Israelisk elbilsmotor lika stor som en smartphone


TEKNIK. Israeliska EVR Motors uppfinning kan ge fordonstillverkare förbättrad prestanda samtidigt som installationsflexibiliteten ökar och kostnaderna minskas.

Foto EVR Motors

EVR Motors nya elmotor är mindre än hälften så stor som andra befintliga modeller – ungefär lika stor som en smartphone. Företaget har i dagsläget utvecklat en prototyp och planerar att släppa en produktionsklar motor senare i år.

Läs mer om EVR på Israel21c

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168


12 responses to “Israelisk elbilsmotor lika stor som en smartphone

  • Micke

    Pettersson, vad är det för fel på dig?
    Varför i hela friden sprider du detta vidriga ”ord” HEN???
    Skapat av idiotiska och sinnessjuka feminister.
    Detta vansinniga ”ord” betyder ju absolut ingenting och skall därför med total tystnad utrotas!
    Har du inte förstått det?
    Eller står du kanske på deras sida?

    Gilla

    • Pettersson

      Vad ska man kalla en person som kallar sig Bertil och Sofia med flera namn?

      Varför kan inte du hålla dig till ett alias. Du uppträder som en hen…

      Gilla

  • grebom5

    För det första liknelsen med en smarttelefon är helt åt skogen, vilken mobil väger 9 kg, det är också under utveckling med förhoppningen att motorer för större fordon skall skall kunna produceras.
    Det verkar som de tänker som vårt MP.

    Gilla

    • Pettersson

      Jag vet inget om mobiler till elbilar men stämmer det att den är hälften så stor som befintliga är det skapligt.

      Gilla

    • Roland Salomonsson

      BATTERIBILAR är en svår miljöförorenare.

      Vad som sällan nämns är att s k elektrobilar är avsevärt miljövänligare. Bl a blir det bara ”små” batterier som behöver slutförvaras. Man får 2 elektrobilar för EN batteribil, samt 150 mils räckvidd. Det är alltså INTE hybridbil. Sjöfarten har använt driftformen i mer än 100 år, inte minst isbrytare. Grunden är en liten specialmotor, vilken körs kontinuerligt i samma varvtal. Mellan motor och elmotor finns ett mellanbatteri, som inte behöver vara avancerat. Specialmotorn är så ballancerad och har sådan kompression, att föroreningar inte är mätbara i ”vanliga” instrument. Avgaserna har samma innehåll som atmosfären.

      Nu har dock politikerna i samarbete med globala storbolag fastställt hur en ”batteribil” får se ut och tagit bort i princip alla miljökrav på dem, både i tillverkningen och slutförvaringen.

      Gilla

      • Pettersson

        Asea slog världsrekord med elbil 1947

        Svenska Elektrobil AB lade ner elbilsproduktionen i slutet på 1940-talet. Men Asea lade inte ner företaget – som 1959 ombildades till Svensk Reaktorteknik, senare till Asea Atom, och idag heter Westinghouse.

        I Västerås kunde man se en Asea-lastbil i trafiken 1958.

        ABB, , som företaget heter i dag, återupptog utveckling och tillverkning av motorer till el -, eller snarare hybridbilar, 1997 – då tyska BMW gjorde en beställning på motorer.

        https://www.nyteknik.se/fordon/asea-slog-varldsrekord-med-elbil-1947-6411028

        Gilla

  • Invandrare1957

    Tänk er när det fanns svenska tekniker ingenjörer. Som forska i variabel kompression och turbomotorn på Saab. Men som vanligt så skulle det utländska ägare till dom bolagen. Som en granne utbildad bilmekaniker jobbade på C-Scania. Han brukade säga nu kom det en ny Chalmers ingenjör nu ska man leka med han och förklara för honom att det där har vi provat flera gånger redan och det fungerade inte. I svensk skolgång så är dom nyexaminerade alltid bättre än dom gamla. Där ser vi hur bra det har gått för svensk industri. Snart har vi bara pizza bagare.

    Gilla

    • Bertil

      Det finns fortfarande svenska ingenjörer. Kolla Königsegg och Freevalve. Fattar bara inte varför de fortfarande är kvar i såsseskiten då de iom det är med och finansierar babbeimport och därmed anti-svenskt våld såsom våldtäkter och allmän förnedring och mördandee av svenskar. Såssepolitiken och de 90% lobotomerade mer eller mindre såssar som landet består av förklarar allt. Kolla bara på zombierna som frivilligt tar vaccinerna och därmed kommer bli ännu mer zombifierade innan de dör in masse snart av giftet och de ovaccinerade tvingas ta hand om dessa miljoner svennar som måste ner i jorden eller brännas.

      Gilla

      • Pettersson

        Varför läser du en blogg skriven av en Zombie?

        Jag har tagit båda doserna av cocid-19 vaccinet och är nöjd med det.

        Sedan tycker jag det vore trevligt om du höll dig till ett alias Bertil-Sofia och allt vad hen kallar sig.

        Gilla

  • folksam2010

    Använd ASEA Motors eller ABB motors sitter f.ö i Hissen på Eifeltornet fick jag veta av en granne outstanding på likströms motorer gör att man kan mjukstarta och inbromsa mjukt

    Gilla

  • den fete

    ja det är intressant men när det gäler motorer finns det psra en sak som är intressanta . och det är watt per kilogram.

    Gilla

  • Egon.

    Permanent-magneterna lossnar efter en tid, motorn har tidigare använts i tyska scootrar men blev en flopp.

    Gilla

Kommentarer granskas inte före publicering. Det innebär att den som skriver en kommentar själv ansvarar för kommentarens innehåll. Den som skriver kommentarer ska följa svensk lag. Kommentera gärna, håll god ton och var artig, hota aldrig, använt sunt förnuft. Tre eller fler länkar innebär att kommentaren ställs i kö och måste vänta på godkännande. Använd bara ett alias, skifta inte.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: