
Han tvingades dra ut sin egen tand, och tånaglarna böjde sig under hans fötter. Fängelset i New Mexiko, USA, glömde bort Stephen Slevin och lät honom sitta i isoleringscell i 22 månader. Nu väntar han ett skadestånd på nästan 100 miljoner kronor.
Den tidigare fången Stephen Slevin, 59, har råd att gå till vilken frisersalong han vill. Han väntar nämligen på ett skadestånd på motsvarande nästan 100 miljoner kronor, rapporterar tv-bolaget NBC. Han greps 2005 för rattfylla och tillbringade 22 månader i isoleringscell utan rättegång.
I isoleringscellen växte hans tånaglar så långa att de böjde sig runt fötterna, han fick liggsår, svamp och tandproblem, samt förlorade mycket i vikt, enligt stämningsansökan, rapporterar NBC.
Han släpptes slutligen ut efter 22 månader utan att hans fall ens hade varit uppe i rätten. Anklagelserna mot honom lades i stället ner. Hans psykiska hälsa har äventyrats från tiden i fängelset. Inga pengar i världen kommer att ge tillbaka det som togs ifrån honom, säger Slevins advokat Matt Coyte, enligt NBC. Men det känns bra att han får lite pengar så att han kan förbättra sin situation och gå vidare, säger han.
Stephen Slevin berättade efter rättegången i januari att fängelsevakterna bara gick förbi honom dag efter dag utan att bry sig om hans situation.
Fängelset, Dona Ana County jail, har i stället hävdat att 59-åringen isolerades på grund av självmordsrisk och att han själv vägrade förflyttning till en vanlig cell.
Efter att en domstol gav Slevin rätt har fängelset gått med på en förlikning på 15,5 miljoner dollar – nästan 100 miljoner svenska kronor. Det motsvarar över hälften av fängelsets årsbudget.
Domen är en av de största förlikningar som någonsin gjorts i en civilrättslig domstol i USA. Fängelset i Dona Ana County säger sig ha genomfört förändringar för att se till att fallet inte upprepas.
Märklig historia, han måste ju ha fått mat och viss rengöring av cellen. Har han då inte kunnat be att få dit någon med befogenhet att föra hans talan. Eller är fängelserna så fulla av folk att de inte vet vilka som finns där, och är det ingen som förstod något av hans situation. Han måste ju från början ha haft tillgång till en advokat. Nej det ligger något annat bakom den här mannens isolering. Ett nytt bevis dock att Husseini Obama är den sämsta president USA någonsin har haft. Tillika den enda muslimen, men det sista här hade väl kanske varit onödigt att tillägga, det känner väl alla till ändå.