Ett klädsamt plagg?

Av Stefan K

Burkans vara eller inte vara är ett hett ämne i de Europeiska länderna.
I Uppdrag Granskning den 6/10 kunde vi se två muslimska kvinnor som frivilligt valt att bära detta plagg. Vi har förut inbillat oss att burka och slöja är ett sätt att tvinga de muslimska kvinnorna till underkastelse. Enligt Mohammed Sayed Tantawi, Al Azhar-institutet i Kairos högste ledare, finns det inga religiösa påbud i Islam som säger att burka och niqab skulle vara obligatoriska plagg för kvinnor som vill följa Koranen till punkt och pricka. Inte ens slöja är ett tvång om man inte bor i ett muslimskt land.
Vad är det då som får vissa kvinnor, ca 200 stycken i Sverige, att frivilligt bära burka och niqab? Att man medvetet ställer sig utanför stora delar av samhället råder det ingen tvekan om. Vilka jobb kan man få och vilka arbetsgivare vill anställa kvinnor som inte ens vill visa ögonen när män finns i närheten? En av kvinnorna i programmet säger rent ut att hon aldrig haft ett jobb i Sverige, att hon aldrig sökt ett jobb och på frågan om hon ens kan tänkas att söka ett jobb, ville hon inte ens svara. Indirekt säger hon att svenska skattebetalare ska försörja henne och hennes sex barn.
Naturligtvis är detta en omöjlig tanke och inte minst med tanke på de nya sjukregler som tvingar människor med svåra sjukdomar ut i arbete.
Förutom svårigheterna på arbetsmarknaden, ställer sig dessa kvinnor utanför många andra funktioner som västerländska kvinnor finner som självklara. Att kunna sköta egna bankärenden, hämta ut post på närmaste uthämtningsställe, ta körkort och skaffa pass är några exempel.
Är detta förenligt med den jämställdhetsdebatt som råder och kvinnors lika värde i ett demokratiskt land som Sverige ändå får sägas vara? Det är tyst från de feministiska organisationerna, men vad säger alla de som slagits för kvinnans rätt i samhället?

Förbud för burka och niqab

Burka och niqab är förbjudna på syriska universitet och i skolväsendet av rädsla för islamsk extremism. I Sverige funderar vi fortfarande på om det finns islamsk extremism!Frankrike har infört begränsningar av dessa plagg och i flera andra länder diskuteras det. I Sverige är det dock tillåtet så vem lärarna ger betyg till har de nog ingen aning om.

Hur de löser praktiska problem som när ett skynket Laban kommer körande och trafikpolisen vill jämföra körkortet med ansiktet är oklart, i vissa länder som Saudiarabien har det löst det genom att förbjuda skynkena att köra bil. Kan det vara en lösning här tror ni?

Trafikpolisens problem är ändå små. Vad gör de på banken när spöket kommer in och vill låna pengar med eller utan Automatkarbin?

I Egypten är det också förbjudet för vissa yrkesgrupper som sjuksköterskor av hygieniska skäl, annars verkar det vara ett trevligt plagg som finns i flera olika modeller, se de tre vandrande tälten nedan.  Det finns inga religiösa skäl att bära omkring på skiten men traditionella i vissa trakter. Vikingarna kallade inte länderna för Särkland när de var ute och härjade utan anledning. Men alla traditioner har sin tid, tvångsgifte och könsstympning hör dit och jag tror det är de vandrande tälten och deras män som håller på med sådant. Så bort med dem från offentliga platser eller flytta dit där det är tillåtet och passar bättre med dessa miljöförstörande åbäken.