Av Olli Rein
Han tittade vakten i ögonen. Sen smällde det. Nu är han misstänkt för mord på en småbarnspappa.
– Jag är inte förvånad, om man säger så, uppger vakten som fick sin käke sönderslagen av Mwinkeu
”Kampsportgänget” är känt i Ludvika.
I det ingår bland andra den nu mordmisstänkta 22-åringen Erick Mushito Mwinkeu. Han och hans vänner tränar kampsport i sporthallen i Ludvika.
Och de är, enligt ordningsvakter i stan, en vanlig syn på gator och torg under helgkvällar. Ibland går de även in på krogen. Flera vakters uppfattning är att gänget ofta är ute efter bråk.
– De har varit stökiga, berättar en av Ludvikas ordningsvakter, som på senare tid inte sett så mycket av gänget.
I fredags var de ute.
Och nu misstänks en av dem, Erick Mushito Mwinkeu, ha deltagit i dödsmisshandeln av småbarnspappan Tommy Lundén.
Jag är inte förvånad över att han är gripen för det här, säger ordningsvakten till tidningen.
För två och ett halvt år sedan stod vakten själv öga mot öga med Erick Mushito Mwinkeu utanför en krog i Ludvika. Han bråkade med en person och vakten gick emellan.
– Jag fick käken sönderslagen, berättar vakten.
I rätten nekade den nu 22-årige Erick Mushito Mwinkeu till brott. Han sa att han inte menat att slå vakten.
– Men han visste vad han gjorde. Han höll i mig, tittade på mig och sedan smällde det, berättar ordningsvakten för tidningen.
Tingsrätten dömde mannen till fängelse, men hovrätten omvandlade straffet till samhällstjänst. Efteråt har vakten flera gånger sett mannen och hans gäng på stan.
– Jag är personligen inte rädd för honom, men jag vet att det har funnits sådana känslor hos andra.
Vakten upplever att helgens händelse har skakat hela Ludvika.
– Hela stan mår dåligt och många är oroliga.
– Det är jobbigt för alla.
Händelsen påminner också vakten om det personliga mötet med Erick Mushito Mwinkeu, som resulterade i den trasiga käken.
– Han slog bara ett slag. Men det räckte.
Daltandet med dessa Afrikanska bastarderna gör dom bara ännu värre än vad de annars skulle vara. Om han redan vid detta tillfälle och vid två andra liknande tillfällen hade fått kännbara straff istället för lite samhällstjänst, som väl mest är för syns skull, så hade en duktig och ansvarsfull arbetsmänniska varit i livet fortfarande och kongolesen återbördad bland de andra Balubakrigarna i provinsen Katanga som han kommer från.
Så hade det nog också varit, om inte alla som har något att säga till om, fruktade den nuvarande diktatoriska regeringens bannbullor och rasistutlåtanden, i så hög grad att de inte ens törs göra sin plikt. Så här kan vi inte ha det, och jag sitter här och hoppas på ett riktigt Dalauppror, det är nog sista chansen för att få det här landet upp ur diket, där Schweinfeldt och Svullenhag har placerat det, med hjälp av sina övriga nollor till medbrottslingar. Kom igen nu dalkarlar och dalkullor, och visa dom hur det går till när Daladansen går.
Mer om Erick Mushito Mwinkeu nu på Aftonbladet.
Beskrivs som en slagskämpe.
Ett av mannens tidigare offer, en ung kvinna, berättar:
– Det var ett slagsmål utanför en nattklubb som han var inblandad i och jag gick emellan. Han slog mig rakt i ansiktet utanför, det var ett slag utan dess like.
Kvinnan fick åka till akuten med en spricka i käken.
– Jag kunde inte prata på flera veckor.
Mannen dömdes i tingsrätten till en månads fängelse, men hovrätten omvandlade straffet till samhällstjänst.
Nu misstänks 22-åringen för mord. Polisen har i nuläget inga andra misstänkta, men säger att man söker efter 22-åringens kamrater, två till fyra personer, som var med vid dödsmisshandeln. Läs mer på AB.
