Polisen i Stockholm: Det är relativt lugnt

2015-11-15 10:26, Sammanfattning natt, Stockholms län
Urval av händelser i Stockholm o Gotlands län 14 nov kl 23 – 15 nov kl 07.

Under aktuell tid har 471 händelserapporter registrerats vid ledningscentralen. 58 klassades som omedelbara (polis beordrad inom 2 minuter), 123 högprioriterades (polis beordrad inom 20 min), 195 rutinprioriterades och 52 föranledde ej någon utryckning. Resterande händelserapporter avser planlagd linjeverksamhet och information. 10 händelserapporter avser Gotlands län.Read More »

Vill bryta mot lagen

Just nu anländer hundratals flyktingar till Stockholm varje dag, många på väg mot andra mål.

Det är just dessa transitflyktingar som gör att Stockholms socialistiska majoritet begär att få bryta mot lagen. Dessa transitflyktingar är nämligen varken kommunernas eller Migrationsverkets ansvar och nu vill man hjälpa olika frivilligorganisationer att hitta boenden för dessa flyktingar. Kommunen planerar också att skjuta till 10 miljoner för att klara situationen och då talar vi om hjälp till flyktingar som bara är på genomresa. Finansborgarrådet Karin Wanngård svävar på svaret om kommunen har råd med detta och säger bara att ”…vi måste i det här läget visa solidaritet och dela med oss…”

Källa: SVT

Det här med att bryta mot lagar och regler för att välkomna asylsökande araber och afrikaner på bästa sätt, har blivit legio. För andra grupper i samhället är detta fortfarande tabu och jag håller med den förre socialdemokratiske kommunpolitikern Sten Ove Karlsson i hans ord från Uppdrag Granskning igår…

https://petterssonsblogg.se/wp-content/uploads/2015/09/sverige-krackelerar.mp3?_=1

Extremiststrategi ändras

Tidigare i år lade det socialistiska styret i Stockholm fram en omdiskuterad strategi mot våldsbejakande extremism. Nu ändras den.

En av punkterna som tas bort i den nya strategin, är att ge återvändande IS-krigare bostäder och jobb. ”Staden ska inte vidta åtgärder som kan uppfattas premiera eller belöna brottsliga handlingar”, kan man läsa i dokumentet.

Nu hoppas den socialistiska majoriteten att den nya strategin kan bli blocköverskridande och oppositionspartierna ska nu lämna egna förslag på strategier som sedan ska diskuteras i början av oktober.

Varför begrep inte socialisterna på en gång, att strategin med att ge förtur till både jobb och bostäder var en jävligt dum idé?

Källa: SVT

Det nya dokumentet kan laddas ned här

Rekordlång bostadskö

Bostadskön i Stockholm består nu av 510 000 personer, ytterligare ett tråkigt rekord.

Det är främst antalet nyproducerade lägenheter som minskar. Nu ska ni stockholmare inte ängslas. Bostadsminister Mehmet Kaplan (Mp) har lovat att bygga 250 000 bostäder fram till 2020, fast det gäller förstås i hela landet och inte bara i Stockholm.

Källa: SVT

Tidigare i år:

Allt fler unga bor kvar i föräldrahemmet och bara i Stockholm gäller det 33 procent av stadens ungdomar mellan 20 och 27 år. Kom igen Mehmet, varför inte bara bygga bort bostadsbristen nu när ett antal hundratusen dessutom väntas komma till Sverige fram till 2020?

Den stora manifestationen

Hela 15 000 personer befann sig idag i hjärtat av Stockholmsvänsterns hemvist, Medborgarplatsen på Södermalm.

I flera veckor har denna manifestation fått uppmärksamhet i media och i sociala medier. Arrangörerna lockade med statsminister, neddekade skådisar och artister, för att inte nämna 7 av riksdagens ungdomsförbund och diverse vänsterorganisationer.

15 000 dök upp och detta i ett Stockholm där folkmängden, förorterna inkluderat, uppgår till 1,3 miljoner. Bara på vänsternästet Södermalm bor det cirka 102 000 invånare och så kom bara 15 000 till denna upphausade manifestation med alla dess kändisar och ministrar. Hmmm…

Dock får vi ursäkta stockholmarna. Det regnade denna eftermiddag och propagandakanalen SVT visade på golf från Helsingborg och flera program på temat orglar.

Jag som sett många hockey- och fotbollsmatcher live, trodde inte att 15 000 personer kunde se så få ut från ovan. Läser förresten på Samtiden att den kurdiska artisten Lilla Namo (aldrig hört talas om människan) sjöng att ”Jimmie Åkesson vill ha mina barn…” Varför beskylls JÅ för pågående flyktingkris. Övriga samhället har ju sett till att SD inte får något som helst inflytande i migrationsfrågor och krigen som driver människor på flykt kan man väl knappast lasta SD för. Visar väl bara hur patetisk denna vänster är.

Skärmklipp

Ps. Sägas ska att jag gärna ser stöd för verkliga flyktingar (lycksökare har jag däremot inget till övers för), men jag ser hellre att man manifesterar mot de som gör att människor tvingas fly och inte minst att man manifesterar för ett ökat stöd i krisländernas närområden där majoriteten av världens flyktingar finns och dit det är enklare att ta sig.

Tiggare erbjuds sexualupplysning

Socialisterna i Stockholms stad vill ge tiggande kvinnor sexualupplysning och kurser i egenvård.

Havande 14-åringar från Rumänien som befinner sig på Stockholms gator anser Stockholmssocialisterna är oacceptabelt och erbjuder nu kurser och utbildningar för tiggande kvinnor och flickor som kommer hit från Östeuropa.

Givetvis är allt gratis och i paketet ingår gratis hälsokontroll, gratis hygienartiklar, gratis kondomer och håll hårt i hatten nu…ersättning för förlorad inkomst.

Det ska fan i mig vara socialister för att hitta på något så urbota dumt.

Källa: DN

De har hällt ut vår öl

INRIKES. Valborg närmar sig med stormsteg och i takt med att vårkvällarna blir varmare passar fler på att umgås med vännerna i stadens parker. Och med parkhäng kommer ofta alkohol in i bilden – framför allt bland de yngre tonåringarna som ännu inte får lov att vistas på krogen.Read More »