Polestar öppnar globalt huvudkontor i Göteborg

INDUSTRI. Polestar är svenskt prestandamärke för elbilar. Största ägare är Volvo Cars och Zhejiang Geely Holding Group. Polestars bilar finns tillgängliga online på 27 marknader globalt i Nordamerika, Europa, Asien och Stillahavsområdet. Företaget planerar att skapa en verkligt klimatneutral produktionsbil, utan klimatkompensation, till år 2030.

Polestar ägs av Volvo Car Group och Zhejiang Geely Holding med flera. Pressbild

Nu meddelas att Polestar väljer centrala Göteborg för sitt framtida huvudkontor.

I ett pressmeddelande från Business Region Göteborg skriver man att Göteborgs stad och Polestar har tecknat en avsiktsförklaring, och Göteborgs Stad har nu direktanvisat mark till bolaget för en ny byggnad med en slutlig totalyta på ungefär 80000 kvadratmeter.

Det designledda elbilsföretaget Polestar planerar att etablera ett nytt globalt huvudkontor i Frihamnen och därmed samla sina anställda i centrala Göteborg. Byggnaden ska upplevas som en ny port till Hisingen, och etableringen blir en accelerator för utvecklingen av stadskärnan över älven. Inflyttning beräknas ske 2028.

Polestar väljer centrala Göteborg och Frihamnen för etableringen av sitt framtida globala huvudkontor och designcenter. Inflyttning beräknas ske om fem år, 2028. Frihamnen ger Polestar möjligheten att samla majoriteten av medarbetarna på ett ställe och samtidigt skapa en attraktiv arbetsplats i centrala Göteborg med goda kommunikationer och pendlingsmöjligheter.

Polestar har under de senaste åren vuxit betydligt och den långsiktiga målsättningen att antalet anställda i Göteborg ska dubbleras. Den fortsatta etableringen i staden är därför en viktig del av Polestars långsiktiga globala expansion som också inkluderar planerna på att lansera flera nya bilmodeller de kommande åren.

Precis som Polestar har Göteborg ett tydligt fokus och en ledande internationell roll inom framtidens fordonsindustri med fokus på mer hållbara, eldrivna och uppkopplade fordon. Vi ser fram emot att utveckla en modern och attraktiv arbetsplats mitt i centrala stan, säger Thomas Ingenlath, vd på Polestar.

Göteborgs Stad och Polestar har tecknat en gemensam avsiktsförklaring, och Göteborgs Stad har idag direktanvisat mark till bolaget för en ny byggnad intill brofästet närmast Hisingsbron, med en slutlig totalyta på ungefär 80.000 kvadratmeter. Polestar planerar att vara långsiktig hyresgäst hos en framtida fastighetsägare som ska bebygga och hyra ut fastigheten till Polestar.

En finare jubileumspresent för vår industristad går knappast att önska sig. Polestar är ett viktigt företag för Sverige som kommer att ta med sig massor av nya jobb rätt in i centrala Göteborg. I ett svep kommer innerstan att förstoras och framtida stadsutveckling att snabbas på, säger Jonas Attenius (s), kommunstyrelsens ordförande.

-Pettersson gissar att EU fällde avgörandet eftersom även Storbritannien var aktuellt. Bra att det inte blir Kina trots kinesiska storägare.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

7 thoughts on “Polestar öppnar globalt huvudkontor i Göteborg

  1. Inte för att jag gillar den kinesiska regimen men jag gillar när svenskar har ett jobb att gå till.

  2. Hade det varit bättre för Volvo och Sverige om det globala huvudkontoret och utvecklingscentret hamnat någon annanstans?

    Hade kineserna stulit mindre kunskap om kontoret hamnat i Shanghai men en majoritet av kinesiska ingenjörer som anställda?

    Jag trodde att placeringen i Göteborg med svenskar som majoritet bland de anställda var bra för svensk industri, sedan kommer det naturligtvis specialister från många länder i världen, USA, Kina, Japan, Sydkorea osv.

    4
    1
  3. ”Största ägare är Volvo Cars och Zhejiang Geely Holding Group”

    Hade för mig Geely köpte Volvo Cars från Ford, eller har det varit nya turer sen dess?
    Sen e väl CEVT med i ekvationen med.

    Undrar vad ’jag rullar’ (Volvo) varumärket kostar att leasa från Volvo Group (Lastvagnar 4P, Penta, mfl).

    2
    2
  4. Kineserna – Geely – vill suga ut så mycket kompetens som möjligt från Volvo. Kunnande och kompetens de själva inte har eller på enklare sätt kan förvärva.

    14
    2
    • Exakt, och därför är naiva fåntrattslandet Sverige perfekt att etablera sig. Massvis med omedvetna quislingar som hjälper kommunisterna att komma ikapp västvärlden.

      Göteborgs-Posten visade också i en granskning för några år sedan att teknik som utvecklas i Geelys olika bolag i Sverige förs över till militära projekt i Kina. Värt att tänka på här är att ”folkets befrielsearme” inte är styrd av kinesiska staten, utan direkt av kommunistpartiet. Likt så som NSDAP styrde Waffen-SS. Så teknik för t.ex. självkörande bilar som några nissar i Göteborg utvecklar går genom partiets direktstyrda företag Geely till partiets militära gren för implementering i kryssningsrobotar, drönare mm. Skamligt.

      8
      3

Kommentera