Fem tusen Hizbollah soldater har anslutit sig till al-Assads armé

Cirka femtusen soldater från den islamistiska gruppen Hizbollah från Libanon har nyss korsat gränsen till Syrien för att ansluta sig till Bashar al-Assads armé och delta i strider mot rebellerna i Damaskus, skriver den arabiska tidningen Alwatan.

Enligt tidningen är det just Hizbollah som tar ansvar för tretusen dödsoffer under de senaste dagarna. Informationen bekräftas dock inte av andra källor.

Rysslands röst 

 

Syrien, den “arabiska våren”, och framtiden för kristna och andra minoriteter.

Prof. Malik Habib talar om helheten i Mena-området.

Igår hade vi en doktor från universitetet i Sussex som talade om folkmord på den koptiska befolkningen i Egypten. Idag har jag glädjen att få presentera en professor från Libanon med en föreläsning om de stora problem han ser i Mena-länderna, men också de scenarier som kommer att drabba Europa, om inget görs mot den planlösa massinvandringen. Denna professor har Menaländerna, Syrien och Libanon som sin specialitet, och det kommer att vara mycket av vad många av er redan vet, men också nya vyer om bland annat Syrien. Då jag vet att allemand har efterlyst mer kunskap om det syriska inbördeskriget, så har jag ägnat min ”hoppas jag” vän allemand denna föreläsning. Den är 15 minuter kortare än den igår, och med en klarare engelska än i gårdagens föreläsning. Hoppas att många har tid att lyssna, så att ni förstår att sjukklövern bara ljuger, när de tror att vi består av idel lågutbildade idioter, som inget förstår. Det epitetet kan de väl ägna sina egna partier, där hög utbildning inte är vanligt förekommande i de flesta fall. Men det är ju inte bara utbildningsnivån som räknas, utan vad man de facto kan, och jag tror inte det är på Petterssons de flesta trögskallarna samlas.

De som inte anser sig ha tid att se hela föredraget, kan om de vill flytta fram tidvisaren till 34:00 minuter och lyssna på hans vänliga varning till oss i Europa, om det som väntar oss vid en islamisering av Mellanöstern.

Petterssons kök

Chateu-Musar-Red-2005Idag blir det lite mindre om maten som är en klassiker med en rejäl köttbit kryddad med en massa svartpeppar, pomfrites och bearnaisesås. Tillagat på den gamla vedspisen efter bästa förmåga.

Drycken ska vi däremot ägna oss lite mer åt och fara iväg till Libanon, Bekaadalen och Chateau Musar.

Vintillverkning i Bekaadalen kan dateras 6000 år tillbaka i tiden. Redan fenicierna framställde vin i Libanon, och vinstockar så gamla som 5000 år har hittats. Vingårdarna är spridda över landet, men det mest kända vinområdet är Bekaadalen, där romarna byggde ett stort tempel till Bacchus ära men området var även känt som romarnas kornbod. Dalen ligger ca 1000 meter över havet och har ett optimalt vinodlingsklimat. Området är känt för utmärkt förhållande för druvodling med sina 300 soldagar årligen, regnfria somrar och mineralrika jordmån.

Chateau Musar grundades 1930 av Gaston Hochar när han återvände från sin vinutbildning i Frankrike. Området med var knappast optimalt ur politisk synvinkel. Libanons historia är ju rätt stökig.

Familjen Hochar har verkat i det vi idag kallar Libanon sedan 1200-talet. Familjen härstammar från franska korsriddare som stannade kvar i regionen efter religionskrigen. Varje generation har utbildat sig i Bordeaux. År 1959 tillträder Serge Hochar som vinmakare och skapar det vi idag ser som Chateau Musar.

Totalt förfogar huset över 180 hektar med planteringar för både rött, rosé och vitt vin. Odlingarna finns i Bekaa-dalen med sin tidvis våldsamma historia. Det är anrik mark som har haft vinproduktion i hela 6 000 år. Det finns till och med referenser i Bibeln till området där Chateau Musars druvor idag växer och det tillhör därför ett av världens äldsta vinområden. Vingårdarna återfinns på hög höjd. De blå druvorna växer på 1 000 meters höjd över havet och de gröna druvorna på så hög höjd som 1 400 meter. Vinet odlas på 34 breddgraden, vilket är söder om såväl Spanien som Italien. Alla druvor skördas för hand av medlemmar ur en lokal beduinstam. Vingårdarna ligger inte i anslutning till vineriet utan det krävs 2 till 3 timmar över minst sagt politiskt känsliga områden, för att transportera druvorna till presshuset. Det har gått bra de flesta åren. så även under det inbördeskriget i Libanon. Druvorna har en lång skördeperiod från augusti till oktober, beroende på typ av vin.

Nåväl, Pettersson vill gärna rekommendera detta vin någon gång då och då även om det inte tillhör de billigaste, 274 kr/flaska på systembolaget för årgång 2005. Art.nr 7463. För er som tycker det är dyrt så vet ni väl att jag lägger 90 % av mina pengar på vin och resten slösar jag bort.

Det är väl använda pengar av flera skäl…

  • Det  är en av få produkter som tillverkas i arabvärlden som är värt att lägga pengar på…
  • Vi måste tillsammans försöka hålla araberna med jobb, annars kommer ännu fler hit…
  • I områden gör islamisterna framsteg och snart kanske arabisk vintillverkning är historia…

…och räcker inte det kan jag berätta att den oäkta hustrun var mycket nöjd med mat och dryck.

Baalbek är en historisk stad känt för sina enorma romerska tempelruiner där områdets minsta bygge är större än hela Akropolis i Aten. Bland de framstående byggnader som ännu finns bevarade kan nämnas Bacchustemplet som fått namn efter romarnas dryckesgud.

Stor förödelse av kraftig Beirutbomb *Uppdaterad

Bomben i Beirut: Den förödande explosionen har förstört hela huvudgatan genom området

Uppdaterat 2012-10-20 kl.18:45

Fyra år har Beirut kunnat andas ut efter inre strider mellan olika religionsgrupper,nu har denna fred brutits på ett brutalt sätt.Den bomb som idag briserade i Kristna delen av Aschrafihe,uppskattar man hade en sprängkraft om 500 Kg.
Redan tidigt förstod man att det var ett terrordåd som hade sin grund  från Syriens islamistiska rebeller.I Tysk Tv pekade man ut pro-Saudiarabiska och Sunnitiska gärningsmän från inbördeskriget i Syrien. Det vill säga att det indirekt är legosoldater ur den Fria Syriska armén, som ju även innehåller just sådana från al-Qaida, tjettjener, libyer och en blandad styrka av andra araber, och araber bosatta i Europa och Amerika.

Bomben i Beirut: Så levnadsglatt firar unga människor annars i Beiruts nattklubbar . Ingenstans i regionen firades det livligare än här, ingenstans fanns det en sådan utpräglad och ädel livsstil

Förutom misstanken att terrorattacken har med Syrienkonflikten att göra,finns också en teori att fanatiska muslimer,skulle vedergälla det florerande västinspirerade levnadssättet,i denna stad som nämnes ”Orientens Paris”. Tydligen är detta levnadssätt ”en nagel i ögat” på fanatiska muslimer.Libanon har annars efter otaliga årtionden av inre strider återhämtat sig,och var/är ett turistland,som skördat stort beröm världen över.

Bomben i Beirut: Brandmän och frivilliga försöker efter explosionen att släcka brinnande bilvrak.

Huruvida en sådan attack kan skada det lilla landet på sikt återstår att se, men kanske var just detta målet för terrorhandlingen. Som bekant får ju inte muslimer roa sig, så detta kan ha varit den direkta orsaken till bombsprängningen genom islamisternas vrede mot det Västerländska levnadssättet.

Bomben i Beirut: Räddningsmanskapet för ut skadade ur byggnaderna och river skadade balkonger.

BILD.de

Översättning från tyska av Lars Å Månsson och Olli Rein

Reportaget kommer att uppdateras fortlöpande, när det finns något nytt att berätta. Just nu har man sagt att minst åtta människor har dödats och 78 är skadade, flera med svåra skador inbillar jag mig, och bland dessa finns det troligtvis en del som kommer att avlida på grund av mycket omfattande skador. Sorgligt om hela den libanesiska sörjan, ska börja om på nytt. Det är fred och frihet som behövs, inte mera våld.

Bomben i Beirut: Chefen för säkerhetspolisen, general Wissam al-Hassan bland dödsoffren liksom hans chaufför

Uppdaterat 2012-10-20 kl 18:45

Terrorattacken som inträffade i Beirut drabbade bl.a. Libanons spionchef General Wissam Al-Hassan,som just hade återvänt från ett besök i Paris.Generalen åkte i en obepansrad bil,och terrordådet tog förutom hans liv även hans chaufförs.Inte mycket fanns kvar av de båda,endast genom hans gymnastikskor kunde man identifiera General Al-Hassan.
Al-Hassan var god vän med den Syriske oppositionsledaren Saad Heriri, varför spekulationer om Syrisk inblandning framkommit.
Pressen som ger en recension över Al-Hassans arbete under senaste åren,påpekar att denna har bl.a. anklagat en Syrier vid namn Samaha.Denne syrier skall enligt utredningar ha smugglat in sprängmedel i Libanon, men ärendet är inte avslutat.

 

 

 

Hizballahs ekonomichef hoppar av till Israel

Hizballah for sale

Terroristgruppen Hizballahs ekonomichef Hussein Fahs har hoppat av till Israel med med kartor, delar av ett hemligt arkiv och en större penningsumma.

Redan i somras beskylldes Fahs och några medhjälpare för att ha förskingrat 5 miljoner$ av det iranska bidraget till terroristerna.

Medan utredningen pågick fick alla inblandade reseförbud. Fahs förtroende för Libanons rättsväsen var dock inte så stort, så han packade sin ryggsäck och gick till fots över gränsen till Israel.

Fahs är en shia från södra Libanon, en grupp som är mycket suspekt i de nya makthavarnasögon. De senaste åren har Hizballah låtit fängsla över 100 kristna och shia från sydligaste Libanon som misstänkta för samarbete med Israel.

Hussein Fahs kunskaper och ryggsäck lär säkert komma till god nytta på andra sidan gränsen…

 Jewish Press

JIHAD I MALMÖ

Financhef från Hizbollah hoppar av till Israel, det får en ju att hoppas på att en omsvängning från dessa terrororganisationer kan vara på gång. Jag läste häromdagen, att Palestinier i Jerusalem vill hoppa av till Israel, eftersom den Palestinska Administrationen i Judeen och Samarien är konkursmässig. Jag minns inte om det var i inlägget från Arutz Sheva om The end of the PA, som detta skrevs. Om inte så var det nog ändå i någon artikel på Arutz Shevas dagliga Nyhetsbrev på engelska. Jo det står på The end of the PA. 

Så här står det:

”Ya’ari hävdade att i Hevron, Jenin och i östra Jerusalem,  protesterar folket och attackera den palestinska myndighetens utnämnda guvernörer. ”De vågar inte arrestera” folket ställer till problem, säger Ya’ari. ”Människor söker israeliskt medborgarskap”, tillade han”. Det här är ju mycket goda nyheter för israelerna och Världsfreden.

Fuskare slipper rättegång p.g.a. sjukdom

En 44-årig man som dömts till fängelse för omfattande fusk med assistansersättningar är sjuk.

Mannen har dömts till 16 månaders fängelse för ett omfattande fusk med assistansersättningar, där han lurat till sig 2,4 miljoner kronor. Nu meddelar 44-åringens advokat, Leif Silbersky, att mannen inte kunnat närvara på rättegången p.g.a. sjukdom.

Rättegången som inleddes i måndags fortsätter med förhör av andra inblandade. Om 44-åringen kommer att kunna närvara framöver är oklart och under tiden vilar han upp i hemlandet Libanon.

Källa: SvD