Försvarsmakten följer rysk ubåt i Östersjön

FÖRSVAR. Försvarsmakten följer en rysk ubåt, skriver de i ett pressmeddelande. Den gick under gårdagen in i Östersjön via Stora Bält och Försvarsmaktens stridsflyg och örlogsfartyg mötte den i Kattegatt. Enligt Försvarsmakten är det en rutinverksamhet som sker i nära samverkan med Sveriges allierade.

Den ryska ubåten i Östersjön. Bild: Försvarsmakten

-Pettersson säger att Ryssland har rätt att vara i Östersjön, de har hamnar för marinfartyg i Kaliningrad och Sankt Petersburg och ubåtar i våra vatten är rutin.

Det ovanliga med denna ryska ubåt är att den gått i ytläge minst sedan Engelska kanalen och genom Stora Bält igår, ubåtar går normalt under ytan, denna har uppenbart problem av något slag…

Det kan vara den som vi skrev om den 28 september som är på väg hem. Rysk ubåt och korvett allvarligt skadade.

Den ryska ubåten Novorossijsk skadades i Medelhavet den 27 september. Profilen är lik.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter.

Du kan även  SWISHA till 0706821622

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

5 thoughts on “Försvarsmakten följer rysk ubåt i Östersjön

  1. Var kanske på sin väg mot hemmahamnen i Königsberg.
    Utanför Stenbocks fönster i Sundet,seglar emellanåt deras U-båtar förbi..
    Som jag ser det inget märkligt i detta…..

    10
    • Nyhetsvärdet är tydligen olika….I Aftonslasken anses denna Ubåt och allt där kring som första landningen på Månen !! Hela sidan full med bilder av båt.följe-fartyg och flygplan…
      Inte att förglömma en fritids-seglare utanför Strömstad !!!
      Tja Stenbock sitter och funderar över att utge en nyhetssida kring alla fartyg från när o fjärran,som trafikerar Sundet.Tydligen något som intresserar läsarna ?

  2. Gåsefjärden i Blekinge Oktober 1981 ..

    ”Thorbjörn Fälldin: ”Håll Gränsen !”

    5
    1
  3. Ja det är bäst att vara redo om den skulle kapsejsa, ryska ubåtar är ju inte kända som kvalitetsfordon.

    10

Kommentera