Modejätten byter till AI-modeller i e-handeln – vill öka mångfalden

EKONOMI & TEKNIK. AI, Artificiell intelligens, är det nya svarta, även i modevärlden. Nu meddelar Levi Strauss & Co att man inlett ett samarbete med den digitala modestudion Lalaland.ai, för att skapa AI-genererade modeller som ska visa upp deras plagg online.

Enligt det San Francisco-baserade modeföretaget kommer man att börja testa konceptet senare i år, som ett komplement till mänskliga modeller.

Sedan tidigare har företag som Clavin Klein och Tommy Hilfiger haft liknande samarbeten med nederländska Lalaland.ai, som säger att deras AI-genererade modeller är väldigt realistiska. Många kommer inte ens att se skillnad på om modellen är verklig eller inte, enligt Lalaland.ai.

Nyheten om AI-genererade modeller, istället för mänskliga, tas emot med skepsis av många inom modebranschen. Det eftersom man ersätter vanliga människor. Både framför och bakom kameran.

Levi’s ser det däremot som ett ypperligt sätt att öka mångfalden eftersom man kan skapa realistiska modeller av varierande kroppstyp, ålder, storlek och hudton. Något som kommer att skapa en mer personlig köpupplevelse för kunden, enligt modeföretaget.

-Pettersson säger att tiderna förändras. Det hade varit ärligare om Levi´s och de andras sagt att AI-modeller är billigare…

AI-modell som inte existerar i verkligheten.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

8 thoughts on “Modejätten byter till AI-modeller i e-handeln – vill öka mångfalden

    • När jag var ung kunde jag sälja mina utslitna jeans till en tjej, som betalade nya till mig.

  1. Bättre de tillverkade jeans som på 60 talet, de höll ett bra tag och kunde stå själva efter tvätt.
    Men numera ska de vara sandblästrade från Kalkonlandet m.fl. och stora hål i så de är obrukbara efter något år eller mindre, för det är modernt och ungdomen springer efter skiten som kostar 1200kr eller mer i någon märkesbutik som kostar 20dollar i tillverkning i nåt asienland.
    Dom /många/fruntimmer är lurade av modevärlden totalt, har inget att sätta på mig fast garderoben är fyra ggr. så stor mot mannens?

    Därför blir det inga skoluniformer som inte visar statusen på barnen, fattig som rik.
    Idag fryser man och är moderiktig, än varm och praktisk i en galen värld.

    Bara marknaden/lobbyismen som räknas, kortsiktigt tänkt.

    15
  2. Sparar in stora pengar på de målgrupper de riktar reklamen mot då de inte behör inkludera olika grupper bland modellerna

  3. AI i all ära men är det inte försäljning dom är intressant..
    Då gäller det att få den största kund gruppen intresserad ?
    Eller rikaste ? Men det är ju två olika saker!
    Och vems IQ skall man siktar man på då

    10

Kommentera