Missriktad klimat­kritik mot budgeten

KLIMATPOLITIK. Inget tyder på att ett behållande av elbils­subventionerna och reduktions­plikten skulle vara bra för klimatet”. Det skriver John Hassler, professor i national­ekonomi med inriktning på klimatekonomi, på Svenska Dagbladet.

Bild: SvD Twitter

Den nya regeringens åtgärder på klimat­området har kritiserats häftigt. Klimatet sägs vara budgetens stora förlorare. Kritiken har särskilt riktats mot borttagna subventioner av elbilar i det så kallade bonus malus-systemet och att reduktionsplikten, den tvångs­mässiga inblandningen av biobränsle i bensin och diesel, sänks till EU-nivån från år 2024.

Inget tyder på att ett behållande av elbils­subventionerna och reduktions­plikten skulle vara bra för klimatet.

Enligt nuvarande EU-regler får den genomsnittliga utsläpps­intensiteten från nya bilar beräknad var för sig för varje bilmärke inte överstiga 95 gram koldioxid per kilometer. Utsläpps­taket sänks över tid och når noll år 2035. Lite förenklat innebär dessa regler att andelen elbilar av alla bilar som säljs inom EU är bestämd av EU:s regler och når 100 procent år 2035. Fler sålda elbilar i Sverige leder därmed till färre sålda i andra länder. De svenska subventionerna ökar antalet elbilar i Sverige men inte i unionen som helhet. Subventionerna gör det något enklare för bilfabrikanterna att hålla sig under utsläpps­taket. De fungerar därför som ett finansiellt stöd från svenska skatte­betalare till bilfabrikanterna, ett stöd som knappast behövs.

Den svenska reduktions­plikten är mycket dyr, kostnaden är i storleks­ordningen 25 miljarder per år. Samtidigt är det tveksamt om den överhuvudtaget har någon effekt på klimatet. Runt 90 procent av råvaran till det viktigaste biobränslet, HVO, importeras. Det importerade biobränslet skulle om det inte användes i Sverige i stället minska utsläppen i omvärlden. Det är bra för klimatet att hållbart biobränsle produceras, men det är inte efterfrågan som saknas. Tvärtom är denna hög och förväntas öka kraftigt. Svenska producenter av biobränsle borde kunna vara konkurrens­kraftiga på den globala marknaden utan reduktions­plikten. Om inte får man fundera på vad det är som gör att de inte klarar att konkurrera utan den konstgjorda andning som den svenska reduktions­plikten utgör.

Hela artikeln på SvD…

-Pettersson säger att den nya regeringen får inte en millimeter gratis. De vänsterblivna journalisterna har helt plötsligt börjat göra sitt jobb och granska makten, tyvärr gör dom det felaktigt…

Sveriges utsläpp

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

7 thoughts on “Missriktad klimat­kritik mot budgeten

  1. Undrar om regeringen har räknat på hur mycket pengar dom förlorar på varje procentenhet bankräntan höjs? Banken tjänar och staten förlorar.

  2. Stoppa alla bidrag. Bygg inga bostäder med bidrag där hyran blir så hög att de boende måste ha bidrag. Går det inte att bygga är skatten för hög. Många bostäder bli lediga när bidragstagare reser hem.

    26
  3. Det är allt för mycket felkopplingar i en MP hjärna för att vi ska förstå dem och att de ska begripa vad som är möjligt.
    Orkar ni lyssna på toklund ett par meningar så förstår ni.

    43
    2
  4. ”Klimatekonomi”?

    Här har vi pudels kärna. Hade dock inte väntat mig att de skulle vara så öppna om omfördelningspolitiken från de folk som skapat välfärden till de folk som inte förmår att skapa välfärd för dem själva då alla med initiativ låter sig försörjas av andrs.

    27
    • På vilket sätt är klimatet en kris för Sverige? Nej, jag vet. Det finns inget svar. Det är bara påhitt ifrån klimattalibanerna.

      32
      • Har man råd köpa ny dyr bil då ska inte ha bidrag. Är man miljöpartist har man överhög lön även med hål i huvudet tack vare alla naivkorkade o bidragsparasiter som röstat på dem….nyval för en riktig blågul regering o ut med med de rövbruna exkrementpartierna som styr oss mot fattigdom o avgrund

        19
      • Elbilssubventionen är en subvention till tillverkaren liksom den till elcyklarna i synnerhet när det uppstår brist.

Kommentera