Bensinpriset under 13 kronor – ger skjuts åt världsekonomin men bromsas i Sverige av skattehöjningar

EKONOMI. Bensin- och dieselpriset sänks för andra dagen i rad. De ledande drivmedelskedjorna anger nu ett riktpris på 12:94 kronor per liter blyfri bensin, och samtidigt sänks priset på diesel med 20 öre till 12:25 kronor. Prissänkningarna hänger samman med en försvagad dollar och fallande råoljepriser.

Flera ekonomer tror att lägre oljepriser ska ge en skjuts åt konjunkturen och värlsekonomin.

Sveriges regering gör tvärtom. Det är dyrt att vara hela världens humanitära stormakt. Trots att finansminister Magdalena Andersson inför valet 2014 lovade att inte höja bensinskatten, gör man just det – och ännu mer än beräknat.

“Det är jättedyrt att tanka bensin som det är, vi ser inget behov av att höja bensinskatten”, sade Andersson till Expressen i augusti 2014. Liksom med ett flertal andra löften, svek men detta i våras då regeringen aviserade att man avsåg höja bensinskatten med 44 öre/litern.

Idag kungör man att bensinskatten höjs med ytterligare fyra öre och diesel med fem öre utöver de redan aviserade 48. Utöver allt detta tillkommer moms. Enligt regeringen är höjningarna “nödvändiga för att finansiera angelägna reformer”.

Bränsleskatter kommer att höjas avsevärt, med början med 48 öre plus nu alltså 4 öret till plus 25 % moms. Alltså skatt på skatten. Men det räcker inte, regeringen har också smugit in en progressiv skattehöjning genom att länka bränsleskatten till konsumentprisindex plus 2% per år. Så utan att någon politiker behöver lyfta ett finger eller debattera detta kommer kostnaderna för drivmedel att öka successivt. Dagens Industri beräknar att under 30 år, kommer skattehöjningen att vara ca 224%. Det blir cirka 30 kronor per liter.

Allt detta till nödvändiga reformer – alltså finansiera den lönsamma invandringen. 87:an kan inte vara klok. 

Andra skatter som regering ska eller planerar att höja är många. Och de blir fler för varje dag som går. Svikna vallöften kommer att svida i plånboken för vanliga inkomsttagare. Samtidigt försämras villkoren för sysselsättning och tillväxt. Att regeringen fått igenom detta beror på att Alliansen frånsagt sig sin roll som opposition med Decemberöverenskommelsen och att Sverigedemokraterna numera är det enda oppositionspartiet. 

-Pettersson undrar varför de efter alla år inte begripit att höga skatter är inte lösningen, skulle skattehöjningar vara receptet skulle Sverige vara ett felfritt paradis för länge sedan.

Här är hela listan över alla de skatter som kommer att höjas.

Sänkt ROT-avdrag
Höjd skatt med ca 1.700 kr för alla med inkomst över ca 36 000 kr/mån genom lägre brytpunkt för statlig inkomstskatt
Återinförande av den särskilda löneskatten för personer över 65 år som arbetar, den så kallade Silverskatten
Höjd skatt på bensin med 44 öre/l (=55 öre/l inkl. moms)
Höjd skatt på kapitalplaceringar
Höjd skatt på diesel med 48 öre/l
Höjda arbetsgivaravgifter för unga
Halverat RUT-avdrag för personer under 65 år
Höjd effektskatt på kärnkraft
Slopat avdrag för läx-RUT
Höjd miljöskatt på naturgrus
Höjd skatt på bekämpningsmedel
Höjd skatt för inkomster över 50 000 kr/mån
Sänkt och slopat avdrag för pensionssparande (sänkt avdrag infördes vid årsskiftet)
Avskaffad nedsättning av krogmoms
Höjd skatt för banker
Höjd skatt för småföretagare (3.12)
Avskaffad avdragsrätt för gåvor till välgörenhet
Avskaffad avdragsrätt för förvaltningsavgifter
Införande av skatt för vägslitage
Höjd koldioxidskatt
Högre skatt på bränsle som förbrukas i flyg eller fartyg
Klimatskatt på inrikesflyg / Skatt på flygresor
Högre skatt på vissa uppvärmningsbränslen
Högre skatt på vissa biodrivmedel
Höjd skatt på avfallsdeponi
Skatt på handelsgödsel
Skatt på avfallsförbränning
Höjda fordonsskatter (infördes vid årsskiftet för vissa bilar, lätta bussar och lätta lastbilar)
Höjd skatt på öl och vin med 9 % (infördes vid årsskiftet)
Höjd skatt på sprit med 1 % (infördes vid årsskiftet)
Höjd skatt på cigaretter med 6 % (infördes vid årsskiftet)
Skatt införs på viss privatinförsel av cigaretter
Höjd skatt på snus med 12 % (infördes vid årssiftet)
Slopad gruppregistrering till mervärdesskatt
Särskild skatt för finansiering av större infrastrukturprojekt
Införande av energiskatt på större solcellsanläggningar
Skatt på finansiella tjänster
Högre moms på biobiljetter
Avskaffat schablonavdrag för musiker
Kemikalieskatt på elektronikvaror

Skattebetalarna tror även att regeringen, trots vallöften om motsatsen, kan tänkas höja nedanstående skatter framöver.

Fastighetsskatt för småhus
Återinförd arvsskatt
Återinförd förmögenhetsskatt
Helt avskaffat RUT-avdrag
Helt avskaffat ROT-avdrag
Höjd bolagsskatt
Höjd fastighetsskatt på vattenkraft

Vad hände efter 1960?

Rekordåren

18 thoughts on “Bensinpriset under 13 kronor – ger skjuts åt världsekonomin men bromsas i Sverige av skattehöjningar

  1. Jag gjorde eget litet räkneexempel.
    Om endast bensinskatten skulle finansiera den förväntade massinvandingen och dess totalkostnader (asylboenden, flyktingläger, integrationsbefrämjande åtgärder etc. Dock ej oöverskådliga kostnader för organiserad brottslighet, rättegångskostnader etc) då skulle bensinpriset ligga runt 10 000kr litern!!!

  2. Politikerna missbrukar folkviljan så gravt att man håller på att förlora förståndet. Någon skrev att vi har ett lågintensivt inbördeskrig. Hur länge till ska vi stå ut med att betala mer och mer för någonting vi absolut inte vill ha.
    Dumdjävlarna på SVT har något på sin hemsida att man lägger ner i åldringsvården.
    Inte ett ord om att det flyttar in skäggbarn där åldringar har fått flytta ut.

    • SD kommer nog att växa stort i 08 land också, att de ännu inte gjort det är väl för nysvenskarna effektivt hållits till förorterna, men när de väl börjar leta sig in i de fortfarande vita, segregerade områdena då går nog M och S lavinerna mot SD.

  3. 1000 mil i Porsche Cayenne => 55 öre extra bensinskatt inkl. moms (!!!) => 20 små latte – märks inte ens i ekonomin för innerstadsvänstern. Värre för alla oss som bor på landet och faktiskt behöver bilen.

    ”Byt bil, till en miljöbil, vet jag”, sa Måd.

    Och varför kör de flesta på landet i de fordon som storstadsborna har kasserat? För att vi inte har råd till en ny miljöbil. Och nej, jag anser inte att Dacia går under benämningen ”bil”.

  4. Åk kollektivt säger vänstern. Så vitt jag vet är inte tunnelbanan i Strömsund byggd. Dom behöver nog bilen tills dess. Men jag har ju ALLTID fel enligt vänsterpartierna.

  5. Till nyår blir det således 60 öre dyrare per liter,för alla er som är tvingade att använda er privata bil till/från jobbet ! Särskilt hårt lär det slå mot röda Norrland,som med sina ”stenkast” kan betyda 5-10 mil/dagen.
    Det som retar oss skåningar är den dåliga vägunderhållningen,som visar sig så fort man lämnat de större stråken…Bilskatter,bensinskatter och andra pågifter går i varje fall inte till att förbättra vägnätet.

    • 5-10Mil om dagen, det är verklighet långt söder om Norrland redan idag.

      För något år sedan då jag var arbetssökande visade en jobbcoach ( coach och coach… ) på en sverigekarta hur långt från vår bostadsort vi skulle söka jobb. 20Mil enkel resväg var ingen ursäkt för att inte söka ett jobb. De jobbanvisningar AF skickade ut och som är tvingande att söka, var samtliga mer än 7 mil bort enkel resväg.

      Frågade handläggaren en gång om hon vill ta livet av mig, varpå hon såg mycket frågande ut. Att jobba 7-16 och dessutom efter små kringelkrokiga vägar pendla 14-40mil om dagen låter sig nog inte göras någon längre tid innan somnar bakom ratten och råkar ut för en trafikolycka.

      Och i sammanhanget är det lte lustigt att som lastbilschaufför är det dryga böter om du kör ( jobbar ) för lång tid utan rast,, men som vanlig arbetare är det sedan helt okej att jobba i ett kanske hårt och slitsamt fysiska arbete 7-16 för att sedan sätta dig bakom ratten och resa hem 7-20Mil. Där verkar ingen risk finnas för uttröttade och farliga förare.

      Och vägunderhållet, samma dag som första 80km/h skylten sattes upp efter vår stora länsväg, försvann minst var tredje plogbil vintertid, de andra utbildades hårt i att aldrig, aldrig och aldrig någonsin sätta ned plogen så mycket att slitstålet riskerade ta i vägbanan. Gissa hur trafikolyckskurvan ändrades efter hastighetssänkningen?

      • Bra poäng med chaufförernas reglerade tid. Det är tillochmed så illa att om du kör din bil 1 meter under ”vilotiden” exempelvis på en parkering, så straffas du. Men att arbeta hela dagen på ett stressigt och utmanande jobb och SEN köra 15 mil i tät hetsig trafik med lastbilar närmare bakom än om man haft bogserlina… det är inte bara OK, det är ett tvång.

        Bli invandrare. Då kan du vägra allt. Finns alltid nån motivering som accepteras av myndigheterna. Typ, det är mot min religion att köra bil västerut efter soluppgången.

      • Kör och vilotidsreglerna är sjuka, ok att det behövs regler för att minska risken för utmattade förare i trafiken men när de så lätt sätts ur spel genom att byta fordon är något fel.

        Första gången jag kom att tänka på det var när en polis uttalade sig i tidningen om fjällresenärer som först jobbar hela dagen för att på eftermiddagen sätta hela familjen i bilen i Stockholm för att sträckköra upp till Sälen eller annan skidort vintertid, och hur det är helt lagligt eller i vart fall polisiärt svårövervakat, medans en yrkeschaufför hela tiden måste vakta klockan för inte köra för länge och få dryga böter.

        Visst att en 60tons lastbil där föraren somnar kan orsaka en långt större olycka än en mindre personbil, men även en personbil kan orsaka en stor olycka om den körs in i en mötande lastbil. Så vad är skillnaden egentligen?

        Samma sak med överlast, lastbilar har de stenkoll på medans privatbilar kan framföras med både över som fellast och utmattad förare.

        Eller hur man måste genomgå hälsotest för att behålla högre körkortsbehörigheter efter 40 (50?). Så om man inte klarar hälsotestet för lastbil, vad säger då att man är frisk nog att alls köra bil?

        http://www.svt.se/nyheter/inrikes/myndigheten-aterkalla-fler-korkort-fran-aldre

        ”– Det tycker vi inte är tillräckligt, vi vet ju att det är 25.000 personer varje år som får demensdiagnos och de allra flesta av dem borde få sitt körkort återkallat, säger Lars Englund, chefsläkare Transportstyrelsen”

        Appropå invandrare, läste i lokalblaskan nyss en insändare som upprördes över att bilar framfördes på en gågata i staden, vid konfrontation av en förare som kört fram och tillbaka till synes utan ärende fick skribenten till svar att alla andra körde ju där, och är du rasist eller?

        Rasistkortet verkar kunna dras i alla lägen av våra hårt arbetande nysvenskar.

  6. Det konstigaste med skattehöjningar som dessa är att så många säger sig vara villiga att betala högre skatt, om, OM, det går till vård, skola, omsorg.

    Jag är inte det minsta villig att betala mer i skatt till något område, jag ser hellre att den skatt som redan betalas verkligen används effektivt och inte slösas bort på meningslösa projekt som aldrig någonsin i tidens evinnerlighet kommer ge något gott i retur.

    Vi kan börja städa trappan uppifrån och ta bort allt vad fantasifulla lönehöjningar, avgångsvederlag och fallskärmar heter för politiker och dess närmaste och sedan arbeta oss nedför för att till sist se hur många miljarder som sparats in, innan vi talar om skattehöjningar.

  7. Regeringen har grävt sin egen grav. Att inte lyfta ett finger för att matta av massinvandringen är ett bevis på monumental inkompetens. Vi stackars satar ska betala för att bli utbytta med höjda skatter, otrygghet och kriminalitet.
    Jag gör som rikpolischefen spyr med med den skillnaden att det blir på dom ni redan vet.

KommenteraAvbryt svar