Talangerna lämnar S

Av Olli Rein

Thomas Östros intellektuell sosse

En av socialdemokratins styrkor under det långa maktinnehavet var att partiet hade stark förmåga att locka till sig begåvade människor på en rad olika områden.

Rekryteringsbasen var omfattande när partiet behövde tjänstemän till kanslihuset och till nyckelposter i de statliga ämbetsverken. Ganska oblygt såg partiet också till att göra partiboken till en merit, det var en inofficiell sanning att utan rätt partitillhörighet var det svårt att göra karriär både i staten och ute i kommunerna.

Nu råder det andra tider. Socialdemokratins maktställning är i grunden försvagad och kan aldrig återuppbyggas igen. Det har resulterat i en brain-drain från partiet.
Flykten från socialdemokratin av unga intellektuella påläggskalvar började redan på 1990-talet och har accelererat i skiftet mellan Göran Persson och Mona Sahlin. Med Håkan Juholt gick botten närmast helt ur, de som inte lämnade själva manövrerades bort i den Juholtska förnyelsen.

Villy Bergström tidigare chef för Fackförenings- rörelsens forskningsinstitut och f d vice Riksbankschef har konstaterat att talangerna flytt socialdemokratin. Flera av de forskare han skolat har gjort karriär som toppchefer i kanslihuset under allians- regeringen. Till skillnad mot S så menar han att borgerligheten satt kompetens först medan S krävt ideologisk renlärighet av sina forskare. I veckan blev det känt att Thomas Östros lämnar socialdemokratin.

Därmed försvinner en av de mest intellektuellt begåvade politiker S fått fram under senare årtionden. Nye S-ledaren Stefan Löfven står inför ytterst stora utmaningar. Det handlar inte bara om att återskapa en trovärdig politik utan om att också forma ett vinnande lag för framtiden. Men i så fall måste också partiet återupprätta respekten för kompetens så att talangfulla människor vill ägna sin kraft åt rörelsen.

Skånskan

Det var länge sedan jag upptäckte det här. När man inte har massor av statliga jobb att erbjuda, så blir man som vilket parti som helst. Nu är väl inte heller byråkratjobb något som intresserar ungdomen längre, de vill ha glassigare jobb med mycket höga löner, och dessa finns mestadels inom den privata sektorn. Av de politiker man har idag, kommer de allra flesta från sossarnas drivhus facket, där alla har så gott som samma syn på det mesta. Pluralismen saknas och nya idéer får mycket svårt att slå igenom, om de inte sockras med dyrbara reformer för medelklassen.