Elbilar förbjuds på färjesträcka: ”Risk för explosion”

ENERGIPOLITIK. Elbilar förbjuds på fartygen som trafikerar Bergen–Kirkenäs i Norge. Risken för elbilsbrand är för stor, anser det norska rederiet Havila Kystruten som därför sätter stopp för eldrivna bilar på sina fartyg, rapporterar Dagens Industri.

Havila Kystruten

Två rederier trafikerar kuststräckan mellan Bergen och Kirkenäs i Norge: Havila Kystruten och Hurtigruten, varav det senare gett turistnamnet åt färjestäckan. Nu meddelar Havila att man inte längre kommer att tillåta elbilar på sina fartyg. Skälet, som rederiet uppger, är att konsekvenserna vid elbilsbrand blir för stora.

Även hybridbilar och vätgasbilar förbjuds ombord, enligt Havila som bedrivit linjetrafik i drygt ett år. Till grund ligger en extern riskanalys som bolaget beställt. Elbilsbränder bedöms som mer svårsläcka än bränder i bilar med bensin eller diesel som drivmedel.

”En elbilsbrand blir väldigt het, det finns risk för att explosion och giftiga gaser kommer att släppas ut. Det kan innebära att man måste evakuera fartyget omedelbart och i värsta fall kan man få ett totalt haveri av fartyget, kommenterar Lasse A. Vangstein, kommunikationsansvarig på Havila Kystruten, till norska NRK.

För den som har en el- eller hybridbil finns dock fortsatt möjlighet att ta med sitt fordon ombord mellan Bergen och Kirkenäs. Hurtigruten fortsätter nämligen att tillåta bilar med alla typer av drivmedel, eftersom man gör en annan riskbedömning.

”Vi har transporterat bilar mellan alla hamnar i 40 år, och det går hur bra som helst. Vi har inga planer på att sluta med det”, säger Martin Henriksen, presstalesperson på Hurtigruten.

Norge har flest elbilar i världen, nästan 400.000 vilket motsvarar 13 procent av det totala antalet bilar i landet (uppgifter från juni 2021). Andelen ökar dock i rask takt. Enligt det norska Upplysningsrådet för vägtrafik valde över 82 procent en elbil av alla som köpte ny bil i Norge under andra kvartalet förra året.

Frågan om elbilsbränder på fartyg stiger i aktualitet i takt med att alltfler bilägare väljer fordon som drivs på el. Även finska YLE har rapporterat om riskerna. Då uppgav både Viking Line och Ålandstrafiken att de tillåter elbilar så länge det inte finns risk att batteriet skadats.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

14 thoughts on “Elbilar förbjuds på färjesträcka: ”Risk för explosion”

  1. Pettersson:
    Ledsen men numera läser jag inte dagligen dina nyheter….
    Det jag kan tillföra ämnet är att TT-linjen mellan Trelleborg-Tyskland är som kärringen i ån.
    Dessa skall erbjuda laddning ombord på överresorna åt “radiobilarna”….
    Tur Stenbock inte längre behöver nyttja den resvägen !!

  2. Det ska bli intressant att läsa alla kappvändare dagen efter en katastrofal färjebrand eller batteribrand i ett känsligt storgarage.

    15
  3. Det blir väl med elbilar som det blev med cd-skivorna. Till en börjar verkar de bättre, producenterna gör allt för att sälja in dem, vi som använder tycker inte att det är så perfekt som det sägs och efter ett par decennier är vi tillbaka till den gamla igen.
    Tyvärr lägger sig politikerna i den här gången så risken är att vi blir sittande med våra cd-skivor.

    13
  4. Helt otroligt att inte alla färjerederier fattat detta. Samma sak i stora parkeringshus och underjordiska garage. Förbjud skiten. Folk borde protestera mot denna potentiella livsfara

    36
  5. Egentligen ingen nyhet att dessa typer av batterier kan orsaka brand men farliga utsläpp som följd, det räcker i princip men några små laddade batterier larvigt slängda i en låda för att ställa till brand. Tänk tanken när ett antal elbilar börja brinna i ett parkeringsgarage då gäller det att slå nytt rekord på 100 meters löpning. Det blir intressant att följa när detta sker och den s.k klimatomställningen får skulden…….!

    36
  6. Elbilar är bara ett jävla elände från början till slut.
    Dom driver upp redan mycket ansträngd elkris.
    Att återvinna eländet har mycket stor miljöpåverkan.
    Men nu bedrog snålheten visheten iallafall och alla bidrags människor
    som rusade och köpte elbilar får nu bita i det sura äpplet.
    Dessutom kommer du inte så långt när det är kallt, och då tvingas dom
    till dyra snabbladdningar.
    Hört att dom företag som bärgar bilar tjänar stora pengar på urladdade elbilar som står och dräller efter vägarna.
    Dessutom får vi inte glömma att elbilarna behöver också samma vägunderhåll som vanliga bilar och lastbilar bussar……
    Men dom betalar bara en struntsumma i skatt.
    Höj skatten till samma som för alla andra fordon som kör på vägarna
    och det är omedelbart.
    Nu när vi är av med Miljöpartiet kan vi sluta fjäska för elbilsägare.
    Ser gärna en extra skatt på elen hemma hos elbilsägare, för dom driver
    upp elpriset för människor som behöver ha varmt i husen till rimliga kostnader.

    46
  7. Elbilar kan väl vara ok att ha på en båt, givet att de kör med förlängningssladd och inte brandfarligt batteri. Det rullade ju trådbussar i Stockholm förr, de fungerade bra så länge de inte avvek från rutten…

    18
    2
  8. Att de nya “batterityperna” är farliga (instabila) är ingen nyhet. Men det förutsätts av klimatreligionen att allmänheten är beredd att dö för den “goda saken”.

    Sett till riskerna, eller konsekvenserna av en batteribrand, bör det noga regleras, så att elbilar inte får tas inomhus, varje fordon skall ha samma avstånd till andra fordon som gäller för t ex en husvagn/husbil (gasbehållare) oavsett om parkering sker utomhus eller i parkeringsgarage. Motsvarande måste gälla för brinnande s k bränsleceller resp vätgasbehållare.

    T ex några månader före jul brann en elbil i ett parkeringsgarage. Ett större antal andra fordon brandskadades. Men värst är att byggnaden i stort sett måste få ersatta bärande väggar, golv resp tak, då betongen underminerades av den extrema hettan under lång tid. Vad gäller fartyg, så blir hettan så hög att batteriet smälter stålet i fartyget. Till skillnad mor hos kärnreaktorer, så fungerar en batteribrand på sätt som är identiskt med en “härdsmälta”.

    39
    1
  9. “Då uppgav både Viking Line och Ålandstrafiken att de tillåter elbilar så länge det inte finns risk att batteriet skadats.”

    Hur ska de veta om batteriet skadats innan en eventuell brand uppstår?

    71
  10. Hmmm…. Bergen – Kirkenäs eller Kirkenes ?
    Hittar INTE något Kirkenäs (med Ä)

    Mellan Bergen på Vestlandet och Kirkenes (med E) i Finnmark går det inte några vanliga färjor. Snarare enbart Hurtigrutens kryssningsfartyg.

    Nästan ALLA transporter till norra Norge går via Sverige för att det både är enklare , snabbare och billigare. Den som en gång åkt E6, den enda vägen genom Norge förstår.

    Uppenbarligen har det blivit ett fel någonstans hos DI eller annorstädes.

    8
    34
    • Havila Kystruten verkar vara ett relativt nytt företag som seglar på den traditionella “Hurtigruten” – linjen längs Norges kust mot Atlanten

      Det andra företaget säger sig dock vara “originalet”

      9
      12

Kommentera