Sverige har störst skillnad i sysselsättningsgrad mellan inrikes- och utrikes födda bland OECD-länderna.
Det visar en jämförelse av företagande och konkurrenskraft som presenterats av näringsdepartementet, skriver TT.
Näringsminister Maud Olofsson säger i en kommentar att det är inte acceptabelt att Sverige har så många invandrare som står utanför arbetsmarknaden. Orsaken till detta är enligt henne brister i integrations- och migrationspolitiken.
Olli förstår att Maud Olofsson skyller på integrations- och migrationspolitiken, eftersom Sverige tar emot överlägset flest immigranter av alla OECD-länderna, och vem vill inte skylla ifrån sig på någon annan.
Men hur är det med Maud Olofssons eget näringsdepartement, har man därifrån verkligen slagit larm om den divergens som uppstår mellan hennes näringsdepartements oförmåga att skapa nya jobb, och migrationsverkets fortsatta massinvandring.

