KLIMAT & MILJÖPOLITIK. På vintern kan skogsmaskiner och traktorer i norra Sverige få problem om de tankas med vanlig diesel. Anledningen är inblandningen av fossilfria drivmedel, som till exempel raps, för att minska klimatpåverkan. – När det blir 30 grader minus är det stopp i maskinerna, säger lantbrukaren Jonas Viklund från Yttervik i Skellefteå kommun, enligt SVT.

Nu börjar fler bensinbolag sälja så kallad blankdiesel – som påstås vara sämre för miljön.
Bensinbolaget Skelleftebränsle har tankstationer med blankdiesel, alltså diesel utan inblandning av biodrivmedel, i de norra länen i framför allt Norrbotten och Västerbotten. Nu väljer även Circle K och OKQ8 att börja sälja det under tre månader nu i vinter.
– Kunderna kräver det och vi måste möta behoven för att kunna konkurrera på lika villkor, säger Mikael Hansson som är ekonomichef för OK Västerbotten.
Diesel MK1, produkten kallas även för blankdiesel och är fördelaktig när produkten ska lagras över en längre period. Diesel MK1 är ett utmärkt dieselbränsle med mycket bra köldegenskaper som lämpar sig utmärkt för vårt Norrländska klimat. Diesel MK1 är standardbränsle i hela vårt anläggningsnät, skriver Skellefteåbränslen AB.
Den så kallade reduktionsplikten har gjort att svenskarna totalt betalar 20-25 miljarder kronor mer än än om vi hade haft samma diesel som i våra grannländer, eller ungefär 3-4 kronor mer per liter diesel.
Reduktionsplikten innebär att drivmedelsleverantörer varje år måste minska utsläppen av växthusgaser från bensin och diesel, genom inblandning av förnybara och fossilfria drivmedel.
Kravet ökar successivt fram till 2030, då utsläppen ska ha minskat med 28 procent för bensin och 66 procent för diesel.
Den 1 januari 2022 höjdes reduktionen till 7,8 procent för bensin och till 30,5 procent för diesel. Det ledde till att priset på diesel steg mer än en krona.
År 2030 förväntas sammantaget mer än 60 procent av den bensin och diesel som används vara fossilfri.
-Pettersson säger att Per Bolund (MP) och Lorentz Tovatt (MP) bryr sig inte, de bor i Stockholm…

***
Stöd bloggen
Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!
- Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
- Från andra banker konto 8257-933415168
Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.
Du kan även SWISHA till 0760 858 480
IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168
För de som har nära till blankdieseln?
https://www.sjomackar.se/alla-sveriges-sjomackar
https://www.ja.se/artikel/61062/klardiesel-inga-bevis-for-lagre-bransleforbrukning.html
Man minskar inte utsläppen med Biodiesel, det är en myt man drog fram under valrörelsen. En liter förbränd “vanlig diesel” eller Bio diesel släpper ut lika mycket CO2. Det enda som skiljer är att den fossila andelen minskar. Nu har det kommit fram att för att producera tillsatsen till Bio dieseln så blir utsläppet mycket högre på totalen, vilket betyder att det är sämre för miljön att köra på Bio diesel.
Det påstås ju att skillnaden mellan fossil och biodieseln är den att med den fossila frigörs koldioxid som annars är bunden i råoljan. Med biodiesel snurrar samma koldioxidmolekyler runt i ett kretslopp.
Men det är riktigt det du skriver. Biodieseln i sig innehåller lika mycket koldioxid..,
Nu blir Bolund och byråkraterna i Bryssel arga. Till EU-domstolen med förtur där vi har lojala juristerl.
Åkeriägare säger att de får byta bränslefilter oftare för det bildas gegga i tanken. Detta gäller året runt. Det går även åt mer bränsle tack vare lägre energiinnehåll. Ännu en bakvänd ide från mp- stollarna.som ju skiter i vilket. De har väl inte ens körkort idioterna….
Varför i helvete använder Ni inte eldrivna skogsmaskiner! Hälsar MP, CP och sozzarna
I Norge ha dom eldriva snöröjnings fordon i bästa fall kunde dom ploga 1 timme sen fick dom laddas i 4 timmar
Bra jobbat Norrland !!
Tycker alla ska skita i reduktionsplikten det
är bara Miljöpartiets trams.
Märta Stenevi vill bara förstöra fordon som drivs främst med diesel.
Ett jävla ofog är vad miljömupparna ägnar sig åt.
Såga ner alla vindkraftverk ni bygger i områden där man normalt inte får avverka egen skog på grund av nått fjant till småkryp man inte kan se annat än i mikroskop.
Men när det ska byggas vägar till vindkraftverksbyggen verkar till och med
Märta & Per skita i småkrypen.
Nej, nu är vi kvitt Miljöpartiet så nu är det bara att återställa allt till det normala igen.
Blankdiesel innehåller mindre KW per kilo än så kallad riktig diesel !
Nja,, Menar Ni energiinnehållet? Det bestäms med SI-enheten Joule (J) eller kilokalorier (kcal.) KW (kanske menar Ni kilowatt (kW) som är ett mått på effekt.
“Blankdiesel” har definitivt ett högre energiinnehåll än “utspädd” sådan.
Det framgår med all tydlighet när man kollar förbrukningen.
Riktig diesel i detta fall menas diesel som fanns före “miljöskiten” blandades i.
Energiinnehåll mäts “nu mer” i kWh per kilo för ex högkvalitet Pellets 5 kWh för, 1 kilo Diesel i originalversion “riktig diesel” uppges innehåller 11 kWh.
Utbildningsmaterial för dagens bränslen !!!! = https://www.hybridbilar.se/energiinnehall
Det är ca 3% skillnad i energiinnehåll mellan svensk MK1 utan bioinblandning och “riktig” EN590 diesel. Sedan gör ju biobränslet att energiinnehållet sjunker ännu mer, har dock inte några tillförlitliga siffror på det.
Här en lista över energiinnehåll i vanligt förekommande bränslen.
https://eslov.se/wp-content/uploads/bilagafakta2.pdf
Räcker inte bara att köra in traktorn i varmgarage för upptining, man får oftast byta bränslefilter också.
Sverige är ett sjukt land!
Förstöra sitt eget land.hur fan är politiker funtade !