Av Pettersson
Många unga Södertäljebor riskerar att dras in i Södertäljenätverket.
– Vi kan göra en del, men det handlar även om den enskildes ansvar, säger spaningschef Anders Göranzon.
Enligt Anders Göranzon finns i dag cirka 15 till 25 tonåringar som ligger i riskzonen att dras in i Södertäljenätverkets kriminella verksamhet.
– Vad vi kan göra är dels att identifiera ungdomarna för brott de begår och sedan överlämna det till de sociala myndigheterna som behöver ett underlag för att kunna agera. När det gäller de äldre kan vi försöka störa deras verksamhet så mycket som möjligt så att de förhoppningsvis tröttnar på livet som kriminell, säger Göranzon.
De unga utnyttjas enligt polisen för att hålla exempelvis vapen och knark. Men i vissa fall är det väldigt svårt för myndigheterna att ta unga ur kriminaliteten. Som när föräldrar till de unga kriminella stödjer sina söner mot polisen.
Telefonavlyssningar i polisens utredning visar att det sker. Exempelvis en far som varnar sonen när en annan person i nätverket nyligen gripits av polisen och dennes telefon därför riskerar att vara avlyssnad. I ett SMS skriver pappan till sonen: ”NN (den gripnes namn) är inne, ring inte honom – säg till alla andra också.”
– Pettersson säger att det är fina föräldrar, hjälper sönerna i deras kriminella verksamhet och spöar döttrarna, det är en fin kultur som går i arv och beror troligen på att föräldrarna också är kriminella.
