Nej till jobb ska sänka ersättningen

Av Pettersson

En nyanländ invandrare som tackar nej till jobb på annan ort kan få sänkt ersättning från Arbetsförmedlingen. Förslaget från integrationsminister Erik Ullenhag (FP) bereds nu på regeringskansliet, skriver Dagens Nyheter.

– Det är viktigt att vi är tydliga med att om du har en ersättning från samhället så har du också ett eget ansvar att tacka ja till erbjudet jobb, säger ministern. Hur stor sänkningen ska bli är oklart men ska kunna göras redan vid ett första nej.

-Pettersson undrar hur länge regeringen sovit? Svenskar kan inte tacka nej till jobb utan att riskera att mista ersättningen. Invandrare som försörjs med skattemedel ska överhuvudtaget inte få välja bostadsort – de flyttar naturligtvis till sina landsmän där bostadsbristen är stor och arbetslösheten hög – det är så getton skapas.

Sedan kanske till och med Myten Ullenhag begriper att nyanlända analfabeter får inget jobb vart de än flyttar i vårt land så där kan han tjata om att arbetslinjen gäller hur länge som helst till ingen nytta.

TV-tips

Av Stefan K

På söndag har Agenda (21.12 i TV 2) bjudit in Erik Ullenhag för att diskutera varför Sverige är sämst i klassen på att få invandrare i arbete.

Agenda

Jag tänkte föregå Erik Ullenhag och redan nu ge er svaren han tänker ge Mats Knutsson i programmet:

  1. Det finns inga jobb. 400 000 saknar arbete och då hjälper det inte att mina 600 000 utrikesfödda går till jobbet varje vecka.
  2. Vi har tagit emot långt fler än vi kan hjälpa med bostad och arbete.
  3. Min statsministers strävan i att slå nya svenska rekord och knäppa SD på näsan, har gjort att vi blundat för konsekvenserna av vad detta medfört.
  4. Majoriteten av de som kommer vill själva bo i områden som redan är segregerade och vi har inte ställt krav på att de istället ska bosätta sig där bostäder och arbeten finns.
  5. De flesta välutbildade har sökt sig till länder som Kanada, USA och Storbrittanien.
  6. Sanningen vi inte vill gå ut med är att majoriteten av de nyanlända saknar utbildning, språkkunskaper och många är analfabeter.
  7. Bidragssystemen är så generösa att de nyanlända inte behöver arbeta och här har vi varit lite för naiva. I dagarna påmindes jag om Janne Josefssons program om förorterna och nu minns jag hur flera boende sa att de inte vill jobba för de behöver inte. Här Mats, har du länken.

Ja, här har ni ”Myten” Ullenhags svar till Mats Knutsson. Tror ni jag är synsk? Ni får väl se.

Ullenhag lovar inga pengar

Av Stefan K

De anhöriga somalier som väntas till Katrineholm börjar bli en följetong.

Erik Ullenhag förärade Katrineholm med ett besök i dag. Kommunalrådet Göran Dahlström (S) hävdar fortfarande att kommunen behöver ett tillskott på 40 miljoner för att klara försörjningen av de dryga 400 somalier som väntas till kommunen i sommar. Erik Ullenhag ger inga definitiva löften, men lovar att titta på det. Utgångspunkten är att ge de ankommande familjerna samma möjlighet till bra integration som de som redan anlänt fått. Har ni sett om somalierna i våra förorter integrerats eller är sanningen den att de sällan lämnar området i vetskapen om att pengarna ändå trillar in varje månad?

Se reportaget i SVT Sörmland.


Myten Ullenhag flyttar kontoret till Rinkeby en hel vecka

Av Pettersson

På måndag flyttar integrationsminister Erik Ullenhag (FP) kontoret till Rinkeby. Under en vecka ska han jobba i förorten, tillsammans med sin stab. ”En viktig signal” att politikerna inte lämnar utsatta områden i sticket, anser ansvarigt statsråd.

Under nästa vecka står Erik Ullenhags tjänsterum på arbetsmarknadsdepartementet tomt. Han flyttar tillfälligt sitt kontor till Folkets hus i Rinkeby.

– Bakgrunden är att politiska partier, företag och samhällets etablerade institutioner är alldeles för frånvarande i de mest utsatta problemområdena. Det är viktigt för mig att sända en signal om att vi i hög grad behöver vara där, säger Erik Ullenhag.

Dessutom, poängterar han, ger en vecka på plats i en av Stockholms förorter möjlighet till fler samtal.

– Vi kan få en bild av vad som behöver göras. Att bryta det sociala utanförskapet i de mest utsatta områdena i Sverige är en av våra riktigt stora utmaningar.

Även integrationsministerns politiska stab – med statssekreterare Jasenko Selimovic och de politiskt sakkunniga – kommer att förlägga nästa arbetsvecka i Stockholmsförorten.

Av kalendern framgår att departementets sedvanliga interna veckoberedning och chefsmöte sker i Rinkeby. På onsdag passar Erik Ullenhag, som är andre vice ordförande för Folkpartiet, på att äta lunch med FP i Rinkeby-Kista.

Under de fem dagarna i stadsdelen ska han också bland annat besöka polisen, jobbtorget och Askebyskolan samt hålla ett rådslag om främlingsfientlighet.

– Pettersson är imponerad, hela fem dagar i förorten som är en myt för att få en bild av vad som behöver göras efter drygt 5 års regeringsinnehav.

SVD

Hotell Paradiset

Av Pettersson från SVT

En dokumentär på SVT påstår att romer älskar att bo som råttor. Svenska teaterscener skildrar minoriteters svårigheter att anpassa sig. Det romska kulturåret fryser inne. Jon Jordås kommenterar de dystra nyheterna.

Den bulgariska dokumentären Hotell Paradiset av Sophia Tzavella (SVT 20/12 förra året) finns fortfarande kvar på nätet. “Paradiset” ligger i den bulgariska staden Jambol, där tusentalet romer inkvarterades för drygt 30 år sedan i ett nybyggt miljonprogramshus.

Sedan dess har områdets karaktär av ghetto befästs. Arbetslöshet, fattigdom, usel tandhälsa. Sedan drygt tio år fungerar inte elektricitet, vatten eller avlopp.

Vems är felet?  – Bulgarer som går förbi säger att zigenare ställt till det här. Men jag blir inte arg för det, för det är ju sant.

Så säger en av de boende. Han blir aldrig emot sagd. Hela filmen bankar tvärtom samma budskap i huvudet i på tittaren:    – Folk här skiter, ursäkta mig, var som helst.

Den grekisk-bulgariska Regissören Sophia Tavella har förklarat att hon ser en biblisk symbolik i hur romernas hyreshus fördärvades ”av synd”. Hon klipper effektivt mellan ritningarna från 70-talet och dagens misär. En man står framför drivorna av sopor och säger:  – Om man vill bo ett fint hus… Det beror ju på människan, inte på huset.

Citaten kommer i korta sekvenser, vars ursprungliga kontext ofta förblir oklar. Men tesen är alltid densamma:  – Vi själva, zigenarna, bär skulden.   – En gris söker sig alltid till stian.

Europeiska kommittén för sociala rättigheter, ECSR, har en annan uppfattning. Vid upprepade tillfällen* har ECSR kritiserat Bulgarien för att inte göra tillräckligt för romernas situation, avseende förfallna hus, underfinansierade skolor, växande ohälsa, med mera.

Men i den SVT-sända filmen läggs skulden ensidigt, konsekvent och onyanserat på den isolerade befolkningen i ghettot. Jag tycker att man ska vara måttfull med paralleller till Nazityskland. Skillnaderna blir alltid fler än likheterna. Men ”Hotell Paradiset” påminner faktiskt om Der ewige Jude från 1940, där kackerlackor på väggarna korsklipptes med judar kring ett matbord: ”Helt obrydda om de smutsiga omgivningarna ber de bordsbön…”

Då gällde det judiska ghetton i Polen. Nu i Bulgarien klipps i stället från råttor på golvet till en uppsluppen, romsk kvinna som utbrister, synbarligen utan ironi:  – Välkomna till paradiset!

Har då inte dokumentären diskuterats? Jodå. Nätforumet Flashback, som annars har som självbild att avslöja verkligheten bortom hårdklippta vinklingar, bjuder på upprymda kommentarer:

   “Jag skrattade högt när de dumpade sin avföring från tredje våningen rakt ner på stackarna på bottenvåningen.”

“Är detta människor? Schimpanserna på kålmården (sic) hade skött hyreshuset bättre om de fick chansen.”

“Vita killen i videon var ju helt bedrövad, verkade vara den enda med vett nog att inse hur in i helvete illa dom levde.”

-Pettersson undrar hur den statliga propagandaministern Ullenhag kan tillåta att den statliga televisionen sprider myter… 

46 miljoner till romerna

Av Stefan K

Regeringen tänker satsa 46 miljoner kronor i en rad projekt som riktas mot romer de kommande fyra åren.

Erik Ullenhag sade idag att han skäms över den historiska övergrepp som romer fått utstå i Sverige under de 500 år som gruppen varit representerad i landet. För att mildra sorgen ska Ullenhag nu satsa 46 miljoner av våra skattepengar och dessa ska användas till utbildning, bostäder, arbete och hälsa. Sedan kommer en motivering som borde förbrylla. Romer saknar förankring på arbetsplatserna och flertalet har inte gått ut grundskolan. Är det verkligen så att romer vill arbeta och tjäna sitt levebröd på vanligt vis och är det vårt fel att romer väljer att hoppa av skolan?

Om 5 år får vi veta om dessa 46 miljoner är bortkastade och om romer verkligen vill leva ett vanligt Svensson-liv.

Källa: TT

Som man bäddar får man ligga

Av Stefan K

Många är de kommunalpolitiker som genom åren försvarat en minst sagt överdimensionerad flyktingpolitik, men nu när kommer notan är det inte lika kul.

Göran Dahlström (S) i Katrineholm var en av de första kommunpolitiker som öppet deklarerade att hans kommun inte har råd med fler flyktingar och han vände sig därför till Tobias Billström och begärde mer pengar. Bakgrunden är de 400 somalier som väntas komma till kommunen i sommar. Sedan har de kommit i tät tur, kommunerna som vänder sig till staten och begär mer pengar för flyktingmottagandet. Sist i raden är Borlänge kommun som vänt sig till staten och begärt mer ekonomiskt stöd. Det skrivs inte i artikeln, men de flyktingar som nämns är nästan uteslutande från Somalia. Det intressanta är att kommunpolitikerna erkänner att en stor del av de nyanlända har en låg eller ingen utbildning alls. Jag gillar inte Erik Ullenhag, men i fallet med Borlänge visas att han i alla fall kan säga nej när kravmaskiner och deras försvarare kräver mer.

Källa: DT

Det är väl ändå märkligt hur kommunpolitiker så okritiskt tagit emot långt fler flyktingar än deras kommuner mäktat med och försvarat detta med att ”Vi måste visa generositet för vår framtids skull”. Nu kommer notan och då verkar det inte vara lika kul längre, men snälla Katrineholm, Lomma, Borlänge och ni andra. Skattepengar växer inte på träd, inte ens i Sverige.