EU-förbud mot försäljning av nya bensin- och dieselbilar från 2035 

KLIMATPOLITIK. Nya bilar med förbränningsmotorer blir i praktiken förbjudna i EU från och med år 2035. Det beslutade EU-parlamentet under gårdagen. Lagförslaget röstades igenom i Europaparlamentet, och beslutet är således formellt fattat. 340 parlamentariker röstade för, 279 mot och 21 lade ned sina röster.

Petterssons gamla dieselbil vid torpet i Södermanland.

Den nya lagen kräver, med vissa undantag, att koldioxidutsläppen från nya personbilar måste minska med 100 procent till år 2035. Till år 2030 ska utsläppen ha minskat med 55 procent jämfört med 2021 års nivåer – en betydande skärpning av det befintliga målet på 37,5 procent. Även transportbilar måste bli helt utsläppsfria år 2035, och minska utsläppen med 50 procent till år 2030.

EU väntas med tiden också verka för en successiv minskning av eventuella bonussystem och stöd, i takt med att försäljningen av elbilar ökar. Unionen är dock beredd på att ge dispens 2035 ut för biltillverkare med produktionsvolymer av fossildrivna bilar förutsatt att produktionsvolymen är färre än 10 000 fordon eller 22 000 fordon för transportbilstillverkare.

-Pettersson säger att Sverigedemokraterna var det enda svenska parti som röstade emot galenskapen.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

26 thoughts on “EU-förbud mot försäljning av nya bensin- och dieselbilar från 2035 

  1. Återstår att se om det är ekonomiskt möjligt att genomföra detta med elbilar. Nu är priset för högt för elbilar för många familjer och kanske små företag. Jag tror EU får backa från beslutet.

    9
    1
  2. Samtidigt i Kina…
    Nya kolkraftverk byggs.
    Lagen handlar enbart om att öka bil och batteriförsäljningen. Förmodligen till stor del tillverkat med kinesisk kolkraft dessutom. Totalt idiotiskt, jag hatar EU mer och mer för var dag som går.
    Synd att så få svenskar vill ha Swexit.

    16
  3. Ryssland, Kina, Iran o s v blir glada. De fortsätter att tillverka och köra med bensin-, dieselbilar och stridsvagnar. Fixar några strömavbrott i Europa och kan enkelt invadera.

    12
    2
    • Ett fredstida exempel är Norge. Där har man eldrivna snöplogar. Efter bara några få timmar så måste man avbryta och ladda ännu fler timmar. Och snön den faller…..

      Det har man ingen aning om i Bryssel. Eller att Sverige är lika långt från Ystad till Treriksröset som Bryssel är till Bukarest. Vad det innebär för olika länder har ni inte redovisat. Utöver att ni vill att Sverige och dess kuster ska beskogas med många tusen vindkraftverk för att försörja resten av Europa.

      12
      1
  4. Vi hoppas att EU faller innan dess. Men utrensning av de kurrupta pågår för fullt men rapporteras inte i Svensk media.

    25
    1
  5. Pettersson tycker detta är ”galenskap”.

    Hallo herr Pettersson, detta är bara vanligt GLOBALISM. Att skapa tvingande situationer, där människor inte har en annan möjlighet än att betala mer än tidigare eller få mindre än tidigare för samma pris, är GLOBALISTERNAS specialitet. Mena-invasionen, bostadsbrist, EUs stödpaketer till överbelånade länderCovid, Ukraina, elbilar, förbud av kväve gödsel, skyldighet att köpa CO2 utsläppsrättigheter, nedläggning av kärnkraft … GLOBALISM.

    31
    1
    • Globalism? Det tror jag inte på. Hur många länder har lagt ned kärnkraft och hur många bygger nytt? Är det bara covid som är globalistisk eller asiaten, Hongkong, Spanska sjukan och pesten också?

      Är Moldavien, Georgien, Ungern 1956, Tjeckoslovakien 1968 globalistiska eller bara ryssarnas krig mot Ukraina?

      8
      15
      • Om vi först definerar globalismen som a) ens accepterande att flytta pengar eller makt utanför landets kränsser eller b) accepterande för att kostnader/problemer som härstammar utanför landet flyttas in i landet.

        Då, kan vi se att det finns klara intressegrupper som försöker utnyttja detta accepterande av kostnader och besvär till nationalstatens befolkning.

        – Mena-invasionen gör pengar till bankerna, advokaterna, bygnadsägarna (blackrock)

        – Bostadsbrist gör bankerna rika, priserna höjs. alla betalar mer för samma kvadrater

        – EUs stödpaketer till överbelånade länder gör bankerna rikare

        – Covid betydde biljoner i inkomster till Phizer, amazon, facebook, Google. Du såg hur all information av vitamin D och ivermektin tystades av dessa nätjättarna och medierna.

        – Ukraina… USAs krigsindustri tjänar nu biljoner, och samma gör också bankerna, byggföretagen och dom oligarker(blackrock) som kommer att köpa ukrainas naturtillgångar efter kriget. Hade Ukraina sått militärt ensam när den onda Putin började dra sina röda linjer mot ukrainas NATO-medlemskap, hade ukrainare insett att det kanske är bättre att göra handeln med ryssjäveln än att föra krig med dem. Och efter krigets utbrott var det igen dessa utländska löften om militärtstöd som avbröt fredshandlingarna. Utan dessa löften hade Kiev fallit inom några dagar och Ukraina fått någon slags ockupation och ryssvänlig marionettstyre. Men som alltid genom årtusenden, dessa ockupationer av ofrivilliga människor blir snart för dyra och inom 10-20år hade Ukraina blivit fri igen… utan förstörelse av allt. Jag har ingenting emot att massvis med ryska soldater dödas i Ukraina, det enda jag befarar är att det här sättet är för riskabelt/osäker, blir för dyrt för Ukraina och innebär massvis med onödigt lidande för ukrainare.

        – elbilar… om elbilens livslängs är bara hälften av bensin bilens livsläng och priset dubbelt så mycket som binsinbilarnas pris, kommer bilägande bli för dyrt för hälften av befolkningen. När bilägande tömmer plomboken bankerna ”hjälper” med mer lån, bilhyrningsföretag Über och litiumgruv-ägarna(&Kiina) tackar

        – förbud av kväve gödsel, ja utan kvävetillförseln blir skördarna mindre och därför storbönderna i USA som inte besväräs av detta tackar

        – skyldighet att köpa CO2 utsläppsrättigheter är en skatt på allt som tillvärkas, allt i Europa blev dyrare och olönsammare. Kina tackar

        – nedläggning av kärnkraft och ersättning av det med kinesiska vindturbiner…Kina tackar.

        15
        2
    • Tja vilket pris har inte Ryska folket fått betala för Rysslands dåraktiga politik?

      4
      9
  6. ”Pettersson” skriver…
    ”Lagförslaget röstades igenom i Europaparlamentet”

    Det är fel i sak: Europeiska unionen (EU) kan inte ha ett parlamentet (lagstiftande församling), endast nationer/stater kan….

    (till exempel Sverige, Tyskland (förbundsstat) och U.S.A. (federal nation))

    … varför den/de heller inte kan stifta lagar.

    Dessutom kan Sveriges riksdag (eller folket) inte rösta bort Sveriges suveränitet (självbestämmandet), på grund av/tack vare det demokratiska synsättet och Grundlagen.

    13
    1
    • villaraanonym. Den diskussionen får du ta med EU-parlamentet.

      Tre institutioner stiftar lagar

      1. EU-kommissionen ger förslag.

      2. Europaparlamentet bearbetar och beslutar.

      3. Ministerrådet bearbetar och beslutar.

      Europaparlamentet och ministerrådet måste vara överens för att en lag ska börja gälla.

      6
      4
  7. Kanske det uppstår en marknad för en ny sorts traktor som kan köras på motorväg? Snabbgående epatraktor typ… För jordbruksmaskiner som går på diesel måste väl få fortsätta att produceras. Och dragbilar, truppfordon mm blir kanske lösningen. Minskade utsläpp? Njae.

    21
    1
  8. Klimatalarmisternas lögner är snart slut, och då faller hela klimatalarmismen.
    Det enda som koldioxiden påverkar är växternas tillväxt, så mer CO2 ger en grönare värld.

    44
    1
  9. Kommer sannolikt flyttas fram.
    Och bilarna som finns kommer få finnas kvar, vart ska dom annars ta vägen
    Skulle tro att riktiga bilar kommer bli rejält dyra i framtiden, så länge dom rullar och går.
    Men kom ihåg att elhysterin kommer bli ett jätteproblem i framtiden.
    Här i dom nordiska länderna med kyla är vi långt ifrån ett fungerande samhälle med elbilar tack och lov.
    Dags att lämna Eu och återgå till gamla hederliga Sverige igen med allt vad det innebär.

    63
    1
  10. 12 år går fort. Vi är snart där.
    Det är mycket tokigt som kommer från Bryssel. Vi borde aldrig ha gått med.

    66
    2
  11. VA, har det gått inflation i framtiden, jorden skulle ju gå under om 10 år, 10 år, 10 år, 10 år…..tioo åååååååååååååårrrrr. AL G.

    Vilka drömmare när världen drivs till 85% av fossilbränsle av olika slag/fordon/flyg m.m?

    Eu = Europas Undergång inom kort..finns inte ord för galenskaperna i Bryssel.

    Borra hål i dom och kolla var felet är?

    Eller Elkonvertering skulle behövas så de celler som finns kvar skakas om och blir rätt.

    44
    3
    • Om jag räknat rätt så har jorden gått under 5 gånger nu och jag har inte märkt ett dugg, så jorden kan få gå under några gånger till. Det blir säkert inget problem då heller.

      51
      2
  12. Lycka till med det säger jag bara.. skall bli kul att studera en batteridriven stridsvagn i framtiden men då lever inte jag när den dagen kommer

    45
    1
    • Folksam2010:
      Stenbock kommer med att intresserad titta ner till er,från mitt Moln nr:8….
      Med dagens idioter som styrande,kommer stora delar av världen återvända till en nivå ,med Medeltiden !!

    • Okidoki… Och var ska råvarorna till alla batterier och elmotorer komma ifrån? Och hur ska elen till alla dessa fordon produceras?

      Ja det snackas om vätgas också. En osynlig, luktlös gas med extremt stort intervall i koncentration där den är brännbar i luft. Inte för inte som vätgas även kallas knallgas. Dessutom den minsta molekyl som finns, så vätgas kan läcka igenom alla material. Allt detta är känt i branschen men ändå lobbas det för tankstationer mm. På en brandskyddskonferens jag var på för några år sedan var vätgas ett ämne. Det diskuterades hur regelverk behövde lättas på för att kunna få bygga lager och tankstationer… =O

      Känns som vi kommer få en spännande trafiksituation med alltfler kinesiska batteribilar och snart också rullande vätgasbomber på vägarna.

      43
      1

Kommentera