Zlatan: ”Kolla åldern”

Zlatan var kritisk i sitt omdöme om de nigerianska spelarnas ålder efter segern i nyss avslutande U-17 VM i fotboll.

”Man ska kolla åldern en extra gång och ta den frågan seriöst, för de kändes äldre, om jag ska vara ärlig”.

Zlatan få också medhåll från några av de svenska spelare som deltog och som tog en mycket fin bronspeng efter stundtals lysande spel. Just detta med ålder är en ständigt återkommande fråga när det gäller ”barn” som anländer till Sverige. Vissa partier vill att, nåja,….ett parti…vill att man ålderstestar de som söker asyl i Sverige om åldern bara kan tänkas att ifrågasättas. Så gör man i andra länder med häpnadsväckande resultat.

”De såg äldre ut, om jag ska vara ärlig”, säger alltså Zlatan och hans ord brukar lyftas fram av en enig press. Ja, döm själva.

nigeria-u-17-teamKälla: Expressen

 

Rekordmånga ”ensamkommande” är över 18

NORGE. Invandringsmyndigheterna har ökat användningen av röntgenundersökningar av ensamkommande som påstår att de är minderåriga och nu avslöjas mer fusk än någonsin tidigare. 25 % visar sig vara över 18 år och vuxna.

Att så många asylsökande medvetet anger fel ålder är att de minderåriga, under 18 kan åberopa fler rättigheter. Norska direktoratet för invandring (UDI) använder, bland annat röntgen av tänderna och handleden för att bestämma åldern, en praxis som har varit i bruk sedan 2008.

Röntgen användning har gradvis intensifieras i omfattning, och från april i år började det utföras på alla asylsökande som uppger att de är under 18 och inte kan styrka sin ålder.

-Pettersson har noterat att Sverige tar emot många fler ”minderåriga” och ”ensamkommande” än Norge men här ljuger inte de stackars baaarnen om åldern enligt Myten…

NRK