FÖRSVARSMAKTEN. USA:s försvarsdepartement godkänner försäljningen av Blackhawk-helikoptrar till Sverige för 9,6 miljarder kronor. Ordern är en del i Försvarsmaktens projekt att byta ut felköpet Helikopter 14.

Sveriges order på 12 nya Blackhawk-helikoptrar, av den modernaste modellen UH-60M godkändes på onsdagen av USA:s försvarsdepartement, meddelar den ansvariga myndigheten. Till en kostnad på motsvarande 9,6 miljarder kronor ska helikoptrarna levereras tillsammans med avancerad utrustning.
Blackhawk-helikoptern är tänkt att ersätta såväl den problemtyngda Helikopter 14 – NH 90 – som den äldre och mindre Helikopter 15 för att utföra markoperationer. Det finns även planer på att köpa in Blackhawks ubåtsjagande kusin Seahawk för att ersätta Helikopter 14 även där.
Beställningen kom efter det att Försvarsmakten tröttnat på de ständiga problemen och stora kostnaderna med Helikopter 14.
***
TIDIGARE 2022-11-03 Försvaret vill byta ut problemtyngd helikopter
FÖRSVAR. Försvarets helikoptermodell Helikopter 14 har dragits med problem och omgetts av skandaler. Nu vill Försvarsmakten göra sig av med helikoptermodellen och köpa nya från USA, rapporterar Dagens Nyheter. – Vi ser ju att Helikopter 14 inte är framtiden, säger ÖB Micael Bydén till DN.
Sverige beställde 18 helikoptrar av modellen i början av 2000-talet. Leveransen blev flera år försenad och dessutom är driftkostnaderna höga, omkring 200 000 per flygtimme.
Även inköpet av helikoptrarna har kritiserats då företaget NH Industries fick information som var avgörande för upphandlingen. NT har nyligen avslöjat att dåvarande moderaten, nuvarande SD-profilen Christopher Jarnvall sålde hemligstämplade uppgifter till NH Industries i samband med affären. Jarnvall har dock aldrig åtalats eller dömts och utredningen lades ned. Jarnvall är ett villospår för att skydda de verkligt ansvariga som var den socialdemokratiska regeringen under Göran Persson.
***
TIDIGARE 2018-02-09 Helikopter 14: Var är de ansvariga beslutsfattarna och inköparna?
FÖRSVAR OCH SKATTER. Vi har de senaste dagarna hört om att försvaret inte har råd att flyga sin nya helikopter, NH 90, med svensk beteckning Helikopter 14. Den kostar 200.000 kronor i timmen att hålla i luften. Det måste vara en skandal i klass med åldern på de ”ensamkommande barnen” och det skulle inte förvåna mig om det är samma politiker som ligger bakom.
Helikopter 14 framstår idag som en katastrofalt misslyckad upphandling. Helikoptrarna är ännu inte fullt utrustade – trots att det är 17 år sedan de 18 exemplaren beställdes.
Helikopter 14, skulle passa till en humorserie i TV om det inte vore för att skattebetalarna står för notan.
När helikoptrarna nu till slut har levererats, tio år försenade, står de flesta på marken. Samtidigt är den variant som skulle jaga ubåtar ännu inte utrustad och det kommer att dröja flera år till så är fallet.
Hela upphandlingen har varit skum. Försvarets materielverk, FMV, ville ha en Sikorsky-helikopter som ansågs mer prisvärd men för regeringen var det viktigare med gemensam nordisk upphandling än vad som köptes in.
Upphandlingen var oklar. Säkerhetspolisen och den militära underrättelse- och säkerhetstjänsten MUST utredde misstänkta oegentligheter kring upphandlingen, men vad som egentligen skett blev aldrig offentligt klarlagt.
Affären undertecknades 2001 och de första helikoptrarna skulle levereras 2006. Sverige hade dock specialkrav på helikoptern, främst att ståhöjden i kabinen skulle vara 24,5 centimeter högre än standarden i NH90. Därmed specialbyggdes en variant för Sverige, som inget annat land var intresserad av. Också detta bidrog starkt till förseningarna.
Läs det igen, det var viktigt med gemensam upphandling, för att få ned kostnaderna får man anta, sedan beställer Sverige en egen modell som är 24,5 cm högre än alla andra länder!
Först 2015 levererades den första helikoptern, alltså nästan tio år efter utsatt leveransdatum.
Inte nog med det. Helikopter 14 beställdes främst för internationella insatser. Helikopter 14 skulle utrustas för bland annat medicinsk behandling av skadade soldater i Afghanistan.
När helikoptrarna levererades tio år för sent hade svenska politiker kommit på att det svenska försvaret ska användas till att försvara Sverige i första hand. Nu skulle trupptransport och ubåtsjakt prioriteras.
Politikerna hade dock av besparingsskäl beslutat att inte beställa ubåtsjakt-torpeder till helikoptern, vilket innebär att den inte kan användas för vapeninsatser. Helikopter 14 saknar också en datalänk för att föra över måldata till bestyckade örlogsfartyg, som skulle kunna göra en vapeninsats.
Det här lär inte komma på plats förrän tidigast 2020. Till dess saknar alltså de svenska ubåtsjakthelikoptrarna den viktiga förmågan att genomföra vapeninsatser mot främmande ubåtar.
Ansvariga myndigheter säger sig inte känna till totalbeloppen, så svenska skattebetalare ska hållas ovetande.
Den långa förseningen har också inneburit att försvaret tvingats köpa in andra helikoptrar som ersättning. Bara kostnaden för dessa Blackhawk-helikoptrar uppgick till 4,7 miljarder kronor.
-Pettersson konstaterar att de levererade exemplaren av Helikopter 14 är toppmoderna men halvfärdiga och vi har inte råd att använda dem…
Var är de ansvariga, politikerna och tjänstemännen. Vem bestämde att Sverige skulle ha 24,5 cm högre helikoptrar än Australien, Belgien, Finland, Frankrike, Tyskland, Grekland, Italien, Nederländerna, Nya Zeeland, Norge, Oman och Spanien?
Vem glömde kolla driftskostnaderna? 200.000 kronor i timmen är ett skämt…
Blackhawk-helikoptrar som också är dyra kostar 40.000 kronor i timmen.
***
Stöd bloggen
Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!
- Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
- Från andra banker konto 8257-933415168
Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter.
Du kan även SWISHA till 0760 858 480
IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168
Helikopter 14 hade exklusiva ”julkorgar” med fina gåvor till jul.