Skolverket tillåter heltäckande slöja

 Pettersson tackar för tipset

 Sammanfattning av Skolverkets bedömning:

Klädsel är något som normalt bestäms av individen själv. Utgångspunkten är att en skolhuvudman ska visa respekt för enskilda elevers val av klädsel och liknande, särskilt när det är fråga om religiöst betingade uttryck.

Religionsfriheten, och därmed rätten att bära religiös klädsel, är skyddad genom regeringsformen, europakonventionen och diskrimineringslagen. På skolans område infördes 2006 nya bestämmelser om diskriminering. Bestämmelserna innebär att det inte är möjligt att ha generella förbud mot heltäckande slöja. Förbud i det enskilda fallet för till exempel skolelever att i vissa angivna sammanhang bära en speciell klädsel kan godtas även om klädseln har religiös eller etnisk/kulturell bakgrund, ifall klädseln väsentligt skulle försvåra kontakten och samspelet mellan lärare och elever eller medföra särskilda risker vid laborationer eller liknande övningar. Detta framgår av förarbetena till diskrimineringslagen.

Med hänsyn till skolans uppdrag och värdegrund är utgångspunkten självfallet att alla elever är välkomna till skolan, inklusive elever som bär heltäckande slöja. Det är lärarens ansvar att, med stöd av rektorn, försöka anpassa undervisningen och att ha kompetens att lösa eventuella hinder så att eleven ifråga kan nå målen för utbildningen i varje specifikt fall. Heltäckande slöja kan försvåra kontakten och samspelet mellan lärare och elever, men Skolverket anser att dessa svårigheter i de allra flesta fall ändå bör kunna övervinnas.

 – Pettersson säger att i muslimska länder som Turkiet och Egypten är heltäckande slöja förbjudet i undervisningen men i extremisternas land Sverige ska det bli tillåtet. Vi är med svenska myndigheters hjälp på väg mot medeltiden. Skolverket fängslar kvinnor och hindrar människor att mötas och de kallar det integration. Fy fan.

Skolverkets PM 

Domare anmäld efter slöjförbud

Av Pettersson

Efter att tre kvinnor klädda i niqab, en heltäckande slöja, blev nekade att vara åhörare vid en rättegångsförhandling i Göteborgs tingsrätt anmäler nu medborgarrättsrörelsen Charta 2008 domstolens beslut till justitieombudsmannen och diskrimineringsombudsmannen.

”Det är oroande om svenska domstolar kan framstå som verktyg för diskriminering och fördomar mot muslimer”, skriver medborgarrättsrörelsen i ett pressmeddelande.

– Pettersson håller helt och hållet med chefsrådman Stefan Wikmark som bestämde att tälten inte fick komma in och sade: – ”Jag har till uppgift att ta ansvar för ordningen i rättssalen. Och då tycker jag att det är ett minimikrav att man ska kunna se ansiktet på folk”  

Pettersson undrar om medborgarrättsrörelsen Charta 2008 skulle tycka de var konstigt om domaren bad ett motorcykelgäng fälla upp visiret på sina hjälmar vid en rättegång?

Göteborg TT

Tillåt burka

Av Stefan K

I Gislaved är det numera beslutat att burka och niqab ska tillåtas på kommunala inrättningar.

Sverigedemokraten Jörgen Hansen lämnade in en motion till Gislaveds kommun om att förbjuda heltäckande kläder på kommunala inrättningar så som exempelvis skola och vårdhem. Kommunstyrelsen beslutade att avslå motionen.

Vet ej om Gislaveds kommunstyrelse känner sig mognare som politiker än franska, belgiska och italienska regeringar som beslutat att förbjuda plaggen på allmänna platser eller om motionen avslogs för att det var en Sverigedemokrat som lämnade in den?

Källa: SR

Burka, skämt och allvar

Av Stefan K

Kvinnor i burka och niqab skapar debatt, den saken är säker.

Från den humoristiska sidan kan vi ana oss problem när id-foton ska tas…

…och när valsedlar ska stoppas ned i valurnorna.

Från den allvarliga sidan kan vi visa denna debatt i Falköpings kommunfullmäktige mellan Hanna Wigh (Sd) och Ingvor Bergman (S).

Hijab – hur en muslimsk kvinna bör klä sig

Av Pettersson

I Allahs, den nåderikes och den barmärtiges namn vill jag redovisa de krav islam ställer på kvinnors kläder enligt länken nedan. Det finns inga krav på burka, niqab eller täckt ansikte, ej heller några krav att muslimska kvinnor måste se ut som vandrande tält.

Den muslimska kvinnans klädsel består av Hijab, vilket innebär:

  • Att den skall täcka hela kroppen utom ansikte och händer.
  • Den får inte sitta så tätt intill kroppen.
  • Den får ej vara genomskinlig.
  • Den får inte dra uppmärksamhet till sig.

Detta sätt att klä sig är varje muslimsk kvinnas rättighet och ingen kan tvinga henne att klä sig annorlunda. Mest påminnande om Hijab kan man väl säga att nunnornas klädsel är. När vi respekterar deras sätt att klä sig, varför bemöts då muslimska kvinnor som bär Hejab av en viss elakhet i det svenska samhället.

─ Pettersson undrar över punkt fyra ovan. ”Inte dra uppmärksamhet till sig” det är väl just det hucklekärringarna gör. Bättre för dem att klä sig så normalt som möjligt för det land de bor i och det är inga problem utan att bryta mot de tre första reglerna.

Läs mer HÄR

Träna i nicab.

Av Stefan K

Dagen innan Nyårsafton samlades ett gäng kvinnor i Oslo för att gemensamt öva i att gå iklädda niqab på norska gator. Flertalet norska politiker från samtliga partier rasade över detta och kallade detta för en smygislamisering av det norska samhället och ett hot mot landets värderingar.

En som däremot gav initiativet sitt stöd var Gerd Kristiansen, representant för Arbeiderpartiet (Norges Socialdemokrater) och vice ordförande i norska LO.

”Detta är helt toppen. Det är bra att initiativet kommer från kvinnorna själva och att de bidrar till debatten om hur de bäst kan integreras. Ingenting är bättre än att kvinnor själva vill göra något åt att användande av niqab upplevs som problematiskt”, uttryckte hon sig i media.

Dessa norska kvinnor med muslimskt ursprung vill m.a.o. stänga sig själva ute från den norska arbetsmarknaden och livnära sig med hjälp av norska skattebetalare. Vi har sett och hört detta även i Sverige då niqabens vara eller inte vara i det offentliga debatterats. En representant för norsk arbetarklass uttalar sig alltså på detta vis. Hur väl stämmer detta överens med regeringen Reinfeldts arbetslinje i Sverige? Tillåts kvinnor att medvetet stå utanför arbetsmarknaden av religiösa skäl, när svårt sjuka människor närmast tvingas ut i arbete? Kommer vi att höra Wanja Lundby-Wedin höja rösten för muslimska kvinnors rätt att bära niqab och därmed slippa arbeta?

Till sist följer ett TV-tips för er som har tillgång till kanalen Axess.

DO − en katastrof för integrationen

Av Pettersson

Efter hela 2 (två) år har Diskrimineringsombudsmannen yttrat sig om en skola får säga nej till heltäckande niqab på elever.  Efter dessa två år tycker DO att det är diskriminerande för en skola att säga nej till heltäckande niqab för att detta strider mot diskrimineringslagen.

Om lagen eller DO har fel vet inte jag men hur i helvete har de tänkt att en kvinna i heltäckande niqab eller burka ska kunna bli integrerade i samhället? Bär kvinnan niqab eller burka kan hon lika gärna säga att jag vill inte ha någon kontakt med svenskar eller det svenska samhället med undantag för de pengar svenska skattebetalare tillhandahåller.

Tacka fan för att invandrare har svårare att få jobb. Vilken arbetsgivare vill anställa en kvinna som inte vill visa ansiktet eller en man som inte vill ta en kvinna i hand. Det är klart som fan att arbetsansökan åker i papperskorgen när man ser namnet, vem vill ta risken att få arbetsplatsen infekterad av särintressen, kulturella särdrag och omvänd diskriminering.  

Människor som vägrar acceptera svenska villkor kommer eller inte att bli accepterade av majoriteten i samhället, de måste lära sig att acceptera den kultur och de traditioner som finns här.

− Diskrimineringsombudsmannen får säga vad hon vill. DO är en katastrof som effektivt stoppar möjligheterna till integration för nyanlända i samhället.