Elbilar håller inte vad reklamen lovar

ELBILAR. Tester visar att räckvidden hos elbilar kan minska drastiskt vid svensk vinterkyla och skilja sig rejält från vad reklamen lovar. Problematiskt menar konsumentorganisationen M Sweden som anser att marknadsföringen behöver förtydligas.

Pettersson spar el och kör diesel när jag inte är insnöad som kan hända någon gång om året.

Konsumentorganisationen M Sweden, tidigare Motormännen, och norska motorförbundet NAF har under året testat hur långt elbilarna kan gå under skandinavisk vinter.

Och resultatet hos flera bilmodeller är en räckviddsförlust på över 25 procent. Då var bilarna redan uppvärmda vid start, vilket betyder att tappet kan vara ännu större om batteriet är kallt. Samtidigt skiljer resultatet sig kraftigt åt mellan olika bilmärken och modeller, från 14 till 26 procent.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

10 thoughts on “Elbilar håller inte vad reklamen lovar

  1. De flesta vet inte att när fabriken ska redovisa körsträcka på elbilar så kör de på en perfekt bana i perfekt temperatur i lägre hastighet !

    De laddar batterierna till 100% (över 80% sliter på litium batterier) och sedan kör de med konstant hastighet tills batterierna kommer till 0% ( under 20% sliter också extra) och då har de en ”bevisad” räckvidd !

    Kör man normalt mellan 80-20% så kan sträckan bli 2/3 delar av sträckan . .

    En bekant skulle köra sin nya lilla el-BMW från Stockholm till Gävle i September förra året , han fick stanna 2 ggr för att ladda , resan tog totalt ca 5 timmar 🙄 😩

  2. Batteribilsägarna får väl göra som vi dieselbilsägare förr fick göra när det blev kallt , ta in batteriet över natten .
    Hälsningar Sjöström

  3. Inte förvånad, möjligen att miljömupparna är mer korkade än jag insett hittills. Kort räckvidd och vare sig infrastruktur eller effekt i ledningarna. Dags att spara in på gröna partier, om vi sparar duktigt kan nog samhällsproblem i form av mp och c klara sig på 3% i nästa val.

    28
  4. ”Riksförbundet M Sverige, eller M Sverige, tidigare Motormännens Riksförbund (förkortat M) är Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Organisationen grundades den 26 februari 1922 som ”Sveriges förenade motormän” och med nytt namn från och med den 13 maj 2019 efter att ha hetat Motormännens Riksförbund sedan 1924.” (Wikipedia)

    De är väl inte ”människor” heller utan kanske ”henniskor”. Jag hatar PK.

    23
    1
  5. Ja och det gör absolut ingenting, är man så dum så man inte begriper problemen elbilarna så rätt åt er stolpskott.
    Dumsnålheten kan bli dyr ibland, och det ha elbilsägare fått börja känna av äntligen.
    Vänta till batterierna fått några år på nacken, det är ju inte så att dom blir bättre med åren.
    Men det går ju byta dom till en kostnad av halva bilens nypris.
    Rätt åt er som driver upp elpriset att ni får betala.

    32
    1
  6. Att batterier förlorar effekt i kyla vet alla utom möjligen miljömupparna men de kör väl bensin eller diesel bilar

    31
    • Vet inte vart Miljömupparna behöver åka nuförtiden. Både Beckomberga och Långbro är stängda. Och på Sveavägen 68 är det väl redan fullt .

      28
      • Men det går väl att öppna nya så att Propeller Per och Märta får den vård som
        dom så väl behöver?

Kommentera