Bilden av Sverige är opåverkad

Av Stefan K

I somras var pastor Jesse Jackson inbjuden till Almedalen i kölvattnet av den ”rasistiska slavauktionen” som Hallands Nation i Lund iscensatte.

I onsdags var pastor Jackson åter på besök i Sverige och fortsatte fördöma slavauktionen som rasistisk. Många fruktar nu att omvärldens bild av Sverige kan komma att förändras, men analytiker säger att den är opåverkad och att vi fortsatt ses som ett öppet och tolerant samhälle.

Analytikern Liselott Bergman uttrycker sig dock så här:

”Sverigedemokraterna i riksdagen, terrorattacker och två politikermord på öppen gata. Sverige har gått från att vara ABBA och Astrid Lindgren-land till att bli ett mer problematiserat samhälle”.

Om detta är faktorer som påverkar omvärldens syn på ett land, behöver nog inte Sverige vara oroligt för att rasa i listan över populära länder. Partier som kritiserar invandringspolitiken finns i alla länder, terrordåd och politikermord är inte ovanligt förekommande de heller.

Nu glömmer Liselott Bergman att Sverige redan uppmärksammats på ett mycket negativt sätt i utländsk media. Sättet som muslimska grupper behandlar Malmös judiska befolkning på har kablats ut över hela världen, utländska nyhetsteam har varit på besök vi flera tillfällen och Simon Wiesenthal-centret har varnat för resor till Malmö. Läs polisens rapport

Källa: Nyheter 24


Nyamko förklarar

Av Stefan K

Nyamko Sabuni (Fp) förklarar varför hon blivit politiker.

Förre integrationsministern Nyamko Sabuni skriver i ett öppet brev till Jesse Jackson att hon valde att engagera sig politiskt när en ung flykting från Elfenbenskusten misshandlades till döds av rasister för ett tiotal år sedan.

”Min vision för Sverige är att det ska vara ett tolerant och öppet samhälle som präglas av mångfald, demokrati och respekt för de mänskliga rättigheterna. Inget land har råd med alternativet, dvs splittring och utanförskap. Det ställer höga krav på oss alla, som politiker, föräldrar och medmänniskor”.

Läs brevet i sin helhet på SVT:s webbsida, länk.

Jag skriver under hennes formulering av det Sverige de flesta av oss vill se, men undrar varför hon inte inbegriper alla de med utländsk härkomst som dagligen tar avstånd från demokratin, som spottar de mänskliga rättigheterna i ansiktet och bedriver en rasism som vida överträffar det mesta vi ser?

Minns ni denna händelse från september 2008? Precis som Sabuni började sitt politiska engagemang efter en dödsmisshandel, var det säkerligen andra som började sitt engagemang efter detta. Aftonbladet 2008