Pilotstrejken provocerar andra anställda på SAS

EKONOMI. Samtidigt som förhandlingarna mellan SAS och pilotfacken står stilla tar andra fackförbund i flygbolaget till orda. SAS Akademiker och SAS Ledarklubb beskriver strejken som ”provocerande” och uppmanar de strejkande piloterna att i stället stötta SAS Forward – företagets krisplan, skriver SVT med flera.

Förhandlingarna mellan flygbolaget och pilotfacken har pågått i flera veckor. Konflikten handlar om lön och arbetsvillkor sedan piloternas avtal löpte ut den 1 april. Därefter har parterna inte lyckats komma överens om ett nytt avtal – vilket lett till att hundratals SAS-piloter gick ut i strejk i måndags.

”Det är anmärkningsvärt att en personalgrupp sätter sina egna men också alla andras jobb på spel genom att i detta ansträngda läge gå ut i strejk”, skriver företrädare för SAS Akademiker och SAS Ledarklubb i ett uttalande .

Bilden har fått vara väldigt onyanserad. Det är ensidiga uttalanden om förhållandena på SAS och man missar kärnfrågan, som ju är att SAS Forward är den plan som tagits fram för att SAS över huvud taget ska överleva, säger Katarina Johansson ordförande för SAS Akademiker.

Sedan coronarestriktionerna satte stopp för flygresorna under pandemin har SAS minskat personalstyrkan. Enligt Katarina Johansson och den fackliga representanten för SAS Ledarklubb, Anders Westman, har många administrativa avdelningar i företaget ett nästintill halverat antal kollegor jämfört med innan pandemin – trots att arbetsbördan är oförändrad.

Samtidigt har pilotfacken som krav att de 450 piloter som miste sina jobb under pandemin ska återanställas.

– Så länge vi inte levererar för SAS Forward så finns det inget utrymme för återanställning för någon, säger hon.

Fackföreningarnas medlemmar har 25 till 30 semesterdagar per år, jämfört med en pilots 50 semesterdagar. Medlemmarna har också nio månades återanställningsrätt medan pilotgruppen har fem år.

”Piloternas åsikt, att det är de som upprepade gånger räddat företaget, är därför djupt provocerande för många av våra medlemmar, då det rör sig om en medarbetargrupp som på många sätt ser ut att ha långt bättre villkor än andra kollegor i företaget”, skriver de i pressmeddelandet.

När flygplanen står på marken tjänar företaget inga pengar till löner.

Enligt de fackliga företrädarna har deras medlemmar varit med och bidragit till företagets överlevnad genom att acceptera en sämre löneutveckling och försämrade villkor.

– Vissa har ställt frågan ”är det inte bättre om ni också strejkar för bättre villkor” men så länge det inte finns pengar så går det inte att få bättre villkor. Lyckas vi däremot med SAS Forward så får vi återigen ett starkt företag, säger Katarina Johansson.

– Det har nu väldigt ensidigt handlat om piloterna som utgör 900 personer av 10 000 arbetstillfällen. De facto är att om SAS går i konkurs så är det tiotusen arbetstillfällen som försvinner. Det är oerhört många människor som blir påverkade.

-Pettersson säger att piloterna på SAS har strejkat sex gånger på tolv år. Om det är så dåligt på SAS, varför byter dom inte arbetsgivare eller bransch?

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

10 thoughts on “Pilotstrejken provocerar andra anställda på SAS

  1. Apropå lite whataboutism så har jag den senaste veckan handlat jordgubbar i sk grönsaksstånd. Två inköp av svenska ungdomar som lagenligt förde in utgiften i kassaregister och lämnade över kvitto.
    Nio andra inköp av invandrare som inte av någon registrerade köpet i kassaregister eller lämnade över kvitto.
    Jag misstänker att släktingar som är bär- och grönsaksåterförsäljare lägger undan svinn till svart försäljning av de sk grönsaksstånden runt om i landet. Svinnet kan säkert användas som avdrag i redovisningen.
    Swisch är en direktsignal att det handlar om ekonomiska brott, i varje fall när det gäller den här typen av affärer.

    Det här fusket har jag betraktat i många år. Redan på alliansens tid anmälde jag fusket till finansministern och även s-märkta finansministrar. De vet om fusket.

    Ställer du frågan om varför de inte erbjuder kvitto så är svaret ”den är trasig idag”. Skrapar du lite mer på ytan och frågar så kommer snart hot om våld och telefonsamtal som ska kalla dit släkten.

    Ett annat svekfullt svar är att ”ja men det är ju så roligt med torghandel och stå och prata och pruta lite” sedan spricker invandrarens mun ut i ett brett leende. Invandrare vet att svenskar gillar torghandeln och att de inte frågar efter kvitto, det är för fuskets skull som invandrare gillar torghandel. En miljardindustri!

    Ställ dig själv och titta på invandrarens torgaffärer. Ser du kassaregister, kvitton tillsammans med växelpengar, åker pengarna rakt ned i fickan osv.
    Hur beter sig kunderna mot invandrarna?
    Är gamla extra snälla och ler fint och orasistiskt mot invandraren, är det invandrarkramare, batikhäxor eller aktivister?

    7
    1
  2. Ja Pettersson , att byta arbetsgivare är just vad SAS vill , de piloter som sagts upp vill man nämligen anställa inte hos SAS utan i i bemanningsföretag , Och du får tycka vad du vill men bemanningsföretag är ett otyg och skulle varit förbjudet,Ett företag skall kunna erbjuda arbetarna anställning inom företaget.

    1
    2
  3. dom kommer att bli av med jobbet SAS har pengar. maggan försnillade stålarna under cov19 epidemin . bara dessa turerna med kaos på Arlanda gör saken absolut inte bättre..sas gör antagligen konkurs ch det är något Miljöpartiet planerat flygskam gäller ju bara i Sverige ?

    8
    4
  4. ”Pettersson säger att piloterna på SAS har strejkat sex gånger på tolv år. Om det är så dåligt på SAS, varför byter dom inte arbetsgivare eller bransch?”

    Den nakna sanningen är att de hittar inte lika exklusiva anställningsvillkor hos de arbetsgivare som står till buds. De nationella eller flaggbärade flygbolagen är under hård konkurrens av lågprisbolagen som inte heller de har det fett. Lågprisbolagen har yngre och lägre betald personal. I vissa fall är det snudd på slaveri. Jag har hört att Ryan Air betalar personalen från ”block” till ”block”, det vill säga den tid som ramppersonal avlägsnar bromsklossarna till dess att ramppersonal sätter bromsklossar på plats igen.

    Det är nog större efterfrågan på busschaufförer än på piloter i dag.

    23
    1
  5. På den svenska arbetsmarknaden gäller lagar avtal o regleringar. Likaså föreningsfrihet och strejkrätt under gällande avtal

    10
    3
    • Även fackordförande bör ha omdöme internt och externt innan man går ut i strejk.

      14
      1
    • Om du kollar det sammanlagda resultatet sedan SAS startade 1946 så kommer du nog fram till att bolaget kostat mer än det smakat för Wallenberg och andra ägare.

      SAS har 20 miljarder i skulder och Wallenberg ska ha beröm för att dom år efter år varit seriösa ägare och inte sålt sin lilla andel på 3,42 procent.

      25
      6
      • Så länge som Svenska och Danska staten är största ägarna i SAS så betalar ländernas medborgare.
        Det finns en andledning till att
        Knut och Alice Wallenbers stiftelse, blackrock och vanguard är ägare i SAS.
        Follow the MONEY.

        13
        2

Kommentera