
        Oavsett,är det oskyldiga liv som på detta sätt släckes !

  2. Ordet Svensk/ar har blivit urvattnat eftersom vem som i princip kan sägas vara Svensk….det räcker ju med att åka en runda med tunnelbanan så vips så är man Svensk.

    Nää detta handlar med 100% säkerhet om Iranier med ett Svenskt pass på semester i det en gång flydda landet.

  3. Orsaken till flygkraschen kom snabbt.Det brukar annars ta ett bra tag innan det blir klargjort.Hur kan man vara så tvärsäker ?

    • DN:”Enligt den halvstatliga iranska nyhetsbyrån Fars berodde kraschen på tekniska problem. Men enligt det iranska luftfartsverket skickade inte piloterna ut något nödmeddelande innan kraschen, uppger iranska medier enligt Reuters.
      Flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll är förvånad över att man så snabbt kan slå fast att orsaken var tekniska problem.
      – Det är lite märkligt. Det är svårt att säga att det är tekniska problem om de inte har information som är väldigt signifikant, som att piloterna fick en varning i cockpit och hann skicka ett nödmeddelande innan kontakten bröts. Annars måste man vänta tills man har analyserat de svarta lådorna, säger han.”

      • Roland Salomonsson – Pensionär F d officer (Marinen), Landstings-sekreterare, Säkerhetschef, IT-tekniker Intressen: Klimatrbedrägeriet, De Globala bedrägerierna, Historia, Teknikutveckling, De svenska samhällsbedrägerierna resp diktaturen (politik), Längdskidor och utövande orienterare.
        Roland Salomonsson skriver:

        Och ett trafikflygplan har mer än en motor. Är planet väl i luften, så kan det flyga vidare eller landa, vilket som, även om en motor stannar.

KommenteraAvbryt svar