Kostnaderna skenar för Kommunalförbundets nya ambulansflygbolag

INKOMPETENS. I februari inledde Kommunalförbundet svenskt ambulansflyg (KSA) sin verksamhet. Efter ungefär ett år dras de med ett underskott på 59 miljoner kronor, samtidigt som flera regioner larmar om ökade kostnader, skriver Dagens Nyheter.

Svenskt Ambulansflyg Foto: Pilatus

I regionerna Norrbotten och Västerbotten har kostnaderna fördubblats.

Det är dramatiska och besvärande kostnadsökningar. Vi funderar på hur effektivisering kan ske inom KSA, säger Jan Öström, ekonomidirektör i Region Norrbotten.

Bland annat pekas på att KSA, till skillnad från tidigare privata aktörer, tar betalt för väntetid. Därtill kan personal i transplantationsteam inte flyga med deras plan av arbetsmiljöskäl – de saknar både vilstolar och toaletter.

KSA bildades 2016 av landets 21 regioner med syfte att samordna och kostnadseffektivisera ambulansflyget.

-Pettersson började skriva om den som jag trodde då blivande katastrofen med ambulansflyget år 2016. Jag trodde helt enkelt inte några politiker skulle klara av att driva ett flygbolag och göra det bättre och billigare än ett erfaret privat bolag som opererar i flera länder och har tillgång till olika flygplanstyper och helikoptrar för olika uppdrag. Kommunerna/Regionernas ambulansflyg, KSA, såldes in som ett billigare alternativ men nu har det i stället blivit nästan dubbelt så dyrt, mycket dyrare än det privata alternativet och jag tror att de politiker som tog beslutet arbetar kvar.

***

TIDIGARE 2022-05-08 Ambulansflyget i akut brist på pengar

EKONOMI & SJUKVÅRD. I sex år varnade vi och andra för att politiker och tjänstemän inte kan ordna köerna i vården inte klarar av att driva flygbolag. Flera privata bolag placerade över norden med olika plan och helikoptrar för olika ändamål och avstånd är garanterat bättre och billigare än sex jetplan med politiker som chefer. Nu skriver Dagens Nyheter att regionernas gemensamma flygbolag Svenskt Ambulansflyg är i akut ekonomisk kris med stor risk för att pengarna är slut redan i slutet av maj, enligt förbundsledningen. Nu förs en kamp mot klockan för att flygbolaget snabbt ska kunna ta kortfristiga lån.– Lånen är för att kunna hantera intäktsbortfallet, säger förbundsdirektör Anders Sylvan.

För andra året får styrelsen allvarlig revisionskritik.

En rad händelser där svårt sjuka patienter utsatts för risker och förseningar i samband med trafikstarten har skett.

Ekonomin i det regionägda flygbolaget är skakig. Vid ett extrainsatt möte med förbundsfullmäktige i februari pekade förbundsdirektör Anders Sylvan på att resultatet 2021 skulle bli ett överskott på 9,5 miljoner. I stället blev det ett minusresultat på 4,4 miljoner kronor, enligt årsredovisningen som var klar den 19 april. Revisorerna riktar allvarlig kritik mot styrelsen för bristande ekonomistyrning och intern kontroll. De pekar på att dokumentation och protokollföring är bristfällig och de ser med oro på förbundets pågående rättsprocesser i förvaltningsdomstolarna, enligt mötesprotokoll.

***

TIDIGARE 2021-10-08. ”Svenskt ambulansflyg är på väg mot allvarlig kris”

EKONOMI & SJUKVÅRD. Företaget Babcock Scandinavian Air Ambulance har skött Sveriges ambulansflyg i 20 år men nu ska staten ta över verksamheten. Företagets vd Marius Hansen skriver dock att övergången sker på ett sätt som riskerar liv, på SvD:s debattsida bakom betalvägg.

När Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg (KSA) tar över verksamheten i november menar Hansen att de inte har en realistisk budget, flygtillstånd, anställningsavtal för personalen eller driftklar koordineringscentral.

Han tror att konsekvensen av detta kan bli att Sverige kommer stå utan flygambulans senare i höst.

”Svensk luftburen ambulanssjukvård är på väg in i en allvarlig kris”, avslutar Hansen.

-Pettersson säger som tidigare. Jag tror att detta kan sluta med katastrof. Politiker och tjänstemän i regioner och landsting kan inte ordna köerna i vården och jag tror inte de är lämpliga att driva flygbolag.

***

TIDIGARE 2021-04-03. Tolv miljoner extra till ambulansflyg

EKONOMI & SJUKVÅRD. Regeringspartierna, Centerpartiet och Liberalerna är överens om att förlänga det statliga stödet till ambulansflyget, enligt ett pressmeddelande från regeringen.

Satsningen på ytterligare tolv miljoner kronor görs för att säkerställa att sjukvården har tillräcklig tillgång till ambulansflyg dygnet runt under pandemin.

Under coronakrisen har efterfrågan på ambulansflyg minskat och stöd är på totalt 62 miljoner kronor. Tillskottet på tolv miljoner ska gå till att förlänga stödet till den 15 augusti.

-Pettersson säger att detta är småpengar men hur blir det när kommunpolitiker ska leka flygbolag?

Ett eller flera privata bolag placerade över norden med olika plan och helikoptrar för olika ändamål och avstånd skulle vara billigare och bättre än sex jetplan med kommunpolitiker som chefer.

***

TIDIGARE 2021-02-23. Sex nya ambulansflyg verkar som väntat bli dyrt för skattebetalarna

EKONOMI & SJUKVÅRD. I september 2019 skrev bloggen att inköpen av sex ambulansplan som kommunförbundet gjort riskerade att bli dyrt för skattebetalarna, se nedan. Nu skriver Aftonbladet att Regionernas satsning på ambulansflyg beskrivs som ett dyrbart fiasko, innan det ens startat. Det är ökade kostnader och hur det har betalats miljonbelopp med skattemedel efter en hangar-tvist med SAS. – Det gör mig rejält frustrerad och förbannad, säger Ola Karlsson, ordförande i Svenskt ambulansflyg. Patientsäkerheten ifrågasätts dessutom.

-Pettersson säger som jag sa 2019. Politiker och tjänstemän i regioner och landsting kan inte ordna köerna i vården och jag tror inte de är lämpliga att driva flygbolag. Med tanke på att politikerna tror de kan spara knappt 3 procent 15-20 miljoner av 700 miljoner som är obetydligt så känns riskerna betydligt större än chansen till vinst.

Här har vi ett typ-exempel på Dunning–Kruger-effekten som innebär att den som är inkompetent också är oförmögen att förstå att denne är inkompetent. Detta får till följd att inkompetenta överskattar sin kompetens i högre grad än kompetenta. Samtidigt tenderar personer med hög kompetens att underskatta sin relativt höga kompetens gentemot andra, vilket leder till antagandet att det som är lätt för den kompetente också är lätt för andra.

TIDIGARE 2019-09-12. Sex nya nationella ambulansflyg har beställts, det kan bli dyrt för skattebetalarna

EKONOMI & SJUKVÅRD. Sex jetplan har beställts som ska användas som nationella ambulansflyg i Sverige. Planen kommer att kosta drygt 700 miljoner kronor.

Pilatus Aircraft Ltd i Schweiz ska leverera ambulansplanen.

Frågan om fler ambulansflyg har varit föremål för utredning minst 59 gånger och den senaste upphandlingen – som dragit ut på tiden – är nu klar.

Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg har beställt flygen från schweiziska Pilatus och de kommer att levereras 2021. Planen kommer att utgå från Umeå, Stockholm och Göteborg men de kommer att ha en gemensam ledningscentral.

TT/OMNI

-Pettersson tror att detta kan sluta med katastrof. Politiker och tjänstemän i regioner och landsting kan inte ordna köerna i vården och jag tror inte de är lämpliga att driva flygbolag.

Med tanke på att politikerna tror de kan spara knappt 3 procent 15-20 miljoner av 700 miljoner som är obetydligt så känns riskerna betydligt större än chansen till vinst.

Om man upphandlar tjänsten får man bättre kontroll på kostnader, men om man köper flygplan krävs en enormt stor teknisk organisation och kostnaderna kan skena iväg om man inte har specifik kompetensen.

Bättre att hyra in transporter av ett privat bolag och betala för transport än att låsa upp sig i dyra plan, personal, underhåll, lokaler med mera även om politikerna får leka flygbolagsdirektör. Bara jetplan är också tveksamt, de är bra på långa sträckor, men mindre bra på korta och medellånga. Kanske bättre att blanda, propeller och jetplan.

Det märkliga är att jag inte har hört om några klagomål på befintligt ambulansflyg. I Sverige finns det två typer av ambulansflyg med flygplan med fast vinge plus helikoptrar. Landstingen upphandlar flygplan från privata aktörer för normala ambulansflygtransporter, varav Scandinavian Air Ambulance är den största i Sverige. Sedan 2008 finns också den statliga beredskapsorganisationen Svenska nationella ambulansflyget (SNAM), som har ett avtal med SAS att stå i beredskap med ett flygplan av modell Boeing 737-800. Flygplanet ska på sex timmar från beslut vara ombyggt från ett vanligt passagerarflygplan till ett ambulansflygplan, som är utrustat för intensivvårdsavdelning och kunna ta tolv liggande och 20 sittande patienter. Försvaret har också beredskap  för sjuktransporter för soldater som sårats utomlands.

Scandinavian Air Ambulance som opererar i Sverige, Finland och Norge har två flygplanstyper och helikoptrar och har lång erfarenhet och borde vara bättre och billigare än landstingsdirektörernas flygbolag.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

6 thoughts on “Kostnaderna skenar för Kommunalförbundets nya ambulansflygbolag

  1. Det var väntat. Nu ska politikerna igång med effektiviseringar, så piloterna får nog sparken, administrationen får givetvis vara kvar och expanderas för att hitta möjliga besparingar.

    10
  2. Är miljömuppar och kommunister inblandade, så kan det bara gå fel. Har de satsat på elflygplan?

    13
  3. Vad kostar de bofasta kulturberikarna per ÅR? Är det 100.000 miljoner som brukar nämnas? Någon som vet? Det är väl helt enkelt en prioriteringsfråga?

    15

Kommentera