Jan Emanuel (S) misstänkt för skattebrott

 Av Pettersson

Expolitikern (f.d. socialdemokratisk riksdagsman) och Robinsonkändisen Jan Emanuel Johansson misstänks ha lurat staten på över 1,5 miljoner kronor. Det mesta av pengarna försvann efter en misslyckad satsning i Egypten.

– Den stora frågan är vart pengarna tog vägen, säger Rolf Öström, Ekobrottsmyndigheten.

I tisdags morse slog polisen till mot flera adresser på Gotland och fastlandet. Husrannsakan gjordes i bostäder och arbetsplatser tillhörande Jan Emanuel Johansson, vd för ett behandlingshem i Alskog för ungdomar, och hans tidigare kompanjon, en 37-årig man som driver ett behandlingshem på norra Gotland.

Nu misstänks männen för grovt bokföringsbrott och grovt skattebrott. De krävs på över 1,5 miljoner kronor i obetalda arbetsgivaravgifter och skattetillägg.

Skatteverket fattade misstankar mot männens planerade satsning i Egypten, där ungdomar skulle utbildas att arbeta som dykinstruktörer. För att täcka de första kostnaderna för satsningen överfördes 2008 drygt 1,2 miljoner kronor till bolaget i Egypten. Men det var svårt att locka ungdomar till projektet, som lades ner.

Men Skatteverket hävdar att pengarna aldrig användes till bolagets verksamhet. Myndigheten slår bland annat också ner på inköp av en spaanläggning och ett kök, som gjordes av Jan Emanuel Johanssons bolag. Utrustningen skulle installeras i ett av hans behandlingshem – men så blev det aldrig. I stället hamnade den i hans privata bostad.

Jan Emanuel Johansson rättade senare till detta med att sänka sin lön med drygt 300 000 kronor, men det var inte tillräckligt tyckte Skatteverket, som nu kräver honom på obetalda arbetsgivaravgifter.

– Vi godkände inte upplägget. Vi har bedömt det som privata levnadskostnader, säger Berit Hörberg vid Skatteverket.

Brotten ska ha begåtts under 2008 och 2009, alltså samtidigt som Jan Emanuel Johansson hade förtroendeuppdrag åt Socialdemokraterna i riksdagen och flera av dess utskott.

Socialdemokraten Jan Emanuel Johansson (S) försvarsadvokat är socialdemokraten, förre justitieministern Tomas Bodström.

-Pettersson undrar hur socialdemokraterna tänker reagera på denna typ av skatteflykt i den privata välfärdssektorn.  

Hela Gotland   Mer om herr ”mygel” Johanssons tidigare skumraskaffärer HÄR. Han utger sig för att vara en välgörare men likt många andra socialdemokrater är det en fasad för att sko sig själv.

Skattepolitiken skrämde väljarna

Av Olli Rein

Socialdemokraternas nye ekonomiska talesman, Tommy Waidelich, är för euron och mot förmögenhetskatt. I en intervju ger han sin syn på svensk ekonomi.  Socialdemokraternas nye ekonomiska talesman, Tommy Waidelich, är för euron och mot förmögenhetskatt. I en intervju ger han sin syn på svensk ekonomi.

I veckan var det första gången som Tommy Waidelich, i en tv-debatt mötte finansminister Anders Borg (M). I en intervju med Dagens Industri berättar han att han tycker att Anders Borg bör få beröm för sin hantering av finanskrisen men han tycker däremot att de inte har anpassat politiken efter de höga tillväxttalen.

– Regeringen saknar en efterkrispolitik. Sju av tio företag har i dag svårt att rekrytera personal. Många tvingas avstå från order. Arbetskraftsbristen driver upp priser och löner. Det är därför Riksbanken höjer räntan, vilket i sin tur slår mot företagen i och med att det blir dyrare att investera, säger Tommy Waidelich, till Dagens Industri.

Enligt honom fungerar inte matchningen och han efterlyser omfattande satsning på utbildning. Trots massarbetslöshet är det svårt för företag att hitta rätt personal.

Han är kritisk till sitt eget partis skattepolitik under förra valet och menar att detta skrämde bort en del väljare. Skattepolitiken ska ses över och bli mer tillväxtfrämjande menar han. Förmögenhetsskatten kommer inte att återinföras.

Tommy Waidelich anser sig vara en varm anhängare av EU och han vill införa euron i Sverige.

Olli förstår ingenting av det här. Maud Olofsson har ju påstått att hon har skaffat den bästa arbetskraft Sverige någonsin sett, genom en massinvandring av idel sextontaggare, som har pågått i flera decennier.

Hur kan det då komma sig att alla dessa fantastiska entreprenörer och välutbildade invandrare inte klarar de svenska jobb som nu finns, enligt vad som skrivits ovan. Har du ljugit det svenska folket rakt i ansiktet , Maud? Jag kan åtminstone inte hitta någon bättre förklaring.

Om det är så Maud, så bör du avgå med omedelbar verkan, och du ska ta integrationsministern Erik Ullenhag med dig, så kan ni få vara era egna entreprenörer istället för att inget kunna och inget förstå. Erik Ullenhag har väl inte ens tänkt en så kättersk tanke, som att kräva att invandrarna ska kunna arbeta och göra rätt för sig, om de ska få stanna i det här landet.

Istället har denne Erik Ullenhag bevisat att han anser att det bara är bidrag som gäller för de överklassmänniskor han importerat, och vill importera fler av, så att inte alla stackars flyktingsmugglare blir arbetslösa. De bor ju tyvärr inte i Sverige så att vi kan ge dem bidrag, verkar denna osakliga bidragsnarkoman tänka. Världens mest odugliga politiker finns nog att finna i den här regeringen. Mitt förslag är att åtminstone dessa två byts omedelbart. De har förverkat varje uns av trovärdighet.