FÖRSVAR. Tretton krigsfartyg från flera Natoländer är på väg genom svensk skärgård mot Stockholm. Enligt Försvarsmakten är det ett rutinbesök utan koppling till kriget i Ukraina.
– Det är nio tyska och fyra baltiska fartyg som varit ute på övning och som nu är på väg mot Frihamnen i Stockholm för att bunkra lite och låta personalen vila, säger Mikael Ågren, vakthavande kommunikatör på Försvarsmakten. Sverige har inte deltagit i övningen.
Ågren beskriver besöket som ett rutinbesök utan koppling till kriget i Ukraina. Sverige tar emot cirka 30 örlogsbesök per år, och det här besöket har varit planerat sedan lång tid. Fartygen väntas ligga i Frihamnen några dagar för att fylla på förråden.
***
Stöd bloggen
Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!
- Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
- Från andra banker konto 8257-933415168
Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.
Du kan även SWISHA till 0760 858 480
IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168
Som upplysning till alla Putinapologeter, så är det inte ovanligt med utländskt flottbesök då och då till svenska hamnar.
Har inget med alliansfrihet att göra.
Vår socialdemokratiska regering går ännu en gång från klarhet till klarhet när det gäller ren dumhet!
Antingen så är man neutral eller så är man det inte!
Alltså så gäller ”INTE”!
Varför då låtsas som att så vore fallet?
Dom får gärna stanna tills kriget är över
Ni som tummar ner Kents kommentar kanske kunde skriva något om varför ni gör det?
@. Detta forum är ett åsiktsforum och personligen görs inga tumme ner men dem som gör det, har sannolikt den kunskap och logiskt tänkande som krävs för att tillse sig rätt information via säkra kontrollerbara källor.
Mvh.
Ett örlogsfartyg skall inte ligga vid hamn eller ankare om/när det fara å färde. Kan detta räknas som tumme ned. Kungen upp för mig.
Vi tackar för besöken det känns tryggt när vi har en galen krigsförbrytare till granne.
Mycket Ryss Lovers här idag?