Laddhybrider är utsläppsbluffar

ELBILAR. En laddhybrid har både en förbränningsmotor och en elmotor. Bilen laddas främst via det fasta elnätet men också via inbromsningar (regenerering). Förbränningsmotorn tar över när batteriet är urladdat. Laddhybriden beskrivs som en bra kompromiss mellan rena elbilar och bensin/dieselbilar.

-Petterssons Tiquan går på diesel. Köpt när dieseln påstods vara en miljöhjälte, Nu kallas den miljöbov.

Laddhybrider avslöjas nu som utsläppsbluffar – utifrån verklig körning. Spionsensorer som finns i alla nya bilar från 2021 och framåt bevisar att laddhybrider släpper ut 3,5 gånger mer koldioxid än i laboratoriet. Rapporten har tagits fram av EU-kommissionen, rapporterar Carup.

I verklig körning har det visat sig att en laddhybrid i genomsnitt släpper ut 140 gram CO2 per km och drar 0,4 liter mer per mil än angivet. EU-kommissionen kommer nu ändra nyttofaktorn för hur CO2-utsläppen för laddhybrider ska beräknas från 2025.

-Pettersson säger att laddhybrider är inte ensamma om att vara utsläppsbluffar. Hela klimatrörelsen är en bluff…

Laddhybrider teoretisk och verklig förbrukning

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

8 thoughts on “Laddhybrider är utsläppsbluffar

    • Batteribil var en sådan bil med lång kabel och fjärrkontroll för killar med föräldrar som hade råd. Jag och mina småbröder hade varsin Dinky Toys. De var billiga i drift. Nu har inga syskon kvar. Det är trist.

      4
      1
  1. När jag genomförde min tekniska utbildning förra årtusendet var man själaglad om processerna resulterade i koldioxid och vatten. Det var innan de gröna khmererna drabbades av syrebrist i hjärnan.

    Koldioxid värmer INTE upp jorden. Den är absolut nödvändig för fotosyntesen som är absolut nödvändig för alla levande väsen om andas. Nu får den f.n i mig sluta mobba CO2.

    19
    1
  2. Har sladdlös laddhybrid. Drar klart mindre i stadskörning än min föregående rena bensinbil trots högre vikt. De kanske bluffar om HUR mycket energi man sparar, men att ta vara på bromsenergi i stadskörning är helt klart en bra idé. På landsväg är skillnaden troligen minimal. Lite eltillskott vid acceleration (omkörning) kanske minskar utsläppen en aning då bensinmotorn inte behöver samma gaspådrag.

    10
  3. Räknar man in all miljöförstörelse som batteriet med kommunistkinesiskt kontrollerad gruvbrytning och upparbetning orsakar, så blir ju laddhybriden en än värre belastning. Så länge det inte finns batterier som kräver råvaror från gigantiska dagbrott eller barnarbete, enormt skitigt processande i kinesiska fabriker och väger hundratals kg så är hybrider och rent batteridrivna fordon något som borde beläggas med höga miljöavgifter så att försäljningen hålls nere på ett minimum.

    28
    1
    • Har du länkar på respektive miljöbelastning? Det brukar vara svårt att få tag i så man verkligen kan jämföra. Jag läste någonstans (tyvärr glömt var) att en livscykelanalys ger ren elbil i storleksordningen 1/3 koldioxid mot ren bensinbil. Men visst, det finns annat än co2 att mäta.

      • Lrs, det finns länk till Carup i mitt inlägg och där finns länkar till hela rapporten.

  4. När laddhybriderna introducerades gjorde man antaganden om körning på el som var uppenbart åt det optimistiska hållet. Motivet var antagligen att även om miljönyttan i sig inte är så stor så är det början på en omställning; det gynnar utbyggnad av laddinfrastruktur och människor vänjer sig vid att köra elektriskt. I slutändan visar det sig att människor ändå laddar rätt mycket. Människor är i slutändan snåla och väljer det ekonomiskt bästa alternativet. Det är hur som helst bra om man nu ställer det här rätt och anpassar normen efter hur bilarna faktiskt används.

    15
    1

Kommentera