Romernas mörka historia i Sverige

Romernas historia i Sverige har kantats av förföljelse, trakasserier och diskriminering. Här är några av de viktigaste stolparna.

De första historiska noteringarna om den svenska minoriteten romer dyker upp i Sverige under tidigt 1500-tal. Den 29 september 1512 ska en Greve Antonius kommit till landet. Med sig hade han ett stort antal familjer, en här, som senare blev kallade för tattare i en svensk krönika av Olaus Petri. Greve Antonius, eller Antonius Gagino, ska ha vandrat från Grekland via Skottland, vilket skulle förklara att namn som Grek och Skotte cirkulerat kring gammalromska släkter i Norden.

Så här skildras romernas mörka tillvaro i Sverige sedan dess:

  • 1500-talet. Den 28 april 1543 beordras befallningsmannen i Västerås, Rasmuss Klott, att jaga en tattarhop ut ur landet. Klott ska ha skrivit till konung Gustav Vasa i ärendet. På 1500-talet var det belagt med dödsstraff för manliga romer att uppehålla sig i Sverige. 1576 sände kung Johan III ut en skrivelse till fogdarna i Norrland om att förvisa av tattarna ur riket. År 1577 stod det i Johan III:s utgående diarium att om ”tatterne” försöker komma in innanför gränserna skulle de hängas allesammans.
  • 1600-talet. Vid Riksdagen år 1617 beslutades att landets alla ”tattare och zigenare” skulle utvisas. Romska kvinnor och barn skulle fördrivas ur landet medan de romska männen skulle man ha rätt att döda.
  • 1700-talet. Många skriftliga uppgifter finns på att romerna var verksamma inom den svenska krigsmakten, främst fältjägare eller artillerister. Ett av de många exemplen på romska soldater finns i Henrik Lilljebjörns ”Minnen från förra hälften av 1800-talet”. Författaren skriver efter en beskrivning av romernas utseende att ”dessa äfven voro de mest intelligenta, och sedan de väl voro beklädda och under diciplinens band, kunde man aldrig önska sig bättre folk att kommendera”.
  • 1800-talet. På 1800-talet fanns resandefolket utspritt över hela Sverige. Under 1800-talets slut fick Sverige en ny zigensk grupp bredvid de resande. Det var Kalderash-zigenare som invandrade från olika delar av Europa, men de flesta härstammade från slaveriet i Östeuropa. Kalderash blev bärare av namnet zigenare medan resande fick av myndigheter bära namnet tattare (under större delen av 1900-talet).
  • 1900-talet och framåt. Under första delen av 1900-talet drabbades Kalderash-gruppen av att utestängas från samhället. De blev tvungna att bo i tält eller i ”zigenarläger” fram till 1960-talet. Resandefolket drabbades av tvångssteriliseringar, tvångsomhändertaganden av barn och tvångsassimilation.

Samtidigt kom romer från andra länder till Sverige. I slutet av 1950-talet invandrade Kaale-romerna från Finland. De är de som kallas för ”finska zigenare”, och de bär sina traditionella kläder som de burit sedan den första delen av 1900-talet. Under de fyra sista decennierna kom ungefär 10 000 romer från andra länder. De tillhör grupper som lovara, romer från forna Jugoslavien och sinti.

-Pettersson läser ovanstående i SvD men inte ett ord om varför zigenarna blev förföljda. Sedan de första zigenarna kom till Sverige och tidigare har mängder med Hansa-tyskar, valloner, finnar, judar , greker, italienare och andra kommit hit och integrerats efter 1-2 generationer men inte zigenarna.

En seriös debatt måste fråga sig varför? Om svenskarna är sådana fruktansvärda rasister varför har alla andra folk lyckats anpassa sig?

Kan det bero på det som Jan Guillou skrev i Aftonbladet 1996 – för många zigenare stjäl för mycket…  Palison

Eller programledaren Siewert Öholm, som ledde debattprogrammet Nattcafésändning och berättade…Hans gäster var just zigenare! De satt i studion och förklarade att de led av lögnerna och fördomarna om att de var tjuvaktiga. Pausrummet var fullt av släkt och vänner till debattdeltagarna. När det hela var över var hela rummet länsat, på bl a allt porslin.

Eller utredningen som försvann ”Det statliga forskningsorganet BRÅ tillsatte en utredning för att visa att zigenare verkligen inte stal för mycket. Utredningsresultatet gick emellertid dramatiskt åt motsatt håll, varför utredningen hemligstämplades. Denna gällande politiska moral, att förtiga olämpliga fakta, hindrade alltså länge all vettig journalistik i ämnet invandrare och brott”

Eller att  zigenarhövdingen, ordförande för romerna i Sverige, Stefan Palison, (bilden) som visade sig vara en stor rövare. Läs HÄR.

Men som vanligt när det gäller media så är allt elände i världens svenskarnas fel och vi ska skuldbeläggas och betala kollektivt.

 

24 thoughts on “Romernas mörka historia i Sverige

  1. Det finns en (eller många) anledningar till zigenarnas dåliga rykte genom historien. Men vi med några år på nacken fick berättat hur man skulle passa sig i umgänge med dem. Då kom de bara på sommaren. De kunder verkligen ha fest i sina läger och var kända som goda musiker.

    Man betraktade dem som nomader och som omöjliga att passa in i ett svenskt samhälle. Många sa själva att de inte ville bo i lägenhet, de värderade sin frihet högre.

    Men att t ex Rumänien idag, 2015, efter att ha blivit EU-medlem har blivit ett så efterblivet och fattigt land är ren och skär lögn. Dessutom pyttsas det in mycket pengar till bl a romer via EU.

    Det finns oändligt flera okvalificerade jobb på hemmaplan (t ex i jordbruket) än här, deras barn får gå i skola får sjukvård etc. Men de väljer själva att leva annorlunda.

  2. Finns egentligen inget som rättfärdar vad romer gör. nu ska vi inte säga alla, men många. tex palison han har kallat mig hora och sprungit efter med ett jäkla svärd. han hyr ut lägenheter och går in när fan han känner för det och snor hunden hyresgästen hade och sen dess så har vi inte sett den, samt att vi har sett han med stöldgods samt så tar han in illegala invandrare och låter dom jobba för litet sketet husrum och lite mat. nej såna som han ska bara väck

    • I grunden är det det svenska politiska systemet som gör detta möjligt. Rättfärdigar inget av vad du skriver men är en förklaring till varför det fortgår.

  3. Varför detta daltande med zigenare, stora delar av dessa
    har i alla tider levt på kleptomani, det är den bistra sanningen
    det är märkligt att så fort verkligheten om detta folkslag
    kommer på tal, då går man i taket bland dom etniskt vita
    människor som garanterat inte har en zigenare i närheten
    av sina bostadsområden!

  4. Bengt Lundström:
    Om det finns zigenare i arabiska länder är svårt att finna ut.Hur skall du kunna se skillnad på dem och de inhemska ?
    Måste tillstå att jag aldrig tänkt över den frågan,men veterligen aldrig stött samman,med någon som jag direkt kunde utpeka från dessa ”romare” i arabvärlden.

    • I Asien kallas rohingyas för österns zigenare. De finns i många länder men det har skrivits mest om dem i Burma/Myanmar. Fattiga muslimer mer många barn som kräver att få bli medborgare och hjälp men samtidigt kända för att röva bort unga flickor och mörda dem efter våldtäkt.

  5. Varg i Veum – Varg i veum, av fornisländska vargr i véum, "dråpare (förbrytare) i helgedomen", var en fredlös person. "Veum" är dativ av vi, ett gammalt ord för helgedom eller kyrka. Ursprunglig betydelse en brottsling som begått brott inom ett helgat område, som en kyrka. Ordet "varg" betydde förr "våldsverkare". Gammalsvenska vargher betyder både varg och våldsverkare, förstörare. "Varg" användes som ett noaord för "ulv" som vargen tidigare kallades. I överförd betydelse: allmänt avskydd människa, persona non grata. Varg i veum motsvaras av det från tyskan lånade fågelfri.
    Varg i Veum skriver:

    En fråga som borde utredas är varför just zigenarna, av alla invandrare som invandrat genom historien är just de som är mest och längst förföljda?

    Jag räknar nu inte med dagens onaturliga invandring för där är det inte svårt att förstå varför det blivit som det blivit; på den tiden när zigenare kom så fanns det ingen identitets- eller invandringspolitik så som som idag. Vilket ju gör zigenares oförmåga att integreras i ett samhälle (under 500 år!) ännu intressantare och som borde mana till forskning…

    • Varg i Veum – Varg i veum, av fornisländska vargr i véum, "dråpare (förbrytare) i helgedomen", var en fredlös person. "Veum" är dativ av vi, ett gammalt ord för helgedom eller kyrka. Ursprunglig betydelse en brottsling som begått brott inom ett helgat område, som en kyrka. Ordet "varg" betydde förr "våldsverkare". Gammalsvenska vargher betyder både varg och våldsverkare, förstörare. "Varg" användes som ett noaord för "ulv" som vargen tidigare kallades. I överförd betydelse: allmänt avskydd människa, persona non grata. Varg i veum motsvaras av det från tyskan lånade fågelfri.
      Varg i Veum skriver:

      Bah…jag skrev svaret innan jag läst hela inlägget. Pettersson ställer ju exakt samma naturliga fråga 🙂

    • Professor em i etnologi, Karl-Olov Arnstberg har forskat mycket i ämnet och skrivit flera böcker, bl a ”Svenskar och Zigenare”, ”Svenska tabun” och som pensionär ”Invandring och mörkläggning”. Han är milt uttryckt – inte populär i pk-multikulti-kretsar, trots att han har vetenskapliga belägg för det han framför. I Sverige, till skillnad från de flesta andra västländer, diskuterar vi som bekant inte med fakta som underlag men baserat på vad tyckande charlataner ropar ut.

KommenteraAvbryt svar