Batteriboomen är en tickande klimatbomb, skövlar regnskog och förpestar floder

KLIMAT & MILJÖ. Bloggen har många gånger skrivit att vindkraften varken är grön eller ekonomisk. Nu är det dags för att återigen varna för batterierna. Batterier är bara ett hållbart alternativ till fossila bränslen om tillverkningen är hållbar. Det skriver Northvolts vd Peter Carlsson i en gästkrönika i The Economist där han varnar för att det inte är så det ser ut på ett globalt plan idag. 

Runt 1963 köpte Petterssons pappa en röd-vit Volvo Amazon Sport, hade utvecklingen gått åt rätt håll så skulle en familjebil i samma storlek väga hälften för att spara resurser och minska slitage på vägarna samt dragit en fjärdedel så mycket bränsle men…

Carlsson skriver att målet om att hålla jordens uppvärmning under 1,5 grader är långt ifrån verkligheten, där de senaste prognoserna pekar mot en uppvärmning på 2,8-2,9 grader. Det skulle innebära en helt annan värld än den världen vi lever i idag, skriver Peter Carlsson. 

Med den dystra prognosen i åtanke – och de katastrofala konsekvenserna som då väntar –  så larmar Peter Carlsson för att batteribranschen håller på att bli ytterligare en belastning på klimatet, med ett totalt koldioxidavtryck som kan jämföras med halva Tyskland.

Han varnar för Kinas ledande position globalt, med bolag som CATL, BYD och Eve.

”För att ta ett exempel så har kinesiska bolag gjort stora investeringar i Indonesien där man har skapat världens snabbaste produktionskedja av nickel. Regnskog har huggits ner för att bygga stora öppna gruvbrott, med dieselgeneratorer som energikälla, och där restavfall, som syror och kraftigt förorenat vatten, släpps ut i floder och hav”, skriver Northvolt-grundaren. 

Han välkomnar USA och EU att med statligt stöd till gröna bolag utjämna konkurrensen med Kina. 

Pettersson undrar varför inte bensin och dieselbilar utvecklas i stället?

När jag blev intresserad av bilar på 1960-talet vägde en VW 1200 runt 700 kg och en 30 hk motor drog 0,7 liter per mil. En Volvo Amazon vägde runt 1100 kg och en 80 hk motor drog c:a 0,85 liter per mil.

Nu väger en VW Golf 1300 kg och drar marginellt mindre än föregångaren från 1960-talet. Volvos modeller i samma storlek som Amazonen drar lika mycket eller mer och är mycket tyngre.

Varför har bilarna blivit tyngre och fått mycket starkare motorer? Tunga bilar sliter mer på vägarna och det går åt mer resurser vid tillverkningen.

Tänk om det gick att bygga en säker bil med VW 1200:s halva vikt och 30 hk motor som skulle ge bra drag med en förbrukning på max 0,2 liter per mil? Dessutom med en rening som var näst intill hundraprocentig.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

16 thoughts on “Batteriboomen är en tickande klimatbomb, skövlar regnskog och förpestar floder

  1. BYD använder ingen kobolt och nickel i sina LFP batterier, du nämner alltså BYD här felaktigt.

  2. Att driva bilar via batterier kommer inte att hända med den fordonsflotta som finns i världen. De rara jordartsmetallerna, ALLA kända incl gissade fyndigheter så det blir inte ett problem….. varför inte satsa på vätgas?

  3. Klimatpaniken skapar en ÖKAD efterfrågan på såväl energi som råvaror.

    Även om det absolut finns problem med fossilförbränning (och det dessutom inte kommer vara för evigt, om än länge till) så kan INGEN lösning som bygger på ökad resurs och energikonsumtion räknas som seriös. Det är också förklaringen till varför industrin älskar ”klimatsatsningar”; mer konsumtion = mer försäljning = mer pengar. Dessutom betalas mycket via skattsedeln vilket gör det ännu mer lukrativt.

  4. Har han även uppgifter på hur många graders ökning alla bilbränder inklusive Batteri?
    Men sådant talar hycklare tyst om, för det blir ju kritik mot Mastodontinvandringen med!

    12
  5. En sån hycklare Carlsson är. Han varnar för Kommunistkinas dominans inom batteritillverkning samtidigt som hans företag ska bygga en batterifabrik i Göteborg tillsammans med “Volvo”cars som ägs och styrs av kinesiska kommunistpartet. När han tjänar pengar duger kommunisterna bra…

    Och snacket om mer statligt stöd, Northvolt har redan fått många hundra miljoner av våra skattepengar i olika stöd, plus att många pensionsfonder har investerat stort för att framstå som “gröna”. Men har Bluffvolt sålt ett enda batteri än? Inte vad jag vet, men det kanske finns nåt?

    Ytterligare en sak, den här temperaturökningen han snackar om. Det är ett värstascenario som inte ens IPCC själva tror på. Men vill man skrämmas så är det ju en bra siffra att hugga till med.

    18
  6. När man snart finner att det inte heller fungerar med batterier av många skäl så kommer nog Bolund att lansera den grönmålade träbilen. De konkursade batterifabrikerna kan bli jättelika padelhallar.

    14
  7. När hysterin tar över verkar det som all intelligens åker “över bord”. Folk sväljer allt! Tänkande människor blir “persona non grata”. Sans och balans försvinner. Man köper de märkligaste påståenden;” jorden går under”?
    PK-industrins märkliga företrädare får fritt utspel. Som tur är finns det en realistisk motpol. Som vinner “laga kraft” ju mer tiden går. Manipulation är ett vapen som våra “förövare” tyvärr använder sig av. Genomskåda!

    14
    1
    • När holländarna på sextonhundratalet plötsligt insåg att den då pågånde tulpanhysterin bara var en massa hype störtdök värdet på lökarna. Vi ser nu samma sak hända igen med NFT hypen och till viss del kryptovalutor.

  8. Just det, håller med! Förbränningsmotorn kan nog utvecklas. Men miljömupparna är för stolta eller dumma för att anamma tidigare utmärkta teknik. De förbjuder istället för att vilja utveckla. Klimatalarmister vill helst inte se några mänskliga framgångar med den teknik, som gett världen minskad svält, gett folk bättre välfärd och höjt medelåldern. Northvolt gick dåligt 2022. Är det såna förluster skattebetalarna ska betala?
    https://www.smp.se/nyheter/miljardforlust-for-northvolt-d93bec46

    13
    1
  9. Så fort Idiotpartiet anser att något är bra, så blir det aldrig bra…..

    25
    1
  10. Istället överväger man att viktgränsen för vilka bilar man får köra med B-körkort skall höjas när man kör elektriskt. Motivationen skulle vara att det annars inte är möjligt att elektrifiera dom paketbilar som behövs för att driva e-handeln, eller man skulle i vart fall ha brist på förare med C1-körkort. Som husbilsägare kan man tycka att en säkerhetsmässigt rimlig uppdelning av körkortsgränserna skulle vara upp till 2t för B-kortet och att man kräver C-kort för SUV’ar, husbilar och paketbilar med högre vikt.

Kommentera