Pilotfacket är redo att låta SAS gå i konkurs

ARBETSMARKNAD. Piloterna är ”tveklöst” villiga att låta SAS gå i konkurs om de inte får igenom sina krav. Det säger Roger Klokset, som är fackordförande för Norske SAS-flygeres forening och viceordförande i SAS Pilot Group, till VG.

Om bolaget inte klarar att förhålla sig till den skandinaviska modellen anser vi att det är en aktör som inte har rätt att överleva, säger Klokset till tidningen.

SAS svarar i ett mejl till tidningen att medarbetare i Skandinavien även fortsättningsvis kommer att ha skandinaviska villkor.

Piloterna har varslat om strejk från och med natten mot lördag om ingen uppgörelse nås. Tidigare under kvällen uppgav parterna att de inlett samtal utan medlarnas inblandning.

-Pettersson säger att det är inte den skandinaviska modellen att strejka bolag i konkurs. Jag kan inte några detaljer men tror att pilotfacket lever kvar i tiden när flyget var reglerat och piloter stod närmare gud än verkligen.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

12 thoughts on “Pilotfacket är redo att låta SAS gå i konkurs

  1. det är ju så ayt företag som driver sin verksamhet i Sverige . ocks betalar svenska skatter och dessa skatter är dom högsta i hela EU
    varaenda människan begriper att Sverige är ut konkurerad ..

    lyssna på våra politiker vem är det dom ett eko skriker höj skatten??
    den regeringen vi har i dag är en döds stöt för svensk industri och företagande det är ingen som förstår vad flyg skam är eller vilka parrametrar som kärnkraften stängdes av detta är bara början på en lång depression.. den skenade inflation har börjat

  2. Företaget (SAS) är konkursmässigt. Av vilken anledning skal lman driva det vidare? Nostalgiska skäl?
    Danskarna verkade sugna på att göra en bra affär – samma som när de lurade skjortan av svenskarna vid Postnord-affären.

  3. Fackföreningar har aldrig någonsin brytt sig om några andra än sig själva!
    Dom är skrupelfria samhällsparasiter utan något som helst existensberättigande!
    Och precis som maffian så tilltvingar dom sig under hot och trakasserier medlemmars och andas pengar.
    Blodspengar och utpressning är deras signum!
    -Gör som vi säger annars händer detta!
    Det borde vara skottpengar på fackföreningar och dom som ”jobbar” med dylik verksamhet!

    PS. Som ung 20-åring blev jag TVINGAD att gå med i en fackförening, så jag vet vilka vidriga as detta är!

    9
    1
    • @Janne:. Tvingad att gå med..?? Vad är du för blötdjur som skriver på under hot..?? Är du helt jävla korkad, eller..??!!

      3
      4
  4. Förra gången det var förhandlingar så hotade ledningen med konkurs om inte piloterna gick med på nedskärningar, sedan belönade sig ledningen med feta miljonbonusar.

    Vad man inte tänker på d.v.s. de som klagar över pilotlönerna på SAS är att de sociala kostnaderna som inte redovisas t.ex. arbetsgivaravgifter +32%, det gör att skandinaviska piloter är väldigt mycket dyrare än piloter registrerade i t.ex Irland- egentligen är det den svenska skattepolitiken som är boven i dramat med världens högsta inividuella beskattning, bolags skatten är däremot mer konkurrenskraftig.

    Man ska istället räkna på kostnad per anställd inte lön per anställd, då skulle de framgå att det svenska systemet inte är hållbart- där man istället för att satsa på inhemsk stabilitet istället satsar 1,5 miljarder på palestinska myndigheten som efter utbetalning genast levererar raketer mot Israel, eller t.ex. gymnasieamnesti för 9000 ljugande unga män från Afghanistan á 2,9 miljarder sen toppar man av det hela med att lösa Somalias stadsskuld mitt under en rådande pandemi. Det finns säkert mer som ligger i det dolda, men det finns ett tydligt mönster över vilka man prioriterar med svenska skattepengar…

  5. Hej.

    Låt det krascha. Staten ska inte leka affär eller driva firma. Finns det en marknad för privata flygbolag kommer sådana att etableras och piloterna kan konkurrera om arbetstillfällena på en öppen marknad.

    Eller gäller den regeln bara låglönearbeten helt plötsligt?

    Passa på och privatisera alla dessa flygplatser som finns i varenda kommun och avreglera så att lokalt flyg i mindre plan kan etableras.

    Orealistiskt? Jamen marknaden löser ju allt på bästa sätt, har vi nu fått höra i 45 år.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    10
    1
  6. Jag har svårt att förstå alla dessa många tvister. SAS är ju ett skandinaviskt bolag men kanske blir utkonkurrerade av de, som fuskar med säkerheten pga. kostnaderna. Men det vet jag inget om. Jag tänker på åkerinäringen i Sverige. De får konkurrera med ”skurk”bolag, som vägrar följa nödvändiga men dock kostsamma säkerhetsregler om körtider, utrustning, maxlaster och försäkringar. Jag är dåligt insatt i dessa verksamheter men fortfarande ganska nyfiken. Jag minns Jan Carlzon, som blev väl nästan en legend med sitt nytänkande. Han plattade till organisationen och slätade ut hierarkierna i SAS och vände förlusterna till vinst. Chefer kan gärna komma undan svåra beslut och delegera om de byggt upp en tillräckligt ”dyr” organisation under sig. Politiken inom riksdag, regioner och kommuner bedrivs väl ännu slappare och kräver en rejäl uppryckning har jag fantiserat om.

    10
    1
  7. Tänk om jag hade samma summa i pension som A-kassan. Då skulle jag leva ett liv i lyx.

  8. De företag som inte kan bära sina kostnader skall givetvis konka. Märkligt att andra bolag kan, men inte SAS. Kanske ägaren inte är den bäste att driva företag.

  9. ”Enligt Svenskt Näringsliv är snittlönen för svenska SAS-piloter till 93.000 kronor i månaden inklusive tillägg och traktamenten, en siffra som piloterna själva dock inte känner igen.” (Travel News 2019)

    A-kassa är 26 400 kronor före skatt. Hur piloterna ska klara det är en gåta. Om SAS går i konkurs så kommer naturligtvis någon annan att fylla vakuumet men de lär inte anställa SAS-piloter till dessa löner. Löneläget i Norwegian och Ryan Air är klart lägre så man sågar frisk på den gren man sitter på.

    Enligt det ursprungliga avtalet ska SAS ägas till hälften av de tre skandinaviska staterna och till hälften av näringslivet. Den svenska andelen ska vara 3/7 och de andra 2/7. Nu har samtliga regeringar stängt dörren för ytterligare medel så alternativet är konkurs med eventuell rekonstruktion.

    17
    1
  10. Men SAS-ledningen får väl ändå skylla sig själva…. De piloter som fick gå under pandemin ska ju ha återanställningsrätt till de gamla tjänsterna när trafiken ökar igen. Men då har SAS bildat nya bolag, i praktiken brevlådeföretag, och lägger trafiken där i stället. Så SAS rundar de gällande avtalen med de skandinaviska pilotfacken. Så jag säger bara, kör SAS åt helvete…. Gör det, ingen skulle nog sakna dem speciellt mycket. Snåla i kabinen, gratis kaffe. Vad kostar det dem, 50 öre per kopp, eller…??

    34
    3
    • Bingoberra, du skulle inte klara att driva företag många dagar. Kaffe 50 öre???

      50 öre tror jag inte räcker ens till kaffet sedan ska det till en engångsmugg eller porslinskopp som ska diskas, det ska serveras och städas av någon med lön.

      Med 30 miljoner passagerare per år blir det några kronor och kaffet är en liten kostnad jämfört med annat.

      SAS är misskött sedan många år och har 20 miljarder i skulder. Konkurs eller rejält sänkta kostnader är alternativet.

      Pilotfacket kanske kan öppna eget bolag och anställa de avskedade piloterna…

      Jag har ofta undrar varför LO med flera organisationer inte driver egna företag så de kan höja lönerna, korta arbetstiderna, sänka priserna, höja kvaliteten, vara miljövänliga osv.

      6
      1

Kommentera