Sportprofil: ”Jag är trött på spattigheten kring ordet rasism”

Efter att den förre sportkommentatorn Bosse Hansson fällt ordet ”svarting” hängs han nu ut, men får stöd av kollegor.

Bosse Hansson använde ordet ”svarting” i en webbsändning och detta frambringade självklart frossa hos de mer politiskt korrekta. Hansson försvarar sig med att ordet inte var rasistiskt menat och att lika gärna kunnat säga ”guling” om spelaren varit kines eller ”viting” om spelaren varit just vit. Aftonlögnen

Jargongen i sportkretsar är allt annat än politiskt korrekt. Det här vet naturligtvis de inblandade, alla som varit aktiva i olika bollsporter och de som kommenterat. Det som sägs under en fotbollsmatch eller hockeymatch lämpar sig knappast för barns öron eller de politiskt korrektas. Att orden sedan sägs i stridens hetta och sällan menas vet också de inblandade. Att journalister knappast själva varit aktiva i olika bollsporter står allt tydligare, men att de som ändå är eller har varit det, mycket väl vet att olämpliga ord används ganska flitigt.

En som ger Bosse Hansson sitt stöd och som påtalar just detta med att olämpliga ord ofta används är Göran Zachrisson, känd från radiosporten. ”Bosse är inte rasist och menade inget rasistiskt med orden”, säger Zachrisson och tillägger att ”denna jävla spattighet gör att man snart inte törs säga någonting utan att det kan misstolkas av vissa”.

Även Arne ”Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk” Hegerfors, ger Hansson sitt stöd och säger att vissa ord används utan att man lägger någon större mening bakom. Aftonlögnen