Ullenhag garanterar livstidsförsörjning till flyktingar

Av Stefan K

Idag blev det officiellt. Erik Ullenhag garanterar att flyktingar i Sverige ska garanteras en livstidsförsörjning.

Naturligtvis är det kommunernas rop på hjälp över de ekonomiska bekymmer man står inför, när 27 000 somaliska anhöriga anländer till Sverige inom kort, som ligger till grund för regeringens löfte. Dock gäller inte detta löfte bara somalierna, utan alla flyktingar som kommer och de lär bli över 30 000 i år och 40 000 nästa år. Innan december ska reglerna ändras för att de första flyktingarna som ingår i det nya etableringsstödet ska kunna fortsätta att göra det. Om det finns några krav på flyktingarna med i bilden framgår inte.

Beslutet innebär att de flyktingar som inte försörjer sig själva efter de två år som etableringsstödet gäller, kommer att garanteras ett fortsatt stöd även efter dessa år. Eftersom knappt inga jobb finns i Sverige lär majoriteten av flyktingarna vara arbetslösa i många år och under tiden fortsätter vi skattebetalare att finansiera deras vardag. Är det verkligen någon som tror att dessa flyktingar är intresserade av att hitta en egen försörjning när vi skattebetalare är så givmilda?

Nästa gång ni läser om besparingar inom vård, skola och omsorg i er kommun, ska ni skicka en tacksamhetens tanke till Erik Ullenhag som hellre värnar om somalier än om dig och din familj.

Sug på dessa ord en gång till:

”Staten lovar därför att garantera flyktingarnas försörjning även efter de två första åren i landet.”

Källa: SvT

SKL varnar Myten om kommunernas allt högre utgifter

Av Stefan K

SKL (Sveriges kommuner och landsting) har i ett internt dokument varnat för de kraftigt ökande kostnader som drabbar kommunerna p.g.a. de stora flyktingströmmar som anlänt och anländer till Sverige.

Sverige tar nu emot större flyktingströmmar än vad man gjorde under Balkankriget på 90-talet. 2013 beräknar man att 41 000 flyktingar kommer att få PUT i Sverige, tre gånger så många som under 2011 och dubbelt så många som i år. Ha då i tankarna att prognoserna alltid skrivs upp och säkerligen kommer vi att få se nya konflikter i Afrika och Mellanöstern.

I torsdags förra veckan träffades den politiska ledningen för SKL och diskuterade de stora flyktingströmmar som anländer till Sverige. Under mötet delades en promemoria ut, ”Utmaningen inom flyktingmottagandet 2013-2016”. Per-Arne Andersson på SKL, säger att den somaliska familjeföreningen och flyktingströmmarna från Syrien, kommer att skapa stora påfrestningar för kommunernas ekonomi och inte minst för skolan och sjukvården. SKL hävdar att minst 70% av de flyktingar som anländer kommer att vara arbetslösa efter de två år som regeringens nya 1,5 miljarder är tänkta att täcka upp. Därför har SKL uppvaktat regeringen och krävt nya miljarder för att täcka kommunernas kostnader även efter de två första åren.

När flyktingströmmarna rullade in i Sverige på 90-talet skapades stora problem. Detta föranledde regeringen Ingvar Carlsson att införa Luciabeslutet p.g.a. de stora påfrestningar flyktingvågen åsamkade statens och kommunerna ekonomi. Tror den nuvarande regeringen leker med tanken?

Källa: Expressen

PS
Det som inte står på Expressens webbsida, utan i papperstidningen, är Myten Ullenhags löfte om fler pengar till kommunerna. ”Staten (vi skattebetalare) ska även betala för de flyktingar som inte fått jobb efter två år”, är Mytens besked.
Flyktingarna som kommer har ett aktivitetsstöd på 4 500 kronor per månad, vilket Myten erkänner kan vara för lite och att flyktingarna kommer att tvingas till socialbidrag, men att ”det ändå är bättre jämfört med att helt leva på försörjningsstöd”.

Myten skriver i ett brev som han skickat till kommunerna, att han är stolt över att Sverige är ett öppet och tolerant land, att Sveriges flyktingmottagning är en utmaning och att han stör sig på vissa kommunalråds attityd gentemot somaliska flyktingar som särskilt svåra att integrera.

Myten!
Om du läser detta ska du få ett råd som kommer direkt från hjärtat:
AVGÅ! Du har gjort ditt och allt du företagit dig har misslyckats och kostat skattebetalarna åtskilliga miljarder.

Panelen

Av Stefan K

Panelen i P1:s Godmorgon världen diskuterade i morse Myten Ullenhags förslag om hårdare krav på nyanlända.

Självklart kan man inte föra en sådan debatt och ställa sådana krav, utan att ord som ”undertoner av främlingsfientlighet”, ”rasism” och ”bemöta Sverigedemokraterna” finns med på ett hörn. Lyssna bara på Helle Klein, hur hon blir alltmer upprörd och i slutändan nästan hysterisk.

LÄNK

Forserum kontra Malmö

Av Stefan K

Mediadrevet har gått igång och självklart backar då de politiker, poliser och tjänstemän som satt i TV och sa att det nödvändigtvis inte måste vara ett rasistbrott.

Det har skrivits spaltmetrar i tidningar, gjorts mängder med inslag på TV och även på Petterssons har det gjorts artiklar. Jag tänker därför inte gräva mer i detta, men kan avslöja att ett mejl med frågor skickats till kommunpolitikern Anders Karlsson i Nässjö som var den som att i TV och sade att detta inte behöver vara rasism då det aktuella ungdomsgänget levt rövare i många år med båda vandalism och trakasserier på sina samveten. Får se om det kommer ett svar.

Däremot tänker jag ställa frågan om media och politiker ställer grupper mot varandra och om det ena rasistiska brottet är mer rasistiskt än det andra. Ni kan ju läsa vad Myten Ullenhag säger i en intervju med vår statliga Television, länk.
Ha hans ord i åtanke när ni läser denna artikel från Sydsvenskan den 5:e mars i år. Här har vi en familj som anser sig vara svensk och som utsattes för trakasserier och våld, redan då de flyttade till Rosengård. Kränkande ord, våld och vandalism var vardag för familjen som tvingades fly från området i ren rädsla för de arabiska ungdomsgäng som inte ville se dem där. Förutom denna artikel i Sydsvenskan har inte någon annan media tagit upp fallet, inte någon och ingen politiker har hörts fördöma detta och inga fackeltåg eller Facebook-grupper har arrangerats till stöd för den utsatta familjen.

Visst gör Sverige skillnad på folk och det är vi svenska skattebetalare som även här är den stora förloraren.

Känner ni för att kontakta Anders Karlsson i Nässjö så kan ni göra det via denna e-postadress

Att mejla Myten Ullenhag och fråga om fallet i Rosengård kontra Forserum kanske känns lönlöst, men gör ändå ett försök.

Ullenhag diskuterar rasism

Av Stefan K

I morse satt Erik Ullenhag i Gomorron Sverige och diskuterade den uppmärksammade händelsen i Forserum.

Med sig i soffan hade han somaliern Rashid Musa, som bägge konstaterade att detta är ett solklart fall av rasism och befäster tesen att invandrare aldrig kan råka ut för samma vardagsbrott som vi svenskar. Rasiststämpeln plockas fram, trots att både kommunpolitiker, poliser och lärare hävdar att det inte alls behöver vara så, utan att det aktuella ungdomsgänget trakasserat och vandaliserat på orten i många år. Mediedrevet har åter satts igång.

Lägg märke till hur Ullenhag säger i inslaget att invandrare borde få känna sig trygga när de går till skolan eller på stan. Självklart ska de det, men vi svenskar då? Hur många svenska flickor har inte kallats svennehora och sextrakasserats av invandrargäng? Hur många unga grabbar har inte rånats och misshandlats av invandrargäng? Hur många bilägare har inte fått sina bilar förstörda och uppbrända av invandrargäng? Hur trygga är medborgare som vandrar hem i natten genom ett av de mångkulturella bostadsområdena.

I slutet av inslaget får Ullenhag frågan om de tiotusentals somalier som väntas till Sverige inom kort. ”Det blir en utmaning”, säger han och tillägger att Sverige alltid ”har tagit ett stort och moraliskt ansvar för flyktingar”. Vi förstår dessutom  av hans svar och den aktuella händelsen, att de kommuner som vädjat om ekonomisk hjälp också kommer att få den ersättning de önskar när höstbudgeten läggs fram. Minns att bara Katrineholm vill ha 40 miljoner extra för att enbart klara de två första åren. Hur många miljarder det rör sig om i slutändan är svårt att sia om, men att pengarna kommer att tas från den gemensamma välfärden råder det inget tvivel om. Vilka områden som får stryka på foten vet vi inte än, men de äldre och sjuka brukar ligga pyrt till.

Ps
Denne Rashid Musa har synts i andra och ibland tveksamma sammanhang: Muslimsk konferens och Kvinnosynen i svenska moskéer

De anhöriga från Somalia

Av Stefan K

Ingen, absolut ingen, kan väl undgått den stora anstormning av somalier som väntas till Sverige inom kort.

Ni vet att regeringen tänker införa en tillfällig lagändring för gruppen somalier och  att staten nu tar ansvaret för finansieringen av de 27 000 familjemedlemmar som anländer inom en snar framtid. 300 miljoner skjuts till, men dessa pengar räcker inte på långa vägar. Växjö och Borlänge är två av de kommuner som tagit emot flest somalier och väntar därför också flest anhöriga.

I inslaget nedan som visades i Rapport den 15/6 säger både Bo Frank (M) från Växjö och Nils Gossas (Mp) från Borlänge att pengar till skola, socialbidrag och annat inte är täckta av regeringens 300 000 000 kronor.

När ni sett klippet bör ni ställa två frågor. Regeringen under moderaten Fredrik Reinfeldt har infört en flyktingpolitik Sverige aldrig sett maken till, ja knappt ens Europa. Nu sitter det en moderat och beklagar sig över att hans kommun inte klarar att finansiera den formliga anstormning av medborgare från Afrikas horn. Växjö kommun har idag en ekonomi som ser dyster ut. Socialbidragen skenar och man räknar med ett underskott på 41 miljoner i år.

I Borlänge är situationen ännu värre. Här räknar man med ett underskott på hela 90 miljoner. Miljöpartisten Nils Gossas välkomnar ett generöst flyktingmottagande, men säger också att pengarna regeringen nu skjuter till inte är tillräckligt. Ha då i minne att Miljöpartiets mål är att på sikt införa fri invandring. Jodu, Nils Gossas. Du och din partiledare Gustav Fridolin borde inse att en sådan kostar pengar och en politik med fri invandring till Sverige skulle få Borlänges redan dåliga ekonomi att fullständigt kapsejsa.

…men vänta nu. Vad sade egentligen den somaliska kvinna som intervjuades i Rapportreportaget ovan?

Nej som sagt. Ingen tvingar alla dessa somalier att fly till Sverige. De väljer detta själva och varför just Sverige är en så populär slutdestination är det många som funderar över. Lyssna gärna på detta inslag i SR:s Studio Ett där Katrineholms Göran Dahlström (S) säger sanningens ord, hur Erik Ullenhag kör sina välkända floskler och hur Gunnar Sandelin kritiserar Sveriges flyktingpolitik. Ullenhag påpekar också att pengarna som nu fördelas bara räcker i två år.

Katri Linna – Sveriges sämste chef får sparken igen

Av Pettersson

Katri Linna som tidigare var Diskrimineringsombudsman, en mycket kontroversiell sådan och fick sparken i februari 2011 av migrationsminister Myten Ullenhag för att sedan få uppdraget att ta fram en vitbok om behandlingen av romer i Sverige har fått sparken av Myten Ullenhag igen.

Katri Linna har av Tidningen Chef utsetts till ”Sveriges sämste chef” efter att ha visat en omfattande inkompetens på en mängd områden. Trots detta med inkompetensen och ”Sveriges sämste chef” så får Linna susa vidare till en ny tjänst.  Enligt Lena Hallerby, pressekreterare hos Erik Ullenhag har Katri Linna fått ett erbjudande om att bli expert på diskriminering i EU-kommissionen. Hon är inte utnämnd ännu utan just nu pågår beredning i regeringskansliet, säger Hallerby.

-Pettersson säger inte mycket men längtar efter riksrådet Axel Oxenstierna, Sveriges genom tiderna störste statsman som sade ”se på vars och ens kapacitet och varken på vänskap eller frändskap, på det riksens tjänst icke går tillbaka och de själva komma på olycke.”

Det var andra tider det eller hur Ullenhag? Förresten hur står det till med omdömet? Ge en person sparken, ge henne nytt jobb, ge henne sparken, ge henne…hur tänkte du?

Fulmedia