Lyssnade precis på radio P4, Östergötland. Där förklarade professorn i kognitiv psykologi, Daniel Västfjäll från Linköping, varför det är så bra med välgörenhet.
Hjärnans ”belöningssystem” fungerar nämligen så att man får samma känsla av välbefinnande då man ägnar sig åt välgörenhet som när man äter god mat eller ägnar sig åt sex.
Se där, äntligen en förklaring till varför Sveriges politiker ägnar sig åt ”välgörenhet” i så stor skala. Måste ge samma välbefinnande som en brakmiddag eller, ja ni vet.
Synd bara att det är svenska skattebetalare som ska stå för välbefinnandet. Men har man problem med att betala TV-licensen så ska man kanske inte förvänta sig något annat.
Och för övrigt anser jag att svensk invandringspolitik i grunden behöver förändras och antalet arbetskrafts- och anhöriginvandrare kraftigt reduceras.
