Scanias ellastbil floppar – bara 47 levererade

ELFORDON. Scanias jättesatsning på elektriska lastbilar har floppat. Under första kvartalet levererades bara 47 elektriska lastbilar. Nu vill tillverkaren ha ny lagstiftning för att få fart på försäljningen. 
Vi har satt hela företaget på pant i princip. Vi har investerat miljardbelopp i flera anläggning, säger Jennie Cato, chef för public affairs, rapporterar Carup.

Scania visar världens första eldrivna 80-tons timmerlastbil

Scanias miljardsatsning på elektriska lastbilar har kantats av flera motgångar. De enorma satsningarna på omställning till elektriska lastbilsfabriker i Södertälje har gett mycket lite resultat. Först visade det sig att Northvolt knappt kunde leverera de utlovade batterierna. Men det är inte längre någon stor flaskhals.

Scania har bland annat byggt en stor fabrik för batterimontering i Södertälje som knappt används. Enligt PR-chefen är två av problemen att infrastrukturen för laddning är för dålig och lastbilarna är för dyra.
Det som behövs är väldigt mycket lagstiftning kopplat runt ekosystemet så vi kan sätta de här lastbilarna på rull i Europa. 

Scania räddas dock av att efterfrågan på diesellastbilar är mycket god. I första kvartalet levererades över 26000 dieseldrivna fordon. Det innebär att de elektriska fordonen utgjorde mindre än två promille. 

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

25 thoughts on “Scanias ellastbil floppar – bara 47 levererade

  1. Stackars, stackars Scania som bara ville visa sin godhet och sin fina hållbarhetstrategi. Jag tycker uppriktigt synd om er och hoppas att allt löser sig, Sänder styrkekramar och formar handhjärtan hela dagarna.

    17
  2. Försök sälja bilarna till de ansvariga, Bah Kunke, Amanda Lind, Åsa Målare och Fridolin.

    25
  3. Är stollen Jennie Cato in kvoterad? Skall folket bära deras felsatsning.?

    17
  4. Bilen är redan för dyr, och långt ifrån prisvärd.
    Inte mer lagstiftning tack, om EU skall överleva, företagen flyr.

    16
  5. Det var väl tyskarna genom Volkswagen som köpte Scania när Bryssel förbjöd Volvo att köpa.

    Sedan började problemen så nu kan de gott lida. Södertälje har ju Syrierna redan tagit över.

    28
    1
  6. Jag vill att staten tar över mina elräkningar oavsett hittepåavgifter och höjningar.
    När vi ändå är igång så vill jag kunna hämta ut maten ur butiken som staten betalar, för en liten guldkant de sista ljuva åren.
    Ett par plattor öl varje månad och ett par helor Gin också kan ni bekosta, eftersom spritskatten bara är 90% numera..så slipper vi smugglingen med.

    Sen bränsle oavsett slag så jag kan ta mig till dessa allmosor, kör sällan onödigt så win, win..

    Detta bekostas av att slänga ut alla muslimer ur Sverige, och det skulle bli pengar över till sjukvården med, och göra Sverige muslimfritt för gott och friskare..

    Kör nu, enkelt förslag, och förmodligen lönsamt för många…ja inte för de styrande då.

    Låt sedelpressen löpa och köp obligationer så det ryker, om det inte räcker, någon annan i framtiden får betala för galenskaperna idag.

    31
    1
  7. En bekant kör en av dessa 47. Varje arbetsdag på 10 timmar så går 2,5-3 timmar av dessa åt till att ladda bilen.

    Visst, det är lättförtjänta pengar för honom, men har börjar bli trött på det.

    Det blir dyrt för kunden med en skyltlastbil! Men dom vill ha den som reklam och visa upp. Att alla andra deras lastbilar fortfarande går på diesel behöver man ju inte låtsas om.

    33
    • Bilvägar har olika bärighet och olika klassificeringar och kan därför inte bära hur tunga fordon som helst .

      En el-lastbil kostar sannolikt betydligt mer än en ”riktig” lastbil .

      Tomvikten på fordonet blir markant högre tack vare batterierna och därmed går lastbilen ner med hänsyn till axelvikten .

      Laddtiden under en arbetsdag överstiger oftast 25% av arbetsdagen .

      Hur i h-vete kan man få ekonomi i detta utan att schockhöja transportkostnader specifikt för ”miljövänliga” transporter ?

      24
      1
      • I 3:e stycket och 3:e raden ska det stå :

        Lastvikten går ner med hänsyn till axelvikten .

        6
        1
  8. Skyll er själva, ni naiva idioter, som inbillar er att utveckling baserad på korkade politikers utopiska önskningar fungerar.
    Även ni måste väl ha någon anställd med tillräckligt omdöme, att förstå det vansinniga i att bygga batterifordon, som behöver en sjuhelvetes massa ström, från ett elnät, som idioten Löfven och Ljugalena Andersson, har saboterat för många år framåt.
    Till Scanias ledning: Jävla fånar!

    43
  9. Å, så synd det blev om Scanias nyttiga idioter. Det var väl ingen som tvingade er att gå i Mupparnas ledband. Om lagstiftningen skall anpassas till era felsatsningar, så luktar det såzze-retorik lång väg.

    35
    • Lrs skriver att det är konstigt att kärnkraftverken revs så snabbt .
      Den brända jordens taktik används av skitregeringar världen runt när nederlaget närmar sig .
      Så åxå i Sverige.

      13
  10. Så planekonomiska regleringar skall lösa Scanias miss i kalkylen?
    Då tycker jag Scania får börja med att överlämna sin fabrik till folket. Om de förespråkar kommunism får de vara konsekventa.

    48
  11. Kanske skulle kontrollerat lönsamheten och praktikaliteten av eldragbilar innan man bestämde sig för att satsa allt på det kortet.

    Om en dieseldriven dragbil kan dra sitt lass 50 mil innan tankning i vintern då lär det knappast löna sig att skaffa en eldragbil som bara kommer 20 mil innan den behöver laddas under en lång tid.

    44
      • Är någon förvånad. Samma problem som tesla bara väre .

      • Det gör de säkert. Jag orkade inte kolla upp det utan gick på vad de minimum borde klara av.
        Är det 150 mil är det ännu större skillnad mellan dem och en eldragbil.

  12. Vet egentligen inte ett skit om dagens scania, därför håller jag
    käft om det. Men vet dåtidens scania vabis det var grejor det, kvalitet!

    31
    1
  13. En modern syltrygg till företagsledare som inte förmår tänka själv .
    Elfiaskot kommer allt närmare.
    Om man lyssnar på Sossarnas och Miljöpartisternas utopier blir det skit .
    Det brukar löna sig att göra saker i rätt ordning.
    T,ex modernisera kärnkraftverken och inte riva dem .
    Det går inte att applicera det politiska baklängesspråket till att göra verkligheten
    baklänges .
    Då blir det som för Scania .
    Synd på så rara ärtor .

    44
    • MP-S rivning av kärnkraftverk tänker jag på ständigt. Hur i helvete kunde det få ske? Ta ur drift är en sak men att forcera en rivning av något så värdefullt är rent kriminellt. Att det inte är ständigt närvarande i energidebatten är beklämmande. Den heliga ”gröna omställningen” (d.v.s. elektrifiering) försenades med minst ett årtionde och chansen att exportera och tjäna pengar på fossilfri el till Europa missades. Det är vidrigt vad de gjorde. Värden för tiotals kanske flera hundra miljarder saboterades precis när elbehovet ökade kraftigt.

      35
      • Gå in på Google Earth och gå ner på gatuvy i städer och samhällen som INTE tillhör de finaste . . Då ser mn tydligt att de absolut flesta är fattiga och har det jäkligt knapert !

        De är alltså broke UTAN att vara woke !

        4
        1
      • De var WOKE långt innan det blev hippt hos vänstern i väst att vara det. Vilket deras samhälle idag påvisar.

        1
        2

Kommentera