Genom socialnämndens försorg så har det genomförts en trygghets- och trivselmätning på Wetterlingsgatan och Hollandergatan i Falköping. Ett område som väl närmast kan beskrivas som Falköpings Tensta/Rinkeby.
Det visar sig att 15% av de boende har varit utsatta för något brott det senaste året. För åldrarna 7-12 år är siffran närmare 20 %. Trots detta säger sig 90 % trivas i området och endast 7 % vill flytta därifrån.
De flesta har bott längre än 6 år i området, men arbetslösheten ligger ändå på 21 %. Konstigt att Ullenhags vinstmaskiner har så svårt att få jobb.
Enligt ordföranden i socialnämnden, Susanne Larsson (S), så slår undersökningen hål på ett antal myter. Bla konstaterar man att 45 % av de boende i området känner sig som svenskar. Är det inte fantastiskt. Lusharpan undrar vad de övriga 55% känner sig som. Det redovisas nämligen inte i artikeln.
Men lite smolk i glädjebägaren kommer kommer det på slutet av artikeln. Det visar sig att det är bara 25 % av de tillfrågade som svarat på undersökningen, dvs det är ungerfär 12 % som känner sig som svenskar. Resten har förmodligen sitt hjärta kvar i hemlandet, vad nu det kan vara. För de människorna är Sverige bara en mjölkko när det gäller att få tag i pengar.
Och för övrigt anser jag att svensk invandringspolitik i grunden behöver förändras och antalet arbetskrafts- och anhöriginvandrare kraftigt reduceras.
