17 thoughts on “Förvara inte batteri-fordon inomhus

  1. Den dyraste elbilsbranden hittills var för några månader sedan när en elbil tog eld ombord på ett biltransportfartyg på Atlanten. Ombord fanns ca 4000 bilar, Porsche och AUDI, varav ca 1000 elbilar. Elbilsbranden sänkte fartyget, som nu ligger på havets botten. Alla ombord hann turligt nog rädda sig.

    13
      • Branden började i fartygets last (bland bilarna) och inte i något maskinrum eller i något bränsleutrymme.
        Med till visshet gränsande sannolikhet började branden i någon av elbilarna eftersom manskapet, trots god tillgång på släckutrustning, inte lyckades släcka den. Litiumbränder (litiumjon-batterier i elbilarna) är mycket svårsläckta.

      • Återigen, gissar du eller har du sett någon utredning/artikel så länka till den.

        Från Wikipedia:

        Azorernas hamnkapten berättade för Reuters att litiumjonbatterier i elbilar antändes och branden kunde endast släckas med specialutrustning. I motsats till spekulationer i media är det okänt om en elbil orsakade branden.

        https://en.m.wikipedia.org/wiki/Felicity_Ace

        Jag har inte en aning men vet att det brann bilar och fartyg långt innan det fanns elbilar.

        1
        1
    • Håkan D:
      Potentiella köpare av dessa 4.000 “Brandbilar” kan ju därmed tacka sin lyckliga stjärna…att skeppet sjönk !
      Hur många av deras köparna som hade kremerats under färden med sina “miljövänliga fordon”,får vi aldrig veta.
      För hugande nya spekulanter står det 1000-tals sådana 4-hjuliga El-leksaker parkerade i naturen,utanför deras fabrik i Grünheide.( öster om Berlin). Numera lär dessa vara dyrare drifts-messigt,än riktiga fordon.

    • Håkan.

      Att fartyget sjönk beror nog på allt vatten man begöt fartyget med och inga pumpar fubngerade.
      Typ lika Deepwater Horizon där de gjorde likadant enlig mig, istället för att försöka täta läckan under vattnet som tog månader att få bukt med(sjönk).
      Bättre att den brunnit hela tiden istället för att oljan förorenade stränder och annat.

      Mina 2 öre.

  2. Hur ställer sig försäkringsbolag till förvaring av elbilar i garage?
    Hur kan det vara tillåtet att transportera dessa på färjor?
    Hur kan det vara tillåtet att placera dylika bomber i P-hus?
    Det finns många frågor att reda ut, men de får vänta till efter en lämplig katastrof, som ”ingen såg komma”!

    34
  3. Handlingsförlamad person i videon, som rusar runt istället för att släpa ut skiten direkt genom glasdörren innan det eskalerar helt.

    31
    • Hettan från en dylik brand är mellan 700-och 1000 grader. Järn smälter. Dessutom kan de inte släckas.
      Hade det inte rört sig om s k “Grön Hållbarhet”, så hade innehavet resp förvaringen av dylika bomber varit strikt reglerade bl a vad gäller avstånd till andra fordon, hur de skall laddas, hur de skall kunna släckas etc!

      38
      1
      • Jo brandförsvaret har strikta regler för hur de ska agera vid brand av elbil.
        Även en släkt brand kan återuppstå lång tid efter den är släkt.
        En brunnen elbil ska förvaras på säkert ställe i två veckor efter att den har brunnit eller helst helt sänkas ned i vatten.
        För de gröna kahmererna spela verkligheten ingen roll när det finns en drömvärld som är bättre.

        25
  4. Ja se då vad en Tesla kan göra ? Det är faktiskt konstigt att brandförsvaret inte har åsikter om dessa batterier

    41
    • Den Räddningschef som skulle våga sig på att reglera bruk av dylika BOMBER, skulle vara skild från sin tjänst dagen efter.
      “Grön Hållbarhet” tillåts döda hur många som helst och skövla hela jordklotet om så behövs.

      43
      1

Kommentera