SJ går som tåget

KORRUPTION. SJ går som tåget, i varje fall vad det gäller chefens privatekonomi.

Monica Lingegård, SJ, pressbild

Av bolagets årsredovisning, som presenterades i våras, framgår att Monica Lingegård – som tillträdde som vd och koncernchef för SJ i augusti 2020 – fick totalt drygt 7,5 miljoner kronor i lön, pensionsavsättningar och andra förmåner, bara under 2021. Grundlönen var drygt 477 000 kronor i månaden.

Vi har alltid våra kunder i fokus säger Lingegård, det är från dem vi får våra inkomster säger hon i bolagets årsredovisning.

-Pettersson konstaterar att förra julen ställdes 30 tåg om dagen in, vi får se hur det blir i år.

SJ är inte ensam ansvariga. Trafikverket har ett stort ansvar liksom andra bolag och naturligtvis dom som skapat ett system med mängder av högavlönade ansvarslösa chefer överallt.

Trafikverket ansvarar för den långsiktiga planeringen av infrastruktur för vägtrafik, järnvägstrafik, sjöfart och luftfart samt för byggande och drift av statliga vägar och järnvägar. 

Liksom för SJ är infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) ansvarig sedan 18 oktober 2022. Innan dess har det varit S-ministrar sedan 2014.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

10 thoughts on “SJ går som tåget

  1. Ja, när det gäller för höga löner. Postens chef tjänar 842 tusen/ mån. Det blir över 10 milj/ år

    17
  2. Fy fan vad arg jag blir..
    Vet kärringen vad ett tåg är..Tror inte det !
    Sen finns det några tåg som håller tidtabellen?..frågan går till kärringen.

    34
    1
  3. När fan ska svensken sluta knyta näven i byxfickan? Det får fan vara slut på statsanställdas profithunger… blir så förbannad. Vem fan har rätt till en sådan lön betald av våra skattekronor?

    48
    1
  4. ”SJ är inte ensam ansvariga. Trafikverket har ett stort ansvar liksom andra bolag”.
    Jag vill nog påstå att ytterst ansvariga för allt detta är regerings och riksdagspolitiker som har tillåtit att det har blivit så här. Det gåt inte att dela upp ett ansvar, då blir det lätt att de olika aktörerna skyller på varandra. Någon måste ha ett övergripande ansvar. Sen må denne delegera, men är ändå ytterst ansvarig.
    Sen kan man ju undra hur Monica Lingegård får sina dagar att gå och vad hon överhuvudtaget gör för att förtjäna sin lön. Hon springer säkert på en massa möten. Men möten får inte tåg att gå eller lokförare att trivas på jobbet. Behövs mer en bara ett möte!

    55
    1
    • Hur smart är det att ändra i datasystemen alldeles innan årets största trafikhelg. Dem binder ris åt sin egen rygg.

      26
  5. När det gäller SJ och Trafikverket så kan man säga att 80% av förseningar beror på Trafikverket. 20% beror på SJ. Fram till 1988 hade SJ allt som har med järnvägen att göra. Idag är SJ en operatör bland många andra som betalar för att trafikera spåren. SJ har sina tåg med åkande personal samt administration. Inget mer. Chefen har som på de flesta statliga bolag och myndigheter en lön som ingen kan göra rätt för. Även SJ kan bli bättre men som sagt – den största delen ligger på Trafikverket. Slår vad om att det blir tågkaos i helgen igen när dom lanserar sitt nya system….

    52

Kommentera